Brev:
Mor gør det, far gør det...
12. oktober 2011
Alder:
3 år, 1 mdr.
Mor gør det, far gør det...
Hej Helen,
Vores datter har en tendens til at skulle dirigere min mand og jeg rundt.
Da lillebror kom til verden for lidt over et år siden, begyndte vi selv at spørge hende om mor skulle lægge hende eller far skulle lægge hende, om mor skulle skifte hende eller om far skulle gøre det. Det synes vi var meget rart dengang, da den anden part kunne koncentrere sig om den lille.
Der er nu gået lidt over et år og tingene har desværre udviklet sig sådan, at hun nu skal bestemme, hvem der skal børste tænder på hende, hvem hun skal sidde med ved bordet, hvem der skal tage hendes sko af osv. Vi har prøvet at bryde mønstret ved at jeg f.eks. siger til hende at nu skal hun skiftes og så tager jeg hende i hånden og begynder at gå mod badeværelset. Men det skal jeg i hvert fald ikke bestemme og hun bliver som oftest sur og siger "nej, far skal gøre det", jeg prøver at forklare at far laver noget andet og derfor skal mor gøre det, men den går ikke. Så bliver hun meget sur og oftest hysterisk, det ender jo desværre med at far så gør det alligevel. Vi har prøvet at jeg alligevel gør det imens hun er hysterisk og det fører ingen vegne, så tager hun bare bleen af og render hysterisk rundt i huset.
Det er tit far hun foretrækker og det er som om vi ikke helt har fået den samme kontakt tilbage som min datter og jeg havde før lillebror kom til verden. Før lillebror kom var hun mors pige fra fødsel og til den dag hun så sin lillebror første gang.
Jeg savner hende så forfærdeligt meget. Hun foretrækker stadig sin far selvom lillebror er over et år nu.
Jeg er begyndt på job igen og når jeg endelig er hjemme og vil hygge og lege med hende, så er det sjældent at hun gider. Derfor tager jeg mig stadig tit at den mindste da hun leger med far og hellere vil være med ham.
Jeg føler mig lidt magtesløs med alle de ting som sker med hende og hendes helt ustyrlige temperament. Jeg bliver nødt til at spørge om hjælp for jeg føler mig så utrolig utilstrækkelig som mor.
Jeg håber at du kan hjælpe mig.
Venlig hilsen
Vanessa's mor