Svar: Vil ikke spise, sover ikke igennem, tester grænser
7. september 2011
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker - jeg kan godt høre, at I allerede har forsøgt en del og jeg kan godt forstå du synes det er hårdt. Der er dog en del ting I kan ændre på og jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig.
For det første skal din dreng ikke længere have flaske. Det er slut med sutteflaske nu og det er det første I skal ændre på - dette af flere årsager:
- For det første får han alt for meget mælk på denne måde og det fjerner lysten og appetitten til anden mad.
- For det andet, så holder det ham på et babystadie, hvor han ikke længere skal være. Han er en stor dreng, der godt kan drikke af en kop.
- For det tredje, så giver det gentagende opvågninger om natten, hvor han er afhængig af sin flaske, af at få mælk eller af at sutte, for at kunne sove. Han har ligeså meget brug for sammenhængende søvn som du har.
- For det fjerde, så er det meget uhensigtmæssigt i forhold til hans øreproblemer og gentagende mellemørebetændelser. Når børn ligger ned og får flaske hele natten, så er der risiko for tilbageløb af mælk til mellemøret - det til eustakiske rør og dermed netop grobund for mellemørebetændelse.
Så flasken skal stoppes - flasken om dagen og om natten ryger helt væk nu og flasken inden putning om aftenen, erstattes af en godnatgrød og en kop mælk og så et nyt putteritual, hvor han nu starter med at være i sin seng.
En plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, letmælk af kop.
Sover morgenlur som nu
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, ris, pasta, kartofler grøntsager, kød, fisk - masser af variation gives til frokost. Der kan serveres varm eller kold middagsmad. Vand eller mælk af kop.
Tilbydes en banan, eller lidt frugtgrød med mælk på og puttes til middagslur. Skal ikke længere have flaske, men i stedet et mellemmåltid.
Eftermiddag 15-15.30: En portion tykmælk med mysli, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Aften 17.30: Familiemad, - helt almindelige børnevenlige retter - kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Mad der spises med fingrene eller med gaffel, mad med ske gives af dig. Vand af kop.
Kl. 18.30: Får aftenbad og gøres klar til natten.
Kl 19: Tilbydes en godnatgrød - det kan være en havregrød eller en flerkornsgrød, mælk af kop.
Puttes til natten a 19.30 - altså lidt senere end nu og puttes i seng, med godnathistorie, nærhed, kærtegn osv.
Skal ikke have mælk i løbet af natten, vågner han kan han tilbydes lidt vand, men som udgangspunkt skal han ikke have noget i munden. Han kan i stedet beroliges med nærhed og kærtegn, masser af fysisk kontakt. Han skal mærke at du er der for ham - jo mere tryg han er, jo bedre er det, men flaske og sut hver time - det er slut og det er nødt til at være dig, der slutter det. Det er ikke dit behov og det er ikke hans behov - som jeg har skrevet, så har både du og han brug for sammehængende søvn og der er kun en til at ændre det :)
Du skriver: "Når jeg er træt af den leg går jeg som regel ind i et andet værelse hvorefter han begynder at græde. jeg går ikke ind til ham med det samme for han skal lære jeg ikke bare kommer hver gang han græder". Det er sådan, at din dreng ikke ved, hvor du går hen, når du går ud af hans værelse. Han er stadig så lille at han ikke ved, at du går ind i stuen, han kan ikke forholde sig til at du er lige på den anden side af væggen. Når han ikke kan se dig, så tror han du er forsvundet, så føler han sig forladt og alene, han tror du går fra ham. Han kan ikke forholde sig til tid og aner derfor ikke om du kommer om 5 minutter eller om 5 timer - så det er helt naturligt at han græder og bliver rigtigt ked af det, når du går. Og det er helt naturligt, at han lyser op i et stort smil når han ser dig, når du kommer tilbage igen - det er ikke fordi han tester dig, men fordi han føler sig oprigtigt glad for at se dig, han føler "åh, gudskelov, der var min mor, hun har ikke forladt mig!". Han har brug for dig.
Det er fint med sutteklud, ekstra sutter osv. men han skal lære at bruge dette, han skal lære selv at tage det til sig - du er nødt til at lære ham at benytte disse ting, ligesom du har lært ham at tage flaske ... han lærer det ikke af sig selv, men ved at du viser ham hvordan, guider ham :)
Med hensyn til dyne, så må du give ham en juniordyne nu, som han bedre kan sove med og som svøber sig om ham og så må han have en helddragt på om natten, så han ikke bliver kold.
Jeres dreng tester jer ikke, fordi han er imod jer - han er på ingen måde udspekuleret og forsøger ikke at snyde jer eller irritere jer bevidst. Han er igang med at undersøge hvordan verden fungerer og det kan han kun finde ud af, ved at prøve igen og igen og igen og igen og igen og ... igen. Han husker bedst et nej, hvis du samtidig flytter ham væk fra det han piller ved eller hvis du flytter det, du ikke ønsker han skal røre ved.
Alternativer er også altid godt - giv ham noget nyt at lege med, interessere sig for, hvis han ikke må pille i køkkenskabet, så indret en køkkenskuffe med ting, som han gerne må pille ved. Og når du så tager ham fra skabet så sig "ser her er en skuffe du kan lege med i stedet" så du netop anerkender hans lyst til at undersøge. Og sørg for at skifte indholdet i skuffen, så det er spændende at lege med det der er i den.
Alternativer ved tandbørstning er også godt - måske skal det foregå et andet sted, måske vil han gerne selv forsøge sig og du kan børste efter, måske skal far prøve i stedet for mor. Tænk i nye baner.
Alternativer til puslebordet er godt - brug buksebleer, så han kan stå op og blive skiftet, når han bare har tisset - så vil han naturligt bedre acceptere at ligge der, når han har afføring og skal vaskes grundigt.
Læs min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" - og læse om hvorfor din dreng reagerer som han gør og hvordan du kan støtte ham bedst. Det er lettere at støtte ham, hvis du forstår hans følelser og behov :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske