Brev:
Spytter
2. september 2011
Alder:
2 år, 1 mdr.
Spytter
Hej Helen,
En trofast læser vender tilbage ;)
Vores lille dreng er nu blevet 25 mdr., knap 26. Han et en glad og kærlig lille dreng, der har udviklet sig kolosalt meget det sidste halve år. Han kan sige sammenhængende sætninger med op til 5 ord og han gentager og lytter meget til hvad vi siger.
Indenfor de sidste 14 dage er han dog begyndt på noget, som hans far og jeg har lidt forskellig tilgang til. Hvis vi siger noget til ham, som han ikke vil, det kan være en lille ting, som at han skal have bodystockingen af når han f.eks. skal have nattøj på, så kan han finde på at sige et bestemt 'NEJ!' (nogle gange råbe) og hvis min mand så siger 'jamen, det skal du', så kan han finde på at spytte, altså ikke som voksne spytter, men du ved med tungen ude af munden, så det siger en lyd.
Det er så der vi har en lidt forskellig tilgang til det. Vi er helt enige om, at det gør man bare ikke, men hvor min mand bliver gal og siger det med hævet stemme til ham og kan tage fat i ham og vise ham ud af badeværelset til at 'køle af' f.eks., så prøver jeg at bevare tålmodigheden og kigge på ham og sige stille og roligt 'det er slet ikke pænt når du gør sådan der' eller 'det skal du lade være med, det vil jeg ikke have'. ...
...
Min mand synes at det er 'for lidt' at sige det til ham på den måde og synes at vi skal markere tydeligt, at det vil vi ikke have. Jeg vil bare helst undgå de store scener, for på et tidspunkt løb vores dreng væk fra min mand, når han havde gjort det, hvorefter min mand løb efter ham, hvilket vores dreng syntes var enormt sjovt (han elsker selvfølgelig at lege fange) indtil min mand fik fat i ham og skældte ham ud og han så bliver ked af det, hvilket han generelt gør, hvis vi skælder ham ud, selvom vi hverken råber eller tager hårdt fat i ham, men blot siger med bestemt og alvorlig stemme 'det må du ikke, det vil jeg ikke have'. Jeg har lagt mærke til, at det især er hvis min mand siger det, at han reagerer. Er det pga. den dybe stemme eller?
Igår da han skulle i bad kom vi til en situation, hvor han spyttede på min mand (flere gange), som så satte ham fra puslebordet med bodystocking på ned på gulvet og ud i gangen, så han lige skulle slappe lidt af, altså sendte ham derud og selv gik ud på badeværelset igen, da brød vores lille dreng helt sammen og begyndte at græde hjertes ærende og det går selvfølgelig lige i vores hjerter.
Hvordan vil du råde os til at håndtere situationen?
Mange hilsner,
en trofast læser.