Svar: Meget glad for sutten!
18. november 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Nikkeline
Det er ofte en rigtig god idé at give en substitut for sutten, så det ikke kun er sutten der giver jeres datter ro, men så hun f.eks. altid har en bamse, en slaskedukke eller lignende hos dig, når hun normalt også har sutten. Hvis hun kan lære at finde lidt ro og trøst med en dukke eller bamse, så bliver det stille og roligt lettere for hende at lære at undvære sin sut.
Det er ofte også en god idé at man ikke presser barnet for tidligt. Hun er stadig så lille at det er helt okay at hun en gang imellem har brug for sin sut og hvis I insisterer for meget på at hun skal undvære den, så vil hun naturligt søge den ekstra, klynge sig mere til den. Så pas på ikke at stille for store krav, når hun ikke er ældre end hun er.
Gør det til en vane at hun får lidt at drikke, får noget andet at sidde med, når I læser historie, det kan være lidt frugt, en kiks eller andet at gumle på, så hun får et alternativ til sut og fingre. Prøv i det hele taget at aflede hende i stedet for at markere, at hun ikke skal have sut.
Mange børn smider først sutten i 3 års alderen og nogle skal have ekstra tid til det og det er helt okay. Det er vigtigt at hun ikke har sutten hele tiden og I må gerne have en fast plads til sutten, hvor den lægges og hvor den så venter på hende til hun skal sove og har brug for den igen. Så krav kan netop være at sutten lægges på plads, eller det kan være "du skal lige tage sutten ud af munden, så jeg kan høre hvad du siger... " eller lignende. Det er vigtigt at hun ikke har sutten i munden hele tiden, det vil kunne påvirke hendes tandstilling og hendes sprog.
Der er forskellige måder at komme helt væk fra sutten på og det er forskelligt, hvad der passer til barn og familie. Nogle forældre forærer sutten til julemanden (det skal nok først være til næste jul!), andre hænger sutterne på suttetræet i parken, atter andre bytter sutterne i legetøjsforretningen til en gave, atter andre har en morfar eller en onkel i familien der samler på sutterne og så er der også nogle, som vælger at smide sutterne ud, når de går i stykker og på den måde er det bare slut.
Hvad der vil virke hos jer, må I se til den tid. Der går sandsynligvis ½-1 år før jeres datter er klar ... :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske