Brev:
Være og blive gode søskende
15. december 2011
Alder:
3 år, 6 mdr.
Være og blive gode søskende
Hej Helen.
Jeg har brug for lidt gode råd i forhold til hvordan jeg hjælper mine børn med at være og blive gode søskende ... jeg er selv enebarn, så har ikke egne erfaringer i forhold til søskende ...
Min store dreng er 3 1/2 år og min lille pige er 8 mdr.
M. har været god til at blive storebror... han har været meget lidt jaloux og er glad for sin lillesøster. vi har gjort meget for at det skulle være en god ting at blive storebror, har ikke lagt pres på og har gjort meget for at være der for ham når han har haft brug for mig/os. det skal siges at vi har været meget heldige, at få verdens sødeste og nemmeste lille pige ... hun har stort set aldrig været ked af det, hun kan sagtens sig til og fra, men har været glad og nem fra vi fik hende :-) det har selvfølgelig gjort det nemt for familien, at få en nyt medlem....
nåh nu til spørgsmål:
- hvordan tackler jeg bedst når storebror siger til lillesøster at hun ikke må lege med ting som han har?
- hvordan tackler jeg når storebror vil lege med ting lillesøster, og vil tage dem fra hende
- storebror vil gerne lege med lillesøster, men til tider bliver det for vildt for den lille... han vil gerne kramme hende og hvis hun synes noget er sjovt gør han det gerne igen og igen og til tider vildere og vildere, hvad gør jeg i de situationer ?
- R. er vild med sin storebror og hvis hun kan komme til det vil hun gerne have fat i ham... hvilket jo kan betyde at hun kommer til at rive og slå ham. hvordan tackler jeg det bedst?
Kærlig hilsen
Lea