Svar: Hvordan lære at nej er nej?

6. januar 2012

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Michelle

Jeres dreng lyder til at være en rigtig sund og dejlig dreng, der er igang med en god udvikling. Hans udforskningstrang er stor og det er rigtig vigtigt at lade ham undersøge, så meget som muligt. Det er især spændende for ham at undersøge de ting som han ser I bruger tid på - det er særligt spændende med din pengepung, med fjernbetjeningen, mobiltelefonen, dvd-afspilleren, bøgerne på hylden, lysestagerne, gulvlampen, fjernsynet osv. Alt det I også tager fat i, ser på, interesserer jer for.

Han lærer ved at mærke, dufte, smage og lytte og lærer ved at gøre tingene igen og igen. Han afprøver hypoteser "hvad mon der sker, hvis jeg piller ved gulvlampen?" han piller og I tager ham væk. Ny hypotese afprøves "hvis jeg piller ved gulvlampen, så tager mor mig væk?" Ja det gjorde hun. Ny hypotese "Tager far mig også væk?". Ja det gjorde han. Og han lærer det ikke ved at I gør det et par gange, det skal prøves af rigtig mange gange igen og igen. Alt sammen en iboende trang i ham til at lære verden at kende.

Han skal naturligvis lære at visse ting ikke er for ham og at der er regler for hvad man må eller ikke må. Men han er stadig for lille til at helt at kunne forstå og rette sig efter et nej. Faktisk skal det ses som noget positivt, at hans udforskningstrang er så stor at han overhører det nej han får. Det er trods alt den måde han bedst lærer på - ikke at blive for begrænset ... :)

Han udforsker naturligvis også hvordan I reagerer, når han afprøver ting og derfor vil det være fint at ...

Annonce

... sige nej og også ryste på hovedet, når han gør noget forkert. Han lærer på den måde stille og roligt, at det her skal han ikke gøre.

Det vil også hjælpe ham til at huske et nej, hvis I lader en handling følge med. Det vil sige f.eks. fjerner ham fra fjernbetjeningen eller fjerner den fra ham, samtidig med at I siger nej. Det forhindrer ham ikke i at gøre det igen og igen ... og igen, men stille og roligt vil han begynde at høre det lille nej, som lyder inden i ham. Han vil der begynde at kigge på jer og I kan se på ham at han ved at nej'et kommer og alligevel kan han ikke lade være - hans udforskningstrang er for stor.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og måske oplever I allerede dette. At I kan se på ham, at han ved at I siger nej og alligevel gør han det, han kan ikke lade være, han må lige prøve af om det nu sker igen.

Det er altid en god idé i denne alder at aflede i stedet for at skælde ud og lige nu er det også en leg for ham. Han ved at han ved at pille ved gulvlampen eller fjernsynet, får jer til at rejse jer op og komme efter ham. Det er en sjov leg, som han gerne vil lege. Og det er en måde, hvorpå han også siger "se mig og leg med mig" og derfor vil det være rigtig godt at du nogle gange går hen til ham, tager ham op til dig, kilder ham og giver ham masser af fysisk kontakt og nærhed "skal du være fræk din lille bøllespirer, nu kiiiillder mor dig!" eller lignende. For det er det han gerne vil.

Håber I her er hjulpet lidt videre og så vil jeg også anbefale jer at læse min bog "sådan støtter du dit barns udvikling" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin