Splitning af tvillinger

28. oktober 2011

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Splitning af tvillinger

Kære Helen

Vi var til samtale i vuggestuen for et par dage siden. Det var bare en almindelig samtale om, hvordan vi syntes det gik og hvordan det havde været at starte børnene op i vuggestuen.

Ungerne fik rigtig meget ros. De udvikler sig alderssvarende motorisk og sprogligt. De er begge sociale med de andre børn og er meget harmoniske. Det var jeg ikke selv i tvivl om, men det var dejligt at høre.

Det eneste "men" de havde var, at de syntes, der var mange konflikter imellem dem. Når den ene vil lege med noget kommer den anden og blander sig, så der ofte opstår en konflikt. Det er kun mellem dem der er konflikter - ikke de andre børn.

Det oplever vi også i perioder hjemme. De er skiftevis efter hinanden - ingen af dem er værre eller bedre end den anden. Indtil videre har vi håndteret bideriet med at irettesætte med det samme og det er meget sjældent at det har udviklet sig. På det seneste er specielt drengen begyndt at skubbe til pigen med vilje så hun falder. Det løser vi igen med at sætte drengen væk og sige at det ikke er iorden at skubbe og så først trøste søster og så tage en "snak" med drengen om det. Syntes ikke det er værre end hvordan andre søskende ville opføre sig. Det er ikke hver dag vi oplever det og de dage det sker, er det kun 1 eller 2 gange vi skal irettesætte.

De er også utrolig kærlige overfor hinanden og vi gør også meget ud af at hjælpe dem på vej med at rose dem for at komme med puttekluden/sutten af sig selv til den der er ked af det. Viser dem hvordan man aer og giver kys og kram. De er utrolig søde til at dele lidt mad mellem dem. Hvis man giver den ene to kiks afleveres den ene kiks straks til den anden, når man spørger pænt om den anden må få kiksen.

Vuggestuen forslår at pigen flyttes ind i den anden gruppe for at komme konflikterne til livs. Hun er umiddelbart den der virker psykisk mere stærk og vil kunne håndtere et flyt.

De vil være sammen om morgenen og så være hver for sig i løbet af dagen, hvorefter de vil ...

Annonce

... mødes igen om eftermiddagen. Vuggestuen mener, at det vil give mere ro mellem dem og forhindre pigen i at være for dominerende, fordi hun som regel er lidt hurtigere til tingene end drengen.

Jeg har det meget svært med den besked. Når jeg tænker tilbage på deres korte barndom og observerer dem i dag, syntes jeg ikke at den ene er mere dominerende overfor den anden. De leger ofte fint for sig selv og sammen. De skiftes meget til at være den der er boss - det er de lige gode om. Samtidigt vil jeg da heller ikke afvise at splitte dem, hvis det giver drengen en bedre mulighed for at udvikle sig. Jeg syntes, at det virker som om det er den nemme løsning for at få ro i stedet for at lære børnene at håndtere deres konflikter. Sidste grund (og nok den mest vægtende) er så også at ungerne ikke er særligt glade for den ene af de to faste pædagoger, der er på stuen. De græder altid når de bliver afleveret hos hende - aldrig ved nogen af de andre. Jeg syntes heller ikke hun virker særligt engageret i sit arbejde.

Når de har været adskilt har der været reaktioner på savn. Pigen har været sendt i vuggestue et par gange, mens jeg har været hjemme med drengen der var syg. Når de så mødtes om eftermiddagen var det med gråd og kram til bror. Den der er hjemme går ofte rundt og leder efter den anden.

Pigen ligner mig utroligt meget. Hun virker meget stærk udadtil, men har et stort følsomt indre.

Jeg er meget splittet for jeg vil jo gerne støtte deres udvikling bedst muligt om det så er sammen eller hver for sig, men samtidigt syntes jeg heller ikke man skal undervurdere deres behov for at have hinanden i hverdagen. De laver ikke en lille klub kun for dem som man ellers hører så meget om at tvillinger har tendens til at gøre. Jeg er nok nervøs for om pigen - trods stærk psyke - vil få det svært med at blive flyttet.

Håber du kan finde hoved og hale i brevet - jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre om, hvad du mener om adskillelse af tvillinger.

Med venlig hilsen
Spip

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder