Mor gør det, far gør det...

12. oktober 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Mor gør det, far gør det...

Hej Helen,

Vores datter har en tendens til at skulle dirigere min mand og jeg rundt.

Da lillebror kom til verden for lidt over et år siden, begyndte vi selv at spørge hende om mor skulle lægge hende eller far skulle lægge hende, om mor skulle skifte hende eller om far skulle gøre det. Det synes vi var meget rart dengang, da den anden part kunne koncentrere sig om den lille.

Der er nu gået lidt over et år og tingene har desværre udviklet sig sådan, at hun nu skal bestemme, hvem der skal børste tænder på hende, hvem hun skal sidde med ved bordet, hvem der skal tage hendes sko af osv. Vi har prøvet at bryde mønstret ved at jeg f.eks. siger til hende at nu skal hun skiftes og så tager jeg hende i hånden og begynder at gå mod badeværelset. Men det skal jeg i hvert fald ikke bestemme og hun bliver som oftest sur og siger "nej, far skal gøre det", jeg prøver at forklare at far laver noget andet og derfor skal mor gøre det, men den går ikke. Så bliver hun meget sur og oftest hysterisk, det ender jo desværre ...

Annonce

... med at far så gør det alligevel. Vi har prøvet at jeg alligevel gør det imens hun er hysterisk og det fører ingen vegne, så tager hun bare bleen af og render hysterisk rundt i huset.

Det er tit far hun foretrækker og det er som om vi ikke helt har fået den samme kontakt tilbage som min datter og jeg havde før lillebror kom til verden. Før lillebror kom var hun mors pige fra fødsel og til den dag hun så sin lillebror første gang.
Jeg savner hende så forfærdeligt meget. Hun foretrækker stadig sin far selvom lillebror er over et år nu.

Jeg er begyndt på job igen og når jeg endelig er hjemme og vil hygge og lege med hende, så er det sjældent at hun gider. Derfor tager jeg mig stadig tit at den mindste da hun leger med far og hellere vil være med ham.

Jeg føler mig lidt magtesløs med alle de ting som sker med hende og hendes helt ustyrlige temperament. Jeg bliver nødt til at spørge om hjælp for jeg føler mig så utrolig utilstrækkelig som mor.

Jeg håber at du kan hjælpe mig.

Venlig hilsen

Vanessa's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder