Svar: Den gode forældre
11. oktober 2011
Alder:
18 mdr.
Kære Camilla
Det er bestemt ikke et dumt indlæg - det er faktisk et meget fint spørgsmål du kommer med :)
Det er helt naturligt at Hannibal bliver draget mod fjernsynet. Det er lydende, de skiftende billeder, musikken, historierne osv. der tiltrækker ham - og det faktum, at vi voksne jo også ofte sidder foran den skærm - børn spejler sig jo i os ... Det at se Tv er i dag en naturlig del af vores hverdag, det hører med til at være forældre i 2011, at vi bruger meget tid foran fjernsynet. Men det betyder ikke at det udelukkende er godt at se meget TV og man siger faktisk at børn i dag ser alt for meget, det er for stillesiddende og de har brug for at være fysisk aktive i stedet... Ja det gælder jo egentlig ikke kun børnene, men også os voksne ... :)
Man kalder det for skærmtid og det er både den tid der bruges foran tv, foran computer, Playstation, når børn sidder med Nintendo, Ipads osv. Helt små børn bør slet ikke være foran disse ting og for de større børnehavebørn og de børn der er startet i skole, så anbefaler man faktisk max 1 times skærmtid dagligt:) Derfor skal I virkelig tænke jer om, når og hvis I tillader fjernsyn flere timer dagligt.
Jeg er helt med på, at det efter en lang dag i vuggestuen, kan være rigtig dejligt, lige at bruge TV til at give ½ times ro, når man kommer hjem. Det er helt fint, at det lige bruges til at koble fra og lande, samtidig med at vi voksne så lige får lidt praktiske ting fra hånden, får sat vasketøjet over, får begyndt på aftensmaden osv. Barnet kan godt have brug for lige at sidde stille efter en lang dag med masser af aktiviteter og højt lydniveau og det er helt okay. Det kan altså være helt fint at prioritere en ½ time om eftermiddagen i stedet for at vælge børnetimen om aftenen, fordi I på det tidspunkt er igang med aftensmaden, som jeres dreng også kan være en del af :)
Det er vigtigt at fjernsynet ikke bruges som babysitter, når mor og far laver aktiviteter, som jeres dreng i princippet godt kan være med til. Han kan med den alder han har, godt begynde at være med i køkkenet, han kan godt være med til at dække bord, han kan godt være med til at komme agurker, tomat, majs osv. i salatskålen ligesom han også kan være med til at hænge vasketøj op, give mor klemmerne eller gå lidt rundt med en støveklud. Og det er vigtigt at man som forældre medtænker at børn har godt af at være med i de dagligdagsting, at det er bedre for dem, end at sidde foran fjernsynet.
En gang imellem er det altså fint at Hannibal tusser rundt, ser lidt TV, leger lidt osv. Og andre gange er det fint at I prioriterer at gå på legepladsen, gå en tur, tager i svømmehallen osv. Men husk også at han kan være med i de dagligdagsting - at hverdagen ikke behøver være delt op i, hvad han gør og hvad I voksne gør - men at han kan deltage i de ting I normalt vil gøre ..
Små film der er lavet specielt til børn i 1 ½ - 2 års alderen er fint, men det bør ikke være i flere timer hver dag og det er en god idé at TV´et ikke kører hele tiden. Hvis han ser tv ½ time dagligt så har han faktisk ikke behov for mere og når han tuller rundt og leget, så sluk for TV og radio, det er kun baggrundsstøj :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske