Svar: Næsepilning, bide negle og sutte på fingre

25. november 2011

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor

Tak for dit brev og velkommen til, - og tak for dine pæne ord til mig :)

Det er helt naturligt at børn og også vi voksne piller næse og som du selv skriver, så har jeres datter sandsynligvis set at sådan gør i - og børn har jo tendens til at gøre som vi gør og ikke som vi siger ... :)

Når man er 5 år gammel, så kan man dog godt lære at pudse sin næse og lære at det er den måde man renser sin næse på. Og det skal I naturligvis lære jeres datter.

Lige nu er det særlig vigtigt, for vi er igang med forkølelsessæsonen og hun vil naturligt sandsynligvis have lidt skidt og snot i næsen om morgenen, når hun vågner og også i løbet af dagen.

Prøv at hjælpe hende, så hun får renset sin næse hver morgen. Når hun står op, så skal næsen pudses, som noget helt naturligt. Brug helt bløde papirlommetørklæder, hav evt. en æske kleenex stående frit fremme og vis hende, hvordan hun pudser og renser sin næse og brug dem også selv. De skal være så bløde og behagelige, at hun foretrækker at bruge dem - måske kan du lige frem finde en æske med et par billeder af prinsesser eller blomster, som hun synes gør dem særligt fine :)

Når du oplever at hun piller i næsen, så anerkende at hun har brug for at få renset sin næse "Hov skat, har du noget der generer, så skal du lige bruge en serviet" og så hjælp hende til at huske det. Hjemme ...

Annonce

... kan hun tage en fra æsken, og er I ude, så kan hun få en fra din taske, fordi du naturligvis sørger for at have lommetørklæder med.

Hun skal lære hvordan og hjælpes med at huske, at det er sådan, når situationen så opstår :) Og sørg så også for at vaske og rense hendes hænder efterfølgende, så hun også lærer at det at pudse næse også hænger sammen med håndvask.

Når hun bider negle så må du prøve at aflede hende. Læg mærke til i hvad situationer det sker, måske er det når hun ser fjernsyn og noget er spændende, måske er det fordi der sidder en neglerod og irriterer eller lignende. Alt efter hvornår det sker og hvad årsagen er, så må du prøve at løse det og løse det forskelligt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis hun bider negle når hun ser tv, så kan hun få en gulerod skåret i mundrette stykker og gumle på i stedet. Hvis hun har neglerod eller lignende der irriterer, så hjælp hende med at få klippet og ordnet neglene.

Hvis hun sutter på sine fingre, fordi hun har brug for noget at sutte på så kan det igen være en idé at give hende lidt at spise og gerne noget, som kræver lidt tyggemodstand. Hvis hun gør det i forbindelse med måltiderne eller fordi hun "renser sine fingre" på den måde, så tag hende med på badeværelset, så hun får vasket hænder i stedet for at sutte på dem :)

Håber du kan bruge dette lidt videre ...

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder