Svar: Det værste og det bedste :-)

8. august 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Elisabeth

Jeg tror din datter ligner dig - og det er derfor konflikterne med hende nogle gange er ekstra svære. For lige netop i de situationer, hvor det kammer over, så er det fordi I dér ligner hinanden. Så nogle gange skulle du måske bede din mand om at tage den snak, fordi han vil kommunikere med hende på en anden måde ... Det er en nem løsning, men faktisk også ofte en god løsning.

Det kan ikke altid undgås, at man som forældre kommer i situationer, hvor man føler at barnet modarbejder en. Selvom man godt med sin fornuft kan sige til sig selv, at sådan er det ikke. Selvom man logisk og hjernemæssigt godt kan forstå og forklare, hvad der sker, så kan man i situationen ikke bevare roen og overblikket og får derfor nogle gange sagt noget eller reagerer på en måde, som rent "hjernemæssigt" måske ikke var så godt - men man reagerer fordi man føler noget i sit hjerte ...

Det der er vigtigt her er, at man præcis som du gør - formår at sige undskyld. At man er i stand til at forklare barnet, hvorfor man blev vred, ked af det, sur, skuffet og samtidig også siger undskyld, hvis man kunne have reageret mere hensigtsmæssigt. Det er jo menneskeligt og børn har brug for menneskelige forældre :)

Det er vigtigt, når vi irettesætter vores børn, at vi gør det uden at de bliver bange for os. De må godt opleve at vi bliver vrede og at vi er engagerede i dem og i hvordan de opfører sig, men det er vigtigt at det sker med respekt for de små mennesker de er.

Børn ...

Annonce

... vil godt kunne forstå, hvis de får skæld ud for noget, som er forkert. De skal kunne mærke, se på vores kropssprog og fornemme, om vi synes det er okay eller om det der skete ikke var i orden. Børn har brug for at kende reglerne og regler giver tryghed - og retfærdighed.

Og det betyder også at der er samme regler for både børn og vokse - at man siger undskyld, når man har gjort en fejl, sagt noget forkert, gjort en anden ked af det, gjort en anden uret osv. Det at du kommer og siger undskyld og erkender at du har begået en fejl - det at du siger til hende "lige meget hvor sur jeg bliver, vil jeg altid elske dig" og forklarer hende, hvorfor du blev sur osv. Det lærer hende jo, at det er okay at begå fejl og indrømme det, komme og sige det - så hun lærer jo at det kan hun også gøre. Hvis hun gør noget forkert, så kan hun komme hjem til dig og fortælle dig det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er der jo det med at kunne styre sit temperament, som ikke altid er så let. Hvis du kan mærke, at du bliver for vred, så kan det være udmærket at du en gang imellem trækker dig. Det kan være helt okay at sige "jeg har lige brug for lidt tid alene, så jeg går lige i køkkenet" eller lignende, så du fjerne dig fra din datter (modsat at sende hende væk). Det giver dig mulighed for lige at tælle til ti og finde roen igen og dermed overskuddet til at "være den voksne" og gå tilbage og kommunikere på en god måde med din datter :)

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren