Svar: Være og blive gode søskende

15. december 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Lea

Når man vokser op med søskende, så får man naturligt en del læring med sig. en læring der handler om at kunne dele med andre, at kun give plads til andre og vente på at det bliver ens tur, at tage hensyn til andre. Og man får naturligt også en forståelse for at der er forskel, alt efter hvad alder man har. At der er andre hensyn at tage til dem der er mindre end en selv og at de ældste nogle gange får lov til andre ting end de yngste osv.

Når man er forældre, så har man ofte følelsen af "jeg vil ikke gøre forskel på mine børn" og det er i princippet rigtigt, når det kommer til kærlighed og omsorg. Alle børn har lige ret til samme mængde kærlighed, omsorg, anerkendelse osv. fra deres forældre, på den måde skal der ikke være forskel. Men der er forskel, blandt andet i måden børnene skal opdrages på, for børnene er forskellige og skal derfor også nogle gange opdrages forskelligt. Og det er en af forældreskabets mange udfordringer.

Det kræver utroligt stor indsigt og forståelse for det enkelte barn og man skal vide, hvad man gør og hvorfor man gør det man gør, så man kan svare når lillesøster kommer og siger "hvorfor må han, når jeg ikke må" eller når storebror kommer og siger "hvorfor må hun, jeg er jo den ældste" ...

De sprøgsmål du stiller i dag - hvordan tackler man søskende forholdet, det er et evigt aktuelt spørgsmål. Ikke bare nu imens børnene er små, men også når de bliver større, går i børnehave, går i skole, ja sågar selv får børn ...

Du spørger hvordan du skal tackle, når storbror siger til lillesøster at hun ikke må lege med de ting han har. Og i princippet skal du ikke blande dig for meget her, for det lyder som om at det kan de godt selv finde ud af. Storebror markerer, at det her er hans ting og lillesøster accepterer det.

Storebror har også ret til at have sine ting i fred. Han har ret til at have et sted, hvor han ved at hans ting kan være og at de ting, som han er særligt glad for står sikkert, så hun ikke får fat i dem, ødelægger dem osv.

Der er dog naturligt her også en balance imellem at han på den ene side skal have lov til at have sine ting i fred og på den anden side også skal lære at dele med hende. Du kan hjælpe med at vise retfærdigheden ved at dele "hvis du leger med de her klodser, få lillesøster de her at lege med" eller lignende og nogle gange kan du spørge (fordi lillesøster jo ikke kan spørge selv) "lillesøster vil gerne lege med bilerne ligesom du gør, er der en bil hun må kikke på?", så han får lov til at vælge, hvilken bil han vil låne ud.

Du kan også gøre ham ansvarlig, fordi han naturligt vil kunne lege med legetøj, der er for farligt for hende at lege med. Der findes en del legetøj som børn under 3 år faktisk slet ikke må røre. Legetøj der består af smådele, som hun kan komme i munden, sluge og komme til skade med.

Du kan på forbrugerstyrelsens hjemmeside TÆNK købe en legetøjstester. Det er en lille plastikcylinder, som koster 30 kr. incl. forsendelse. Bestil en sådan hjem og forklar din dreng at det legetøj som kan gå ned i cylinderen er for småt for lillesøster at lege med og det må hun ikke få. Men de større legeting, må hun gerne lege med.

Det at give ham ansvarlighed her, ...

Annonce

... vil kunne gøre at han for det første føler sig stor, men det vil også synliggøre for ham at det ikke er alt hans legetøj hun må lege med og han kan derfor give hende det, hun gerne må lege med i stedet.

Der er godt 2 ½ års forskel på jeres børn og de vil naturligt være forskellige steder i alder og udvikling og vil derfor også lege med forskelligt legetøj. Når lillesøster bliver stor nok til at lege med dubleklodser, så gider storebror ikke lege med dem mere og hun kan naturligt derfor arve noget af hans gamle legetøj. Da hun er en pige og han er en dreng, så vil de naturligt også lege i hver deres verden og han vil ikke interessere sig for hendes dukker og de vil derfor ikke dele alt legetøj, men have hver deres helt naturligt.

Når storebror tager legetøj fra lillesøster, så skal du igen vurdere hvorfor og hvad det handler om. Måske vil han ikke have at hun leger med hans, måske tænker han at hun ødelægger det osv. Nogle gange skal du lade dem klare det selv, andre gange skal du spørge ham, hvorfor han tager det fra hende - hvis du kender forklaringen, så kan I jo bedre tale om det og finde en anden løsning. Og andre gange skal du hjælpe hende og sige de ord, som hun mangler, forklare storebror at lillesøster bliver ked af det, at hun kun låner, kun kikker og at han får det tilbage igen. Ligesom du andre gange skal acceptere at han siger nej og så trøste lillesøster og hendes frustration og så finde noget andet, som hun så kan lege med.

Og nogle gange skal der faktisk være forskel her, for der kan sagtens være visse ting af storebrors som lillesøster under ingen omstændigheder må lege med og så kan der være mange flere ting af lillesøsters som storebror kan lege med. Og det kan i voksnes øjne godt virke forkert og uretfærdigt, men det behøver det ikke være. Det handler blot om at han er det ældre og leger med andre ting, som hun er for lille til at lege med og meget af det hun leger med nu er fælles ting ... og det ændrer sig i takt med at hun bliver ældre. Så nogle gange er det altså okay at han tager tingene fra lillesøster og at hun ikke på samme måde kan tage tingene fra ham ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når storebror leger for vildt, så må du forklare ham, at det bliver for voldsomt og gerne prøve at stoppe ham "imens legen er god". Det hjælper nogle gange at vise billede eller måske små videoklip, hvis I har nogle sådan, fra han var lille og tale med ham om, hvad han kunne. Hvordan han kravlede, sad, forsøgte at rejse sig, tumlede rundt, havde svært ved at holde balancen osv. Dette for at give ham en fornemmelse af hvor meget han er vokset og har udviklet sig og at lillesøster skal igennem det samme. At hun derfor ikke tåler helt det samme som han gør, og at man er nødt til at tage hensyn, så hun kan lærer det stille og roligt hen af vejen.

Og det samme gælder, når hun kommer til at tage for hårdt fat i ham. Hun river ikke for at være ond, men fordi hun ikke rigtig har lært at give kys, kram og kærtegn endnu. Hun kan ikke finde ud af at styre sine bevægelser, det skal hun også lære hen af vejen. Det er vigtigt at du prøver at forklarer ham tingene stille og roligt.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge :)

Rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder