Svar: Spytter
2. september 2011
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære trofaste læser :)
Når børn er omkring 2 år, så skal de til at forholde sig til hvem de selv er og hvordan de påvirker andre. Man taler om at børn skal finde deres selvbillede og de første tegn på at denne udvikling er igang er, at barnet begynder at udtrykke eget navn, sige "jeg" eller "det er min". Det viser at barnet er igang med at blive bevidst om, hvem det selv er.
På samme tidspunkt viser barnet også mere og mere selvstændighed ved at sige "vil selv" eller tydeligt markere "Nej!", når vi beder barnet om at gøre bestemte ting. Den modstand I oplever er således helt normalt og jeres drengs selvbillede udvikler sig stille og roligt i samspil med jer.
Han har brug for ros. Det gør ham stolt og glad, når han roses, når ting lykkes for ham. Og når han bliver irettesat, bliver han meget ked af det. Det er bestemt ikke sjovt at få at vide, at man gør noget forkert. Han er med den alder, han har lige nu, meget følsom og sårbar overfor, hvordan han bliver modtaget - hvordan I og andre reagerer på det han siger og det han gør.
Når han "spytter" eller med tungen laver en "pppr" lyd, så er det sandsynligvis som udtryk for at han trods sit ordforråd mangler ord. Han har jo sagt nej og det har ikke været nok, det har I overhørt med et "jamen det skal du!" og derfor skal han finde på noget andet. Det er en lyd han laver, for at vise jer at han er utilfreds med jeres beslutning, at han vil noget andet end I vil og det er et eller andet sted vigtigt ikke at give dette alt for meget fokus. Hvis I skælder meget ud, så sker der nemlig to ting:
- enten at det bliver en leg, hvor I så ender med at løbe efter hinanden og han ikke forstår hvorfor det starter sjovt og slutter vredt
- eller at det bliver forstærket af jeres skæld ud, at han ligesom bliver fastholdt i den rolle, at det bliver sådan han skal reagere hver gang - og dermed bliver det værre.
Det bedste I kan gøre er derfor at ignorere det, lade som ingenting, så han ikke får noget ud af at gøre sådan eller en gang imellem stille og roligt sige, at det vil I ikke have, sådan gør man ikke!
Det er vigtigt i denne alder at støtte hans selvbillede ved at vise ham kærlighed og accept og at opmuntre og støtte. I må gerne udfordre ham og stille krav til ham, men det er vigtigt at I forsøger at undgå, at han oplever nederlag. Han har brug for tydelige signaler - han skal ikke være i tvivl om at "et nej er et nej", og I skal rumme den frustration som kommer, når han møder modstand fra jer. Men han har også brug for at I giver opmærksomhed på det gode, det som I gerne vil have mere af og ikke har fokus på de ting han gør forkert...
Han skal stille og roligt lære empati, han skal lære, hvad det han gør, gør ved andre. Han skal lære at se, når andre bliver kede af det, når andre bliver vrede. Han skal lære hvad det er at trøste, hvordan man kan gøre andre glade. Det er altsammen en proces og en udvikling som starter nu og som I skal støtte ham i.
Og derfor skal han også lære, at det gør jer kede af det, når og hvis han "spytter" på jer og at I ikke synes det er i orden - men lige netop dette, lærer han sandsynligvis bedst ved at I ikke giver det for meget opmærksomhed, ved at I ikke gør det særlig interessant :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske