Brev:
Næsepilning, bide negle og sutte på fingre
25. november 2011
Alder:
5 år
Næsepilning, bide negle og sutte på fingre
Kære Helen.
Jeg har allerede fra mit ældste barns fødsel fulgt med din brevkasse på sidelinjen og synes at du fremstår som en kompetent og empatisk fagperson. Og selvom jeg har meldt mig til for at spørge om råds med den yngste, så starter jeg med et spørgsmål vedr. min datter som netop er blevet 5. En dejlig fantastisk pige som har fået nogle skrækkelige vaner.
Nogle vaner som vi jo gerne vil vænne hende af med, men simpelthen ikke kan finde ud af hvordan vi gør.
Hun har været et sutbarn indtil hun var tre år, og hun var rigtig rigtig glad for den (mine tanker er, at jeg ved ikke om det kan udløse et oralt behov som fortsætter). Vi, hendes forældre, har desværre også tendens til nogle gange at bide negle og pille næse, så jeg kan godt se, hvor hun formodentlig er blevet inspireret og herudover er der en del nede i børnehaven som gør lignende. Suk suk suk.
Nu har vi så problemet. Jeg synes, at vi har forsøgt alt fra at forklare hvornår eller hvor, man gør sådan noget, til realistiske skrækscenario (risiko for næseblod) til at konstant korrigerer hende, hvis jeg ser hende f.eks. pille næse. Intet har hjulpet indtil nu - specielt næsepilningen og spisning af indholdet efterfølgende - er blevet ved og ved og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.
Har du nogle forslag eller råd.
Med venlig hilsen
moren