Brev:
Splitning af tvillinger
28. oktober 2011
Alder:
17 mdr.
Splitning af tvillinger
Kære Helen
Vi var til samtale i vuggestuen for et par dage siden. Det var bare en almindelig samtale om, hvordan vi syntes det gik og hvordan det havde været at starte børnene op i vuggestuen.
Ungerne fik rigtig meget ros. De udvikler sig alderssvarende motorisk og sprogligt. De er begge sociale med de andre børn og er meget harmoniske. Det var jeg ikke selv i tvivl om, men det var dejligt at høre.
Det eneste "men" de havde var, at de syntes, der var mange konflikter imellem dem. Når den ene vil lege med noget kommer den anden og blander sig, så der ofte opstår en konflikt. Det er kun mellem dem der er konflikter - ikke de andre børn.
Det oplever vi også i perioder hjemme. De er skiftevis efter hinanden - ingen af dem er værre eller bedre end den anden. Indtil videre har vi håndteret bideriet med at irettesætte med det samme og det er meget sjældent at det har udviklet sig. På det seneste er specielt drengen begyndt at skubbe til pigen med vilje så hun falder. Det løser vi igen med at sætte drengen væk og sige at det ikke er iorden at skubbe og så først trøste søster og så tage en "snak" med drengen om det. Syntes ikke det er værre end hvordan andre søskende ville opføre sig. Det er ikke hver dag vi oplever det og de dage det sker, er det kun 1 eller 2 gange vi skal irettesætte.
De er også utrolig kærlige overfor hinanden og vi gør også meget ud af at hjælpe dem på vej med at rose dem for at komme med puttekluden/sutten af sig selv til den der er ked af det. Viser dem hvordan man aer og giver kys og kram. De er utrolig søde til at dele lidt mad mellem dem. Hvis man giver den ene to kiks afleveres den ene kiks straks til den anden, når man spørger pænt om den anden må få kiksen.
Vuggestuen forslår at pigen flyttes ind i den anden gruppe for at komme konflikterne til livs. Hun er umiddelbart den der virker psykisk mere stærk og vil kunne håndtere et flyt.
De vil være sammen om morgenen og så være hver for sig i løbet af dagen, hvorefter de vil mødes igen om eftermiddagen. Vuggestuen mener, at det vil give mere ro mellem dem og forhindre pigen i at være for dominerende, fordi hun som regel er lidt hurtigere til tingene end drengen.
Jeg har det meget svært med den besked. Når jeg tænker tilbage på deres korte barndom og observerer dem i dag, syntes jeg ikke at den ene er mere dominerende overfor den anden. De leger ofte fint for sig selv og sammen. De skiftes meget til at være den der er boss - det er de lige gode om. Samtidigt vil jeg da heller ikke afvise at splitte dem, hvis det giver drengen en bedre mulighed for at udvikle sig. Jeg syntes, at det virker som om det er den nemme løsning for at få ro i stedet for at lære børnene at håndtere deres konflikter. Sidste grund (og nok den mest vægtende) er så også at ungerne ikke er særligt glade for den ene af de to faste pædagoger, der er på stuen. De græder altid når de bliver afleveret hos hende - aldrig ved nogen af de andre. Jeg syntes heller ikke hun virker særligt engageret i sit arbejde.
Når de har været adskilt har der været reaktioner på savn. Pigen har været sendt i vuggestue et par gange, mens jeg har været hjemme med drengen der var syg. Når de så mødtes om eftermiddagen var det med gråd og kram til bror. Den der er hjemme går ofte rundt og leder efter den anden.
Pigen ligner mig utroligt meget. Hun virker meget stærk udadtil, men har et stort følsomt indre.
Jeg er meget splittet for jeg vil jo gerne støtte deres udvikling bedst muligt om det så er sammen eller hver for sig, men samtidigt syntes jeg heller ikke man skal undervurdere deres behov for at have hinanden i hverdagen. De laver ikke en lille klub kun for dem som man ellers hører så meget om at tvillinger har tendens til at gøre. Jeg er nok nervøs for om pigen - trods stærk psyke - vil få det svært med at blive flyttet.
Håber du kan finde hoved og hale i brevet - jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre om, hvad du mener om adskillelse af tvillinger.
Med venlig hilsen
Spip