Svar: Prøver grænser af

1. august 2011

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære førstegangsmor

Din datter er igang med at undersøge hvordan verden hænger sammen. Hun øver sig i at finde ud af rigtig mange ting når hun spiser. Det er interessant at finde ud af, hvad lyd tallerkenen laver når den bankes i bordet, skubbes ud over kanten og rammer gulvet. Det er spændende at se hvordan du reagerer på det hun gør og på det hun oplever. Det er også mere spændende at mase maden med fingrene eller tygge på den og tage den ud af munden og se hvordan den så ser ud - end det er at spise den, osv.

Hun undersøger altså på flere niveauer og gør det ikke for at irritere dig eller provokere - kun for at lære. Derfor er det som udgangspunkt rigtig vigtigt ikke at skælde ud, men i stedet prøve at guide hende til, hvad der er godt og rigtigt at gøre og ikke have fokus på alt det hun gør forkert.

Det vil derfor være helt fint, at du lige nu ikke altid serverer maden på tallerkenen, men i stedet på en dækkeserviet eller lignende, fordi hun så bedre kan koncentrere sig om at spise den. Det vil også være rigtig godt at du med ord siger til hende, hvad hun skal "ind i munden skat, ind i munden", så maden kommer ind hvor den skal være :)

Og nogle gange, vil hun naturligvis gøre ting som hun ikke må og her vil det være helt rigtigt at flytte hende eller flytte det hun ikke må pille ved. Ved middagsbordet betyder det, at du nogle gange er nødt til at afbryde måltidet, ved at fjerne hendes tallerken eller ved at fjerne hende fra bordet. Når man lader en handling følge med sit nej, så husker hun det bedre og en handling er f.eks. at flytte hende eller flytte det hun piller ved.

Børn lærer af os voksne og de lærer også af hvad andre børn gør, så jeres datter kan godt lære at slå ud efter andre, når hendes fætter slår ud efter hende. Men det er vigtigt at både din datter og hendes fætter, lærer at man ikke skal slå og at I som voksne derfor sætter jer ned og forsøger med ord at gribe ind og hjælpe til en løsning. Han skal lærer at din datter ikke vil tage tingene fra ham, men bare låne dem og kikke lidt på dem og ...

Annonce

... så får han dem tilbage - og hun skal lære at spørge og ikke bare tage tingene ud af hånden på ham.

Når hun reagerer på at du siger nej, så er det fordi hun naturligt frustreres over ikke at måtte. Hun er jo igang med noget som for hende er super spændende og forstår ikke, hvorfor det er forbudt. Hun er drevet af en indre udforskningstrang og har bare lyst til at vide mere og mere - og det er naturligt ikke rart at blive forhindret i dette. Hun er jo så glad og stolt over at hun f.eks. pludselig kan rejse sig, stå ved tingene og nu nå bøgerne på hylden, som hun ikke kunne nå før, men kun se ... og pludselig kan hun og så kommer du og siger nej og tager hende væk. Det er frustrerende for hende og derfor bliver hun ked af det.

Det er rigtig vigtigt at du her kan rumme den frustration og bære at hun har det sådan og reagerer som hun gør :) Det er naturligvis en fase - men en lang fase, for jo mere hun bliver i stand til at kunne selv, jo flere ting vil hun undersøge og jo flere grænser vil der naturligvis blive brudt. Så de næste par år, vil naturligt være en mere grænsesøgende alder, hvor hun naturligt vil blive frustreret og fortvivlet igen og igen, fordi du ofte vil forhindre hende i de ting hun gerne vil :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvad er vejen til en god opdragelse og et velopdraget barn? Tja ... Anerkendelse for hendes lille spirende personlighed, hendes lyst til at udforske og undersøge. Det er vigtigt at hun bliver mødt og forstået og at du anerkender hende, også selvom du nogle gange siger nej og flytter hende væk. Det er vigtigt at hun ikke føler sig forkert, men vokser op med en følelse af at hun er noget særligt og at hun har værdi. Det er vigtigt at du er klar i dine signaler, at du viser med dit kropssprog, når du siger nej, ligesom det er vigtigt at du aldrig bærer nag. Og du skal vise hende at hun er elsket :)

Læs min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" - netop omkring den udvikling din datter går igennem og hvordan du bedst kan møde hende og netop sætte grænser og samtidig anerkende hende :)

Rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder