Svar: Viden om verdens ondskab
22. august 2011
Alder:
5 år, 1 mdr.
Kære Lukas' mor
Som udgangspunkt har børn, der endnu ikke går i skole, ikke behov for at se nyheder. Der nævnes mange ting, som børn slet ikke kan forholde sig til og som de kan blive bange for...
Men, når det er sagt, så tænker jeg også at det er vigtigt at man taler med en dreng, som jeres om, hvad der foregår i verden - og naturligvis på et niveau, hvor han kan være med.
Det er f.eks. rigtig fint, at fortælle ham lidt om Afrika - når der nu kommer nogen og banker på døren, fordi de samler penge ind. Ligesom børn også kan lære om børn i andre lande, ved at man rejser eller læser bøger om emnet.
Der findes masser af børnebøger som på forskellig vis lærer børn om "de onde og de gode". De behøver ikke se krig i TV, hvor billeder af sårede mennesker, døde, huse der sprænges i luften, skrig osv. vises direkte. Vi kan reflektere over de billeder vi ser, men det kan børnene ikke og det påvirker dem direkte og ofte meget hårdt.
Men jeg ved også godt, at børn hører en masse og vi kan ikke undgå at de ser ting, ser billeder om krig, fattigdom og ødelæggelse. Ser de reklamer - så ser de også fattige børn, der har brug for hjælp der .. og børn taler også sammen, de hører meget fra andre børn. Et andet barn i børnehaven, har måske en far der er udsendt som soldat og barnet fortælle at "min far er i krig" - I kan ikke skærme jeres dreng fuldstændig.
Derfor er jeg også meget tilhænger af, at man sætter sig ned og taler med børn om verden og hvad der sker rundt omkring. I kan jo starte med at spørge jeres dreng, hvad han har hørt om f.eks. Afrika, krig osv. og så tage udgangspunkt netop der, hvor han selv starter.
Hvis han f.eks. giver udtryk for f.eks. at have hørt om krig og at han kan være urolig for det eller hvis han f.eks. har set eller hørt om bomber - så kan I f.eks. sige: "Det er rigtigt, at der er krig, - men det foregår langt væk og vores hus bliver ikke bombet" eller lignende, så han lyttes til, får svar på sine spørgsmål - så I anerkender ham og det han føler, men så I også beroliger og betrygger.
Det er meget bedre at I læser bøger, taler med ham, forklarer og fortæller, så får han indblik i tingene på en måde, som I har kontrol med og uden at han bliver bange. Ser I noget i fjernsynet, som I tænker han kan være blevet bange for eller utryg ved, så tal med ham om det - og se så vidt muligt fjernsyn sammen, så I ved hvad han ser - hvis I skal se fjernsyn :)
Det er netop i jeres drengs alder, at mange af de store spørgsmål dukker op og det er vigtigt at han kan spørge og ved at I vil svare ærligt :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske