Næsepilning, bide negle og sutte på fingre

25. november 2011

Kategori:
Alder:
5 år

Næsepilning, bide negle og sutte på fingre

Kære Helen.

Jeg har allerede fra mit ældste barns fødsel fulgt med din brevkasse på sidelinjen og synes at du fremstår som en kompetent og empatisk fagperson. Og selvom jeg har meldt mig til for at spørge om råds med den yngste, så starter jeg med et spørgsmål vedr. min datter som netop er blevet 5. En dejlig fantastisk pige som har fået nogle skrækkelige vaner.

Nogle vaner som vi jo gerne vil vænne hende af med, men simpelthen ikke kan finde ud af hvordan vi gør.

Hun har været et sutbarn indtil hun var tre år, og hun var rigtig rigtig glad for den (mine tanker er, at jeg ved ikke om det kan udløse et oralt behov som fortsætter). Vi, hendes forældre, har ...

Annonce

... desværre også tendens til nogle gange at bide negle og pille næse, så jeg kan godt se, hvor hun formodentlig er blevet inspireret og herudover er der en del nede i børnehaven som gør lignende. Suk suk suk.

Nu har vi så problemet. Jeg synes, at vi har forsøgt alt fra at forklare hvornår eller hvor, man gør sådan noget, til realistiske skrækscenario (risiko for næseblod) til at konstant korrigerer hende, hvis jeg ser hende f.eks. pille næse. Intet har hjulpet indtil nu - specielt næsepilningen og spisning af indholdet efterfølgende - er blevet ved og ved og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.

Har du nogle forslag eller råd.

Med venlig hilsen
moren

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder