Svar: Farvel til sutter
19. december 2011
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære R og N
Sikke da en sød julemand der kommer hos jer, med stor putte dukke/krammepude, som tak for alle sutterne til nissebabyerne ... :)
Mon ikke hun lærer at leve med det, selvom det lige nu er rigtig hårdt. Det lyder jo som om at hun har været rigtig godt med i hele processen, har skrevet brev, sendt sutterne af sted og været en stor del af hele beslutningen - hun har dog naturligt ikke været helt klar over konsekvensen og hvad det reelt betød og det er naturligt at hun savner sine sutter forfærdeligt.
Måske føler hun sig også snydt og det er derfor hun bliver så frustreret og sur på jer og ikke vil acceptere at sidde på skødet og blive trøstet eller acceptere den gamle ellers så trygge kanin ...
Det lyder som om at jeres datter er en ret kvik pige, der godt kan tale for sig og sætte lidt ord på sine tanker og følelser og jeg synes faktisk at jeres forslag med at købe en ny substitut vil være rigtig god. Jeg tænker at I skal spørge hende, tale med hende om det og om den mulighed.
I må gerne sige til hende, at I godt forstår at det er svært at sige farvel til sutterne. I må godt anerkende den sorg over at have mistet så kær en ting og I må gerne fortælle hende at I godt ved, hvordan det er at blive ked af det og at savne noget, som man har været rigtig glad for. Måske kan I nævne et eller andet, som I har været ked af at miste, noget som er gået i stykker og som betød meget for jer. Dette for at vise hende at de følelser hun har er normale og det er helt okay, I forstår det godt og anerkender det.
Og så kunne I sige til hende, at I gerne vil give hende en bamse, en dukke eller hvad hun nu kunne tænke sig, som hun kan bruge i stedet for sutterne. Noget som er rart at have når man skal sove hjemme og når man skal sove ude og så tale med hende om, hvad hun måske kunne tænke sig. Hun skal naturligvis selv med ud at købe den.
Måske skal det være en "stor pige ting", som hun synes hører sig til nu - kaninen har hun jo haft altid ... Det kan være alt lige fra en sød slaskedukke til en build a bear eller lignende.
Og det kan også være at hun "bare vil klare det selv" og det skal hun naturligvis også have lov til og også roses for. Det er helt fint, for det er ikke sikkert at der er noget der kan erstatte de sutter og hvad de betød. Intet bliver nogensinde helt det samme og det er okay. Sådan må hun også gerne have det og hun skal have lov til at sørge over det og også have lov til at være lidt frustreret :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig glædelig jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske