Svar: Splitning af tvillinger

28. oktober 2011

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Spip

Der findes ikke nogle faste regler for, hvorvidt det er bedst for tvillinger at være sammen eller om det er bedst at skille dem ad. Det er helt individuelt og du er nødt til selv at mærke efter, hvad du føler vil være bedst for begge dine børn. Det er dig der kender dem bedst og derfor dig, der må fornemme, hvad der er rigtigt her.

Når man har tveæggede tvillinger og en dreng og en pige, som dig, så vil mange naturligt opfatte dem meget forskelligt og naturligt også ofte derfor se dem mere som søskende end som tvillinger. Men de er tvillinger og de følges derfor ad på en helt anden måde end søskende normalt gør - og det er vigtigt ikke at glemme dette.

Hvis børnene konkurrerer meget indbyrdes, hvis de har svært ved at finde egne roller og det er tydeligt at den ene dominerer den anden - så ja, så kan det være en god idé at skille dem ad. Men hvis de er hinandens bedste venner, hvis de føler tryghed ved netop at have hinanden, hvis de er gode til at give plads til hinanden og også gode til at give plads til andre børn - i deres to-somhed som de jo naturligt har - så skal de have lov til at være sammen.

Som du beskriver dine børn, så er de meget kærlige og meget glade for hinanden. I oplever ikke at de har flere konflikter end søskende har normalt. I oplever at de er sociale og meget sammen med andre børn og at de også begge opsøger andre at lege med. Du fortæller også at de savner hinanden meget og reagerer, når den ene f.eks. kommer af ...

Annonce

... sted og den anden er syg derhjemme - så det lyder som om at de virkelig bruger hinanden og har brug for at være sammen .. Og det er det du skal lytte til, det er som sagt dig, der kender dem bedst :)

For mig lyder det som om at dine børn har brug for hinanden og der er jo ingen der siger, at de ikke stadig også kan søge væk fra hinanden, hvis der er brug for det .. De kan vel stadig lege i hver sin ende af legepladsen eller den ene kan bygge puslespil, imens den anden tegner eller lignende - at de går på stue sammen, behøver vel ikke betyde, at alt skal gøres sammen .. så er det ikke også et spørgsmål om at sige, at selvom de går på samme stue, så behøver de ikke følges til alt. De har naturligt brug for at den anden er der og så netop når der en gang imellem er konflikter, så støtte dem i at det måske er lige dér, hvor de så skal lege lidt hver for sig ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er jo helt naturligt og helt okay, at man kan have brug for at være lidt sig selv en gang imellem, om man er tvilling eller ej - og det burde der være mulighed for, også selvom man går på stue sammen ... De er stadig så små, at de ikke kan give udtryk for hvad de hver især har behov for - I takt med at de bliver ældre, når de går i skole, så vil I kunne tale med dem om, hvordan I sikrer deres behov hver især og hvad de selv føler de har brug for - men lige nu er du nødt til at gøre det, som umiddelbart virker mest rigtigt på dig.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder