Svar: Frustration og opdragelse
27. september 2011
Alder:
6 år, 4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, det er godt du skriver. Jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig :)
For det første, så er det naturligt rigtig hårdt, at være alene med to børn. Det er svært, ikke at have nogen at "læsse af på", dele sine tanker med, det er svært, at du skal tage dig af det hele - der er ligesom ikke plads til at du kan gå i enrum og lige trække vejret dybt imens en anden tager over, det er dig der er på hele tiden. Ja det er hårdt og jeg håber at du har lidt netværk, som du kan gøre brug af ...
Du nævner selv at din dreng har været og stadig er jaloux på sin søster. Og det kan sagtens være fordi han føler sig overset, ikke føler at der er tid til ham på samme måde, at han reagerer som han gør. Når børn er laver ballade og opfører sig dårligt, så kan det godt være et udtryk for at de gerne vil ses ...
Jeg vil derfor foreslå, at I sætter jer ned og laver noget sammen, når du henter ham fra SFO og når I kommer hjem. Det kan være at læse i en bog, det kan være at spise det (mad hjælper også på humøret), det kan være at spille et spil - hvad han og du nu har lyst til. Men det skal være noget I gør sammen. Hvis du sætter dig ned og bruger tid på ham, hvor han virkelig mærker, at du prioriterer ham og at være sammen, så er der lagt en god bund for at dagen bliver bedre for jer alle.
Sørg for at handle inden du henter ham, så I ikke skal stæse rundt i butikker, når han er træt efter en lang dag. Sørg for at planlægge aftensmad osv. i god tid, så du ikke står og stresser i sidste minut. Tillad dig selv en aften at I bare spiser kold mad, får rugbrød med forskelligt pålæg eller lav dobbelt portion den ene dag og spis det samme to dage i træk, så du ikke skal bruge tid på madlavning.
Og når du så laver mad, så er det vigtigt at du inddrager ham. Det er netop vigtigt at han hjælper til og føler at han har en vigtig rolle i familien og det er vigtigt at du sætter ord på, hvor glad du bliver, når han hjælper dig. Og også sætter ord på præcist det du er glad for. Det er ikke nok at sige, "hvor er jeg glad for at du hjælper", du skal sige "det er så dejligt, når du hjælper mig med at dække bord" - du skal være meget konkret.
Du kan godt med den alder han har nu lave aftaler med ham og jeg synes I skal sætte jer ned og tale sammen om, hvordan I kan få det til at fungere hos jer. Du skal her virkelig lytte til ham og til det han siger og acceptere, hvis han f.eks. siger at han synes du er for sur, skælder for meget ud, hellere vil lege med lillesøster end med ham eller hvad det nu kan være. Det er vigtigt at du anerkender at det er sådan han har det og ikke siger at sådan er det ikke - du skal lytte til ham og sætte dig ind i at det er sådan han har det og ja - så skal du måske ændre nogle ting, for at det kan blive anderledes. Men netop det er vigtigt, at det ikke kun er ham - at det er jer begge to der sammen skal få det til at fungere og det er vigtigt at tale med ham om det en dag, hvor der er ro på og tid til det - og så netop finde nogle aftaler omkring, hvordan I kan have det mere hyggeligt sammen. Hvad du forventer af ham og hvad han forventer af dig.
Regler er vigtigt, for regler giver tryghed - men regler giver også retfærdighed og det er vigtigt for ham, at føle at tingene er retfærdige. Det føler han ganske givet ikke nu. Derfor vil det være godt at I sætter jer ned og måske skriver nogle få regler ned på et stykke papir, som I så hænger på køleskabet eller et andet sted, hvor I kan se dem. Måske fem regler i alt. Det vil være vigtigt at I også taler om, hvordan man så skal reagere, hvis reglerne ikke overholdes - hvad sker der så.
Du skal prøve at anerkende den store dreng han efterhånden er og netop lægge op til at I kan tale sammen om tingene og finde fælles løsninger, fordi han er så stor og dejlig dreng, som han nu engang er. Han er noget ganske særligt og ingen kan tage hans plads :)
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske