Svar: Viden om verdens ondskab

22. august 2011

Kategori:
Alder:
5 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Lukas' mor

Som udgangspunkt har børn, der endnu ikke går i skole, ikke behov for at se nyheder. Der nævnes mange ting, som børn slet ikke kan forholde sig til og som de kan blive bange for...

Men, når det er sagt, så tænker jeg også at det er vigtigt at man taler med en dreng, som jeres om, hvad der foregår i verden - og naturligvis på et niveau, hvor han kan være med.

Det er f.eks. rigtig fint, at fortælle ham lidt om Afrika - når der nu kommer nogen og banker på døren, fordi de samler penge ind. Ligesom børn også kan lære om børn i andre lande, ved at man rejser eller læser bøger om emnet.

Der findes masser af børnebøger som på forskellig vis lærer børn om "de onde og de gode". De behøver ikke se krig i TV, hvor billeder af sårede mennesker, døde, huse der sprænges i luften, skrig osv. vises direkte. Vi kan reflektere over de billeder vi ser, men det kan børnene ikke og det påvirker dem direkte og ofte meget hårdt.

Men jeg ved også godt, at børn hører en masse og vi kan ikke undgå at de ser ting, ser billeder om krig, fattigdom og ødelæggelse. Ser de reklamer - så ser de også fattige børn, der har brug for hjælp der .. og børn taler også sammen, de hører meget fra andre børn. Et andet barn i børnehaven, har måske en far der er udsendt som soldat og barnet fortælle at "min ...

Annonce

... far er i krig" - I kan ikke skærme jeres dreng fuldstændig.

Derfor er jeg også meget tilhænger af, at man sætter sig ned og taler med børn om verden og hvad der sker rundt omkring. I kan jo starte med at spørge jeres dreng, hvad han har hørt om f.eks. Afrika, krig osv. og så tage udgangspunkt netop der, hvor han selv starter.

Hvis han f.eks. giver udtryk for f.eks. at have hørt om krig og at han kan være urolig for det eller hvis han f.eks. har set eller hørt om bomber - så kan I f.eks. sige: "Det er rigtigt, at der er krig, - men det foregår langt væk og vores hus bliver ikke bombet" eller lignende, så han lyttes til, får svar på sine spørgsmål - så I anerkender ham og det han føler, men så I også beroliger og betrygger.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er meget bedre at I læser bøger, taler med ham, forklarer og fortæller, så får han indblik i tingene på en måde, som I har kontrol med og uden at han bliver bange. Ser I noget i fjernsynet, som I tænker han kan være blevet bange for eller utryg ved, så tal med ham om det - og se så vidt muligt fjernsyn sammen, så I ved hvad han ser - hvis I skal se fjernsyn :)

Det er netop i jeres drengs alder, at mange af de store spørgsmål dukker op og det er vigtigt at han kan spørge og ved at I vil svare ærligt :)

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi