Svar: Dagpleje og selvstændighed

29. november 2011

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære du

Ja, det er så hårdt, når man mærker børnene løsrive sig. Det er rigtig svært og noget vi skal vænne os til som mødre og det bliver kun mere og mere de næste mange år ... Heldigvis, så er der også perioder, hvor de naturligt vil søge os ekstra meget og tydeligt vise brug for os og vi skal prøve at nyde, når de gør begge dele :)

Som forældre skal vi ruste vores børn til at møde verden og alle de udfordringer verden giver. Det er både alt det positive og dejlige, men også alle de gange, hvor verden er overvældende og svær og hvor vi står i situationer, som vi ikke rigtigt ved, hvad vi skal gøre ved. Der er et bånd mellem forældre og barn og faktisk er det nok ikke bare et bånd, men måske en elastik. I hvert fald skal elastikken nogle gange strækkes og andre gange strammes lidt - vi skal strække den, når barnet har brug for at gøre ting selv, prøv af, øve sin selvstændighed, lære af egne erfaringer og vi skal stramme den, når vi som voksne alligevel ved bedst. Børn kan have lyst til meget, men vi ved, hvad de har behov for og vi skal slække og stramme elastikken ud fra dette og naturligvis stadig med kærlighed til barnet :)

Børn er konstant i udvikling og udvikler sig på rigtig mange områder. Og hvert område udvikles forskelligt og ofte i spring. Og det er især når vi oplever disse spring at vi føler os rådvilde og usikre, for det er rigtig svært at finde balancen mellem at være der og også at give slip.

Jeg tror ikke der findes en bestemt og en perfekt forældrerolle. Vi gør alle det bedste vi kan og vi ønsker alle det bedste for vores børn. Og vores børn er også forskellige, så de har også brug for noget forskelligt. Og det gør ikke noget at børn ...

Annonce

... nogle gange mærker at vi kan blive kede af det og at vi også savner dem, når vi ikke er sammen. Det er helt okay. Man kan naturligvis sige, at når jeres dreng er så lille som han er, så er det rigtig vigtigt at du ikke lader dig mærke med, at du har svært ved at slippe ham og svært ved at se at han løber ind til de andre, fordi han jo også har det svært, men øver sig i at slippe og hvis han ser du er ked af det, så vil han naturligt blive påvirket af dig og det ...

Men du må stadig gerne give ham et stort knus, og kramme ham rigtig meget, når I ses og sige "moar har savnet dig!" og kysse ham osv. så han mærker dig og mærker, hvor meget du vil ham. Faktisk har han netop brug for dette, for at kunne slippe dig og prøve at udforske verden på egen hånd.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er netop fordi du har givet ham masser af fysisk kontakt, nærhed og omsorg, at han nu er i stand til at møde verden mere og mere selvstændigt. Han har stadig brug for at have dig som sin sikre base, han har brug for at vide at du er der, står bag ved ham og at han altid kan komme til dig, når og hvis han har det svært, men netop dette er med til at han kan, så du skal også prøve at se det som noget positivt og som et sundhedstegn, at han nu forsøger mere og mere selv.

Løsrivelse og adskillelse er en nødvendig del af barnets udvikling. Børn er nødt til at søge adskillelse fra deres forældre, og de gør det løbende og i forskellige situationer. Men du har stadig rigtig stor betydning og han kan kun øve dette, når han har dig og ved at du er der stadigvæk - på den måde er han afhængig af dig :)

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre og ja - du er bestemt ikke den eneste mor, der synes det er svært :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder