Svar: Den gode forældre

11. oktober 2011

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Camilla

Det er bestemt ikke et dumt indlæg - det er faktisk et meget fint spørgsmål du kommer med :)

Det er helt naturligt at Hannibal bliver draget mod fjernsynet. Det er lydende, de skiftende billeder, musikken, historierne osv. der tiltrækker ham - og det faktum, at vi voksne jo også ofte sidder foran den skærm - børn spejler sig jo i os ... Det at se Tv er i dag en naturlig del af vores hverdag, det hører med til at være forældre i 2011, at vi bruger meget tid foran fjernsynet. Men det betyder ikke at det udelukkende er godt at se meget TV og man siger faktisk at børn i dag ser alt for meget, det er for stillesiddende og de har brug for at være fysisk aktive i stedet... Ja det gælder jo egentlig ikke kun børnene, men også os voksne ... :)

Man kalder det for skærmtid og det er både den tid der bruges foran tv, foran computer, Playstation, når børn sidder med Nintendo, Ipads osv. Helt små børn bør slet ikke være foran disse ting og for de større børnehavebørn og de børn der er startet i skole, så anbefaler man faktisk max 1 times skærmtid dagligt:) Derfor skal I virkelig tænke jer om, når og hvis I tillader fjernsyn flere timer dagligt.

Jeg er helt med på, at det efter en lang dag i vuggestuen, kan være rigtig dejligt, lige at bruge TV til at give ½ times ro, når man kommer hjem. Det er helt fint, at det lige bruges til at koble fra og lande, samtidig med at vi voksne så lige får lidt praktiske ting fra hånden, får sat vasketøjet over, får begyndt på aftensmaden osv. Barnet kan godt have brug for lige at sidde stille efter en lang dag med masser af aktiviteter og højt ...

Annonce

... lydniveau og det er helt okay. Det kan altså være helt fint at prioritere en ½ time om eftermiddagen i stedet for at vælge børnetimen om aftenen, fordi I på det tidspunkt er igang med aftensmaden, som jeres dreng også kan være en del af :)

Det er vigtigt at fjernsynet ikke bruges som babysitter, når mor og far laver aktiviteter, som jeres dreng i princippet godt kan være med til. Han kan med den alder han har, godt begynde at være med i køkkenet, han kan godt være med til at dække bord, han kan godt være med til at komme agurker, tomat, majs osv. i salatskålen ligesom han også kan være med til at hænge vasketøj op, give mor klemmerne eller gå lidt rundt med en støveklud. Og det er vigtigt at man som forældre medtænker at børn har godt af at være med i de dagligdagsting, at det er bedre for dem, end at sidde foran fjernsynet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

En gang imellem er det altså fint at Hannibal tusser rundt, ser lidt TV, leger lidt osv. Og andre gange er det fint at I prioriterer at gå på legepladsen, gå en tur, tager i svømmehallen osv. Men husk også at han kan være med i de dagligdagsting - at hverdagen ikke behøver være delt op i, hvad han gør og hvad I voksne gør - men at han kan deltage i de ting I normalt vil gøre ..

Små film der er lavet specielt til børn i 1 ½ - 2 års alderen er fint, men det bør ikke være i flere timer hver dag og det er en god idé at TV´et ikke kører hele tiden. Hvis han ser tv ½ time dagligt så har han faktisk ikke behov for mere og når han tuller rundt og leget, så sluk for TV og radio, det er kun baggrundsstøj :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor