Spytter

2. september 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Spytter

Hej Helen,

En trofast læser vender tilbage ;)

Vores lille dreng er nu blevet 25 mdr., knap 26. Han et en glad og kærlig lille dreng, der har udviklet sig kolosalt meget det sidste halve år. Han kan sige sammenhængende sætninger med op til 5 ord og han gentager og lytter meget til hvad vi siger.

Indenfor de sidste 14 dage er han dog begyndt på noget, som hans far og jeg har lidt forskellig tilgang til. Hvis vi siger noget til ham, som han ikke vil, det kan være en lille ting, som at han skal have bodystockingen af når han f.eks. skal have nattøj på, så kan han finde på at sige et bestemt 'NEJ!' (nogle gange råbe) og hvis min mand så siger 'jamen, det skal du', så kan han finde på at spytte, altså ikke som voksne spytter, men du ved med tungen ude af munden, så det siger en lyd.

Det er så der vi har en lidt forskellig tilgang til det. Vi er helt enige om, at det gør man bare ikke, men hvor min mand bliver gal og siger det med hævet stemme til ham og kan tage fat i ham og vise ham ud af badeværelset til at 'køle af' f.eks., så prøver jeg at bevare tålmodigheden og kigge på ham og sige stille og roligt 'det er slet ikke pænt når du gør sådan der' eller 'det skal du lade være med, det vil jeg ikke have'. ...

Annonce

...

Min mand synes at det er 'for lidt' at sige det til ham på den måde og synes at vi skal markere tydeligt, at det vil vi ikke have. Jeg vil bare helst undgå de store scener, for på et tidspunkt løb vores dreng væk fra min mand, når han havde gjort det, hvorefter min mand løb efter ham, hvilket vores dreng syntes var enormt sjovt (han elsker selvfølgelig at lege fange) indtil min mand fik fat i ham og skældte ham ud og han så bliver ked af det, hvilket han generelt gør, hvis vi skælder ham ud, selvom vi hverken råber eller tager hårdt fat i ham, men blot siger med bestemt og alvorlig stemme 'det må du ikke, det vil jeg ikke have'. Jeg har lagt mærke til, at det især er hvis min mand siger det, at han reagerer. Er det pga. den dybe stemme eller?

Igår da han skulle i bad kom vi til en situation, hvor han spyttede på min mand (flere gange), som så satte ham fra puslebordet med bodystocking på ned på gulvet og ud i gangen, så han lige skulle slappe lidt af, altså sendte ham derud og selv gik ud på badeværelset igen, da brød vores lille dreng helt sammen og begyndte at græde hjertes ærende og det går selvfølgelig lige i vores hjerter.

Hvordan vil du råde os til at håndtere situationen?

Mange hilsner,
en trofast læser.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder