Det værste og det bedste :-)

8. august 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

Det værste og det bedste :-)

Hej Helen.

Nu bliver jeg nødt til at skrive, da jeg har en orm siddende som gnaver og gnaver, og jeg bliver jo nødt til at få den væk!

Man siger jo at børn kan bringe det værste og bedste op i en, fordi der vel er så store og dybe følelser i spil...

Men store datter (nu drejer det sig kun om hende, og ikke lillesøster) kan virkelig bringe det bedste op i mig. Hun er den dejligste, kærligste og mest omsorgsfulde pige man kan ønske sig. Men omvendt kan hun også, sjældent, være så stædig, hidsig, hysterisk og sur, så man ikke kan forestille sig det.
Når så vi har skænderier, hvilket ikke sker tit, men skete her i weekenden, så får jeg nogle gange sagt noget som jeg bagefter fortryder. Her var det bl.a. at hun havde været rigtig strid overfor en veninde, som var hos os for at lege. Da veninden var kørt, blev jeg rigtig sur, og fortalte hende nogle ...

Annonce

... konkrete eksempler på hvad man ikke gør, hvis man skal være en god ven. Til slut fik jeg sagt, meget højt, at hun ikke havde været nogen god ven.

Hun blev rigtig sur og råbte at det havde hun i hvert fald, hvortil jeg råbte 'NEJ'!
Vi endte jo selvfølgelig med at blive gode venner, og jeg pointerede at hun skulle vide at lige meget hvor sur jeg blev/bliver, vil jeg altid elske hende!

Men essensen her er, at jeg jo nogle gange får sagt noget som jeg bagefter fortryder, fordi jeg bliver så sur. Hvordan kan jeg bedst takle det, for det er vel heller ikke smart at jeg bagefter siger at det mente jeg ikke, for i bund og grund mener jeg det jo, det skulle jo bare have været sagt på en anden måde. Jeg ved godt at det nemmeste er at styre temperamentet, men det er nok nemmere sagt end gjort.

Håber mit spørgsmål giver mening...

Med venlig hilsen
Elisabeth

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne