Brev:
Farvel til sutter
19. december 2011
Alder:
3 år, 8 mdr.
Farvel til sutter
Kære Helen,
Igen tusind tak for en helt igennem perfekt netside. Jeg anbefaler den til alle jeg kender med børn :-).
Vi har jo vores fantastiske, til tider meget stædige datter på 3 år og 8 mdr. Langt om længe har vi fået taget os sammen til at tage hendes sutter. Hun har altid været MEGET glad for dem, men har ikke brugt dem i løbet af dagen, men hver nat og når hun skulle hygge og når hun blev ked af det. Sammen med sutten har hun haft en kanin som har været hendes et og alt og som har skullet være med ALLE steder.
Når hun skulle sove så havde vi fast putte ritual, med at læse 2 bøger og så god nat. Hun suttede et par gange på sutten og faldt i søvn. Efter et par minutter spyttede hun den ud og har stort set sovet natten igennem uden. Når hun vågnede tog hun den selv, eller tog den om morgenen når hun vågnede.
Nu synes vi dog at hun var ved at være for stor til at bruge sutter mere, så vi har gennem et stykke tid forberedt hende på at de skulle sendes op ti nissebabyerne, da hun nu var blevet en stor pige, og at de havde mere brug for dem. I lørdags lavede vi et brev til julemanden med en fin tegning på, og puttede alle sutterne i en kuvert og hun sendte dem selv, sammen med hendes ønsker til jul. Så tog vi på en lille juletur og hyggede os. Da vi kom hjem havde Julemanden været med en stor putte dukke/krammepude som foreløbig tak for sutterne.
Det er sådan set gået ok siden - i hvertfald om dagen. Hun har spurgt efter sutterne et par gange, men vi har kunnet få hende på andre tanker.
Men om aftenen går det helt galt. Hun kan slet ikke finde ro, vil ikke læse, farer rundt i sengen og græder og græder og kalder på sine sutter. Hun vil under ingen omstændigheder have hendes før så højt elskede kanin, som vi havde håbet på at hun kunne søge lidt trøst ved.
Jeg bliver inde hos hende og har prøvet at fortælle hende at jeg godt kan forstå at hun savner sutterne, men at nissebabyerne har dem nu, og at hun ikke får dem igen. Jeg tilbyder hende at hun må sidde oppe ved mig og det vil hun gerne, men kun et stykke tid, og så farer hun rundt igen. Vi må slet ikke røre hende eller trøste hende. Til sidst (efter ca en time) er hun så træt, at hun gerne vil sidde hos mig, og så falder hun i søvn efter få minutter. Men hun vil ikke have hendes kanin elller et andet puttedyr. Pyha det er hårdt at se hende så ulykkelig.....
Nogle gode råd til hvad vi skal gøre ?.
Skal vi bare blive ved med at køre de faste rutiner, og så acceptere at hun ikke vil have nogen erstatning, eller skal vi prøve at finde noget andet (hvad ???) som hun kan putte med og finde ro hos, eller vil hun falde tilbage til trykke gamle kanin ?.
Vi glæder os meget til dit svar, da vi har kunnet bruge alle de andre råd vi har fået af dig.
Mange hilsner
R og N