Svar: Svær skolestart - 6 år
22. august 2011
Alder:
6 år
Hej med dig
Tak for dit brev og de udfordringer du oplever med din ældste dreng lige nu. Jeg vil prøve at forklare dig lidt om, hvad der måske foregår ind i ham ... :)
Der er forskel på piger og drenge og især, når børn starter i skole mærker man dette tydeligt. Forskning viser, at det hænger sammen med vores kønshormoner og især mængden af testosteron.
Testosteron er det mandlige kønshormon og testosteron påvirker hjernen. Lige nu, hvor din dreng starter i skole, er han under stor testosteron påvirkning og det betyder helt konkret, at hans hjernehalvdele har rigtig svært ved at arbejde sammen. At kommunikationen mellem venstre og højre hjernehalvdel ikke fungerer optimalt - det fungerer anderledes og bedre for piger ...
Det betyder at din dreng lige nu har lettest ved at lære, hvis han får ting i hånden. Han har lettest ved at huske, hvis han ser ting eller er i nærheden af de ting, han skal koncentrere sig om - og det at du om morgenen siger til ham, at han skal klæde sig på, er rigtig svært. Faktisk er det rigtig svært for ham, at forstå lange sætninger som indeholder flere opgaver - "gå op på dit værelse og tag dit tøj på og kom så ned og få morgenmad - vil du have havregryn eller boller?" - det er alt for mange ting og det kan være ret svært for ham, og han er allerede stået af og kan ikke finde ud af, hvad han skal - det er derfor han ender med at hælde vand i håret.
Det jeg vil frem til er altså, at han lige nu har rigtig svært ved at rumme både skolestart, at være storebror (være den store derhjemme), de ekstra krav det hele stiller til ham - jeg forestiller mig at hans hjerne kører på højtryk og næsten alt hvad du beder ham om, kan han slet ikke overskue og så går det galt.
Nogle gange kan det hjælpe at lave en liste eller tegninger over, hvad der skal gøres og i hvad rækkefølge. I kan sætte jer ned sammen og tale om hvordan I kan få morgenen til at fungere bedst - for han vil ganske givet også gerne, at dagen starter bedre og at I ikke skændes. I kan samme klippe og klistre eller tegne og lave billeder af toilettet (han skal huske at gå ud at tisse), tandbørsten (han skal børste sine tænder), vaskekluden (han skal vaske sig), bluse og bukser (han skal klæde sig på), morgenmad (han skal komme og spise)...
Nogle gange kan det også være en god idé, at du sætter tider på - evt. et digital ud, hvor han kan aflæse tallene: kl 6.45 (tisse), kl 6.50 (tandbørste), kl 7.00 (tøj på), kl 7.15 (morgenmad) osv. som det nu kan passe - for at I kan komme ud af døren til tiden.
Fordelen ved at gøre det billedligt for ham, er ud over at han bedre vil kunne huske det, fordi det er visuelt, også at han vil føle sig selvhjulpen og stolt over at mestre det. Lige nu oplever han at du er efter ham hele tiden og at han ikke kan leve op til alt det han skal ...
At han ikke bryder sig om eller ikke går på toilettet i skolen, er naturligvis et problem og det kunne godt være noget du tog op med læreren - helt generelt, at hun f.eks. lige siger som en kollektiv "husk at gå på toilettet i frikvarteret, så vi ikke skal gøre det i timen" eller lignende - så han (og de andre) på den måde lige får en reminder.
Det er rigtig fint at du har vist ham, hvordan han låser og åbner døren! :) Måske er der flere toiletter, så der måske er et andet, som han hellere vil bruge ...
Jeg håber du kan bruge lidt af disse tanker videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske