Svar: Mor gør det, far gør det...

12. oktober 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Vanessa´s mor

Det lyder som om at jeres datter er lidt jaloux på sin lillebror, hvilket er helt normalt. Søskende jalousi handler ofte om især tre store følelser - det er sorg, angst og vrede. Det er sorgen over at have "mistet dig" og det I to havde sammen alene, det er angsten for at du holder mere af lillebror end af hende og det er vreden over, at være sat i denne situation.

Det er rigtig vigtigt at du viser din datter at hun stadig betyder alt for dig, at hun stadig har en stor plads i dit hjerte, at du stadig rigtig gerne vil hende og at du også prioriterer hende. Det er rigtig vigtigt at du sætter ord på de følelser og tanker, som du fornemmer at din datter kan have, så hun hører at du forstår hende og godt ved, at det kan være svært at være hende, og så hun samtidig mærker, at du er der, støtter hende og gerne vil hende.

Det vil være en rigtig god idé at du prioriterer at gøre ting med hende, som kun du og hende gør "mor og datter" - noget som I to har sammen, som er jeres stund, helt for jer selv :) Det kan være alt lige fra at det er dig der læser godnathistorie, eller altid dig der bader hende, til at I sammen tager i svømmehallen eller at I to sammen går til musik og rytmik. Bare "dig og mig" - ingen far og ingen lillebror :)

Det vil også være rigtig godt at I forældre prøver ikke at se tingene så adskilt, at det ikke er enten far eller mor, men at I lægger op til at I gør tingene fælles og sammen. Hvis mor f.eks. bader hende, så er det far der giver hende bleen og nattøjet på ...

Annonce

... bagefter og I må her gerne sige "nu bader mor dig og så kommer far og hjælper dig med nattøjet". Når hun skal puttes og der skal siges godnat, så læser far f.eks. godnathistorie, men stadig kommer mor også og kysser godnat og omvendt, så du starter med at læse og putte, far kommer stadig. Igen må du så gerne sige "nu læser mor og så kommer far bagefter" - så hun ikke på den måde spiller jer ud mod hinanden, men så hun oplever, at de forskellige ting er noget i er fælles om.

Det er vigtigt at far nogle gange lægger op til og direkte siger at du også kan - mor kan ligeså godt som jeg. Far kan f.eks. sige "nu hjælper mor dig lige, så kommer jeg om lidt" eller lignende, så hun hører at far bakker op om at du gør det nu. Så hun ikke får fornemmelsen af at far automatisk bare tager over og at han ikke er bedre end dig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er det rigtig vigtigt at I kan rumme den frustration som opstår, når tingene ikke går helt som hun gerne vil - at kunne rumme betyder at I kan holde ud at hun har det som hun har det. At I ikke forsøger at lave det om og at I ikke tager det personligt. Det skal være ligeså legalt at hun er sur, vred, frustreret, ked af det osv. som at hun er sjov, glad, humoristisk og sprudler af glæde. Alle følelser skal hun have lov til at have og I skal rumme hende, både når hun er glad og når hun har det svært. Jo mere du kan bevare roen, når verden ramler for hende, jo mere rolig vil hun naturligt også blive - hun spejler sig i dig :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor