Svar: Kun mor kan bruges
4. november 2011
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder ganske rigtigt som om at din datter næsten oplever sig selv, som "din forlængede arm" - båndet imellem jer er så stærkt, at hun altid har en hånd på dit bryst og en hånd på din mund, så hun kan mærke dig fuldstændig .. og faktisk lyder det som om at du stille og roligt skal prøve at løsne dette. Som du selv skriver, så oplever du det næsten uhyggeligt, at du nu knap nok registrerer at hendes hånd ligger der, den er der bare ...
I første omgang tænker jeg at det vil være rigtig godt, at du lærer din datter at hun sidder hos dig, holder dig i hånden, bliver holdt om, kærtegnet, nusset osv. men at hånden for din mund og hånden på dit bryst stille og roligt fjernes. Især hånden på din mund skal hun væk fra og i stedet lære at hun sagtens kan mærke dig på anden vis. Måske ville det hjælpe hende at få en bamse, en slaskedukke eller lignende, som hun kan putte med - noget som på sigt bliver en substitut for dig ... Det er værd at overveje om ikke hun skal have noget andet sat i stedet.
Det vil være rigtig godt at du hjælper hende til at sidde ved siden af dig og ikke altid på dig, når I sidder sammen. Hele tiden vise hende at du er der for hende, men også opfordre hende til at hun kan klare sig med at du sidder ved siden af. Det er vigtigt at du ikke afviser hende, for ingen kan lide at føle sig afvist, men at hun hele tiden mærker at du er der for hende "jeg vil rigtig gerne sidde sammen med dig og hvis du sidder her, ved siden af mig, så kan vi stadig mærke hinanden og jeg kan komme til at spise min mad" eller lignende.
Det lyder som om at du skal gøre det hele meget i etaper - så din datter nogle gange får lov til at starte på dit skød og når hun så er tanket rigtig godt op med sit mordepot og har noget at tære af - så skal hun sætte sig på sin stol. "Du må gerne få en frikadelle mere, men så skal du lige sætte dig på stolen" og "jeg er her, sidder lige ved siden af dig" så du på den måde stille og roligt får strakt båndet mellem jer, hvis man kan sige det sådan. Lige nu er båndet eller elastikken mellem jer meget kort og den skal strækkes mere og mere :)
Du skal være opmærksom på at hvis hun føler sig afvist, eller har følt sig afvist, så vil det ofte gøre hende mere klyngende, fordi hun så bliver usikker på dig, usikker på hvor hun har dig og på o du nu også er der for hende 100 pct. Hvis du således skubber hende væk, så risikerer du at gøre det værre. Derfor er det vigtigt at du hele tiden bekræfter at du er der for hende og sørger for ikke at afvise hende, men kun støtte hende i at det kan hun sagtens klare - eller at far er ligeså god som dig.
For det er næste punkt - det er meget vigtigt at du er opmærksom på, hvad signaler du sender. Hvis du har haft tendens til at tage over, når hun har været utilfreds med at det var far, så har du på en eller anden måde signaleret at far heller ikke var god nok. Derfor er det rigtig vigtigt at du bakker op om at far sagtens kan og at du har helt tillid til at "nu er det far, der giver dig bad", så hun direkte hører at det synes du er super godt.
Og på samme måde er det rigtig vigtigt at far ikke lader sig mærke med at han bliver ked af det, hvis og når hun afviser ham - for det vil hun naturligt kun finde interessant at udforske mere og mere og derfor gøre det igen og igen. Det er vigtigt at far tager tingene med ophøjet ro - nogle gange skal han bruge humor "skal du være fræk din lille bøllespirer, her i huset kilder vi frække børn" og så tage fat i hende og kilde hende igen og igen. Det har den effekt at hun ikke får lov til at afvise ham, at det faktisk virker lige modsat og at hun mærker sin far rigtig meget, både fysisk og mentalt - han vil hende rigtig gerne.
Andre gange skal far bare sige "jeg ved godt du gerne vil have mor siger godnat, og det gør mor også - men jeg læser historien og så kommer mor bagefter", så det bliver klart hvad reglerne er og nu er det sådan.
Og så er det rigtig vigtigt at far og lillesøster laver ting sammen, hvor du ikke er der, fordi det naturligt vil styrke båndet mellem far og datter - ligesom du også skal prioritere at lave ting med storesøster, så hun mærker at mor er der ligeså meget for hende :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske