Svar: Næsepilning, bide negle og sutte på fingre
25. november 2011
Alder:
5 år
Kære mor
Tak for dit brev og velkommen til, - og tak for dine pæne ord til mig :)
Det er helt naturligt at børn og også vi voksne piller næse og som du selv skriver, så har jeres datter sandsynligvis set at sådan gør i - og børn har jo tendens til at gøre som vi gør og ikke som vi siger ... :)
Når man er 5 år gammel, så kan man dog godt lære at pudse sin næse og lære at det er den måde man renser sin næse på. Og det skal I naturligvis lære jeres datter.
Lige nu er det særlig vigtigt, for vi er igang med forkølelsessæsonen og hun vil naturligt sandsynligvis have lidt skidt og snot i næsen om morgenen, når hun vågner og også i løbet af dagen.
Prøv at hjælpe hende, så hun får renset sin næse hver morgen. Når hun står op, så skal næsen pudses, som noget helt naturligt. Brug helt bløde papirlommetørklæder, hav evt. en æske kleenex stående frit fremme og vis hende, hvordan hun pudser og renser sin næse og brug dem også selv. De skal være så bløde og behagelige, at hun foretrækker at bruge dem - måske kan du lige frem finde en æske med et par billeder af prinsesser eller blomster, som hun synes gør dem særligt fine :)
Når du oplever at hun piller i næsen, så anerkende at hun har brug for at få renset sin næse "Hov skat, har du noget der generer, så skal du lige bruge en serviet" og så hjælp hende til at huske det. Hjemme kan hun tage en fra æsken, og er I ude, så kan hun få en fra din taske, fordi du naturligvis sørger for at have lommetørklæder med.
Hun skal lære hvordan og hjælpes med at huske, at det er sådan, når situationen så opstår :) Og sørg så også for at vaske og rense hendes hænder efterfølgende, så hun også lærer at det at pudse næse også hænger sammen med håndvask.
Når hun bider negle så må du prøve at aflede hende. Læg mærke til i hvad situationer det sker, måske er det når hun ser fjernsyn og noget er spændende, måske er det fordi der sidder en neglerod og irriterer eller lignende. Alt efter hvornår det sker og hvad årsagen er, så må du prøve at løse det og løse det forskelligt.
Hvis hun bider negle når hun ser tv, så kan hun få en gulerod skåret i mundrette stykker og gumle på i stedet. Hvis hun har neglerod eller lignende der irriterer, så hjælp hende med at få klippet og ordnet neglene.
Hvis hun sutter på sine fingre, fordi hun har brug for noget at sutte på så kan det igen være en idé at give hende lidt at spise og gerne noget, som kræver lidt tyggemodstand. Hvis hun gør det i forbindelse med måltiderne eller fordi hun "renser sine fingre" på den måde, så tag hende med på badeværelset, så hun får vasket hænder i stedet for at sutte på dem :)
Håber du kan bruge dette lidt videre ...
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske