Svar: Prøver grænser af
1. august 2011
Alder:
11 mdr.
Kære førstegangsmor
Din datter er igang med at undersøge hvordan verden hænger sammen. Hun øver sig i at finde ud af rigtig mange ting når hun spiser. Det er interessant at finde ud af, hvad lyd tallerkenen laver når den bankes i bordet, skubbes ud over kanten og rammer gulvet. Det er spændende at se hvordan du reagerer på det hun gør og på det hun oplever. Det er også mere spændende at mase maden med fingrene eller tygge på den og tage den ud af munden og se hvordan den så ser ud - end det er at spise den, osv.
Hun undersøger altså på flere niveauer og gør det ikke for at irritere dig eller provokere - kun for at lære. Derfor er det som udgangspunkt rigtig vigtigt ikke at skælde ud, men i stedet prøve at guide hende til, hvad der er godt og rigtigt at gøre og ikke have fokus på alt det hun gør forkert.
Det vil derfor være helt fint, at du lige nu ikke altid serverer maden på tallerkenen, men i stedet på en dækkeserviet eller lignende, fordi hun så bedre kan koncentrere sig om at spise den. Det vil også være rigtig godt at du med ord siger til hende, hvad hun skal "ind i munden skat, ind i munden", så maden kommer ind hvor den skal være :)
Og nogle gange, vil hun naturligvis gøre ting som hun ikke må og her vil det være helt rigtigt at flytte hende eller flytte det hun ikke må pille ved. Ved middagsbordet betyder det, at du nogle gange er nødt til at afbryde måltidet, ved at fjerne hendes tallerken eller ved at fjerne hende fra bordet. Når man lader en handling følge med sit nej, så husker hun det bedre og en handling er f.eks. at flytte hende eller flytte det hun piller ved.
Børn lærer af os voksne og de lærer også af hvad andre børn gør, så jeres datter kan godt lære at slå ud efter andre, når hendes fætter slår ud efter hende. Men det er vigtigt at både din datter og hendes fætter, lærer at man ikke skal slå og at I som voksne derfor sætter jer ned og forsøger med ord at gribe ind og hjælpe til en løsning. Han skal lærer at din datter ikke vil tage tingene fra ham, men bare låne dem og kikke lidt på dem og så får han dem tilbage - og hun skal lære at spørge og ikke bare tage tingene ud af hånden på ham.
Når hun reagerer på at du siger nej, så er det fordi hun naturligt frustreres over ikke at måtte. Hun er jo igang med noget som for hende er super spændende og forstår ikke, hvorfor det er forbudt. Hun er drevet af en indre udforskningstrang og har bare lyst til at vide mere og mere - og det er naturligt ikke rart at blive forhindret i dette. Hun er jo så glad og stolt over at hun f.eks. pludselig kan rejse sig, stå ved tingene og nu nå bøgerne på hylden, som hun ikke kunne nå før, men kun se ... og pludselig kan hun og så kommer du og siger nej og tager hende væk. Det er frustrerende for hende og derfor bliver hun ked af det.
Det er rigtig vigtigt at du her kan rumme den frustration og bære at hun har det sådan og reagerer som hun gør :) Det er naturligvis en fase - men en lang fase, for jo mere hun bliver i stand til at kunne selv, jo flere ting vil hun undersøge og jo flere grænser vil der naturligvis blive brudt. Så de næste par år, vil naturligt være en mere grænsesøgende alder, hvor hun naturligt vil blive frustreret og fortvivlet igen og igen, fordi du ofte vil forhindre hende i de ting hun gerne vil :)
Hvad er vejen til en god opdragelse og et velopdraget barn? Tja ... Anerkendelse for hendes lille spirende personlighed, hendes lyst til at udforske og undersøge. Det er vigtigt at hun bliver mødt og forstået og at du anerkender hende, også selvom du nogle gange siger nej og flytter hende væk. Det er vigtigt at hun ikke føler sig forkert, men vokser op med en følelse af at hun er noget særligt og at hun har værdi. Det er vigtigt at du er klar i dine signaler, at du viser med dit kropssprog, når du siger nej, ligesom det er vigtigt at du aldrig bærer nag. Og du skal vise hende at hun er elsket :)
Læs min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" - netop omkring den udvikling din datter går igennem og hvordan du bedst kan møde hende og netop sætte grænser og samtidig anerkende hende :)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske