Være og blive gode søskende

15. december 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Være og blive gode søskende

Hej Helen.

Jeg har brug for lidt gode råd i forhold til hvordan jeg hjælper mine børn med at være og blive gode søskende ... jeg er selv enebarn, så har ikke egne erfaringer i forhold til søskende ...

Min store dreng er 3 1/2 år og min lille pige er 8 mdr.

M. har været god til at blive storebror... han har været meget lidt jaloux og er glad for sin lillesøster. vi har gjort meget for at det skulle være en god ting at blive storebror, har ikke lagt pres på og har gjort meget for at være der for ham når han har haft brug for mig/os. det skal siges at vi har været meget heldige, at få verdens sødeste og nemmeste lille pige ... hun har stort set aldrig været ked af det, hun kan sagtens sig til og fra, men har været glad og nem fra vi fik hende :-) ...

Annonce

... det har selvfølgelig gjort det nemt for familien, at få en nyt medlem....

nåh nu til spørgsmål:

- hvordan tackler jeg bedst når storebror siger til lillesøster at hun ikke må lege med ting som han har?

- hvordan tackler jeg når storebror vil lege med ting lillesøster, og vil tage dem fra hende

- storebror vil gerne lege med lillesøster, men til tider bliver det for vildt for den lille... han vil gerne kramme hende og hvis hun synes noget er sjovt gør han det gerne igen og igen og til tider vildere og vildere, hvad gør jeg i de situationer ?

- R. er vild med sin storebror og hvis hun kan komme til det vil hun gerne have fat i ham... hvilket jo kan betyde at hun kommer til at rive og slå ham. hvordan tackler jeg det bedst?

Kærlig hilsen
Lea

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor