Svar: Farvel til sutter

19. december 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære R og N

Sikke da en sød julemand der kommer hos jer, med stor putte dukke/krammepude, som tak for alle sutterne til nissebabyerne ... :)

Mon ikke hun lærer at leve med det, selvom det lige nu er rigtig hårdt. Det lyder jo som om at hun har været rigtig godt med i hele processen, har skrevet brev, sendt sutterne af sted og været en stor del af hele beslutningen - hun har dog naturligt ikke været helt klar over konsekvensen og hvad det reelt betød og det er naturligt at hun savner sine sutter forfærdeligt.

Måske føler hun sig også snydt og det er derfor hun bliver så frustreret og sur på jer og ikke vil acceptere at sidde på skødet og blive trøstet eller acceptere den gamle ellers så trygge kanin ...

Det lyder som om at jeres datter er en ret kvik pige, der godt kan tale for sig og sætte lidt ord på sine tanker og følelser og jeg synes faktisk at jeres forslag med at købe en ny substitut vil være rigtig god. Jeg tænker at I skal spørge hende, tale med hende om det og om den mulighed.

I må gerne sige til hende, at I godt forstår at det er svært at sige farvel til sutterne. I må godt anerkende den sorg over at have mistet så kær en ting og I må gerne fortælle hende at I godt ved, hvordan det er at blive ked af det og at savne noget, som man har ...

Annonce

... været rigtig glad for. Måske kan I nævne et eller andet, som I har været ked af at miste, noget som er gået i stykker og som betød meget for jer. Dette for at vise hende at de følelser hun har er normale og det er helt okay, I forstår det godt og anerkender det.

Og så kunne I sige til hende, at I gerne vil give hende en bamse, en dukke eller hvad hun nu kunne tænke sig, som hun kan bruge i stedet for sutterne. Noget som er rart at have når man skal sove hjemme og når man skal sove ude og så tale med hende om, hvad hun måske kunne tænke sig. Hun skal naturligvis selv med ud at købe den.

Måske skal det være en "stor pige ting", som hun synes hører sig til nu - kaninen har hun jo haft altid ... Det kan være alt lige fra en sød slaskedukke til en build a bear eller lignende.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og det kan også være at hun "bare vil klare det selv" og det skal hun naturligvis også have lov til og også roses for. Det er helt fint, for det er ikke sikkert at der er noget der kan erstatte de sutter og hvad de betød. Intet bliver nogensinde helt det samme og det er okay. Sådan må hun også gerne have det og hun skal have lov til at sørge over det og også have lov til at være lidt frustreret :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig glædelig jul! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!