Brev:
Det værste og det bedste :-)
8. august 2011
Alder:
4 år, 3 mdr.
Det værste og det bedste :-)
Hej Helen.
Nu bliver jeg nødt til at skrive, da jeg har en orm siddende som gnaver og gnaver, og jeg bliver jo nødt til at få den væk!
Man siger jo at børn kan bringe det værste og bedste op i en, fordi der vel er så store og dybe følelser i spil...
Men store datter (nu drejer det sig kun om hende, og ikke lillesøster) kan virkelig bringe det bedste op i mig. Hun er den dejligste, kærligste og mest omsorgsfulde pige man kan ønske sig. Men omvendt kan hun også, sjældent, være så stædig, hidsig, hysterisk og sur, så man ikke kan forestille sig det.
Når så vi har skænderier, hvilket ikke sker tit, men skete her i weekenden, så får jeg nogle gange sagt noget som jeg bagefter fortryder. Her var det bl.a. at hun havde været rigtig strid overfor en veninde, som var hos os for at lege. Da veninden var kørt, blev jeg rigtig sur, og fortalte hende nogle konkrete eksempler på hvad man ikke gør, hvis man skal være en god ven. Til slut fik jeg sagt, meget højt, at hun ikke havde været nogen god ven.
Hun blev rigtig sur og råbte at det havde hun i hvert fald, hvortil jeg råbte 'NEJ'!
Vi endte jo selvfølgelig med at blive gode venner, og jeg pointerede at hun skulle vide at lige meget hvor sur jeg blev/bliver, vil jeg altid elske hende!
Men essensen her er, at jeg jo nogle gange får sagt noget som jeg bagefter fortryder, fordi jeg bliver så sur. Hvordan kan jeg bedst takle det, for det er vel heller ikke smart at jeg bagefter siger at det mente jeg ikke, for i bund og grund mener jeg det jo, det skulle jo bare have været sagt på en anden måde. Jeg ved godt at det nemmeste er at styre temperamentet, men det er nok nemmere sagt end gjort.
Håber mit spørgsmål giver mening...
Med venlig hilsen
Elisabeth