Svar: Lille storesøster

23. juli 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Dejligt at høre fra dig igen, - velkommen tilbage :)

Et stort stort tillykke med at I nu har fået en lillebror, hvor er det dejligt for jer - og især dejligt at høre, at I har det godt og umiddelbart trives som familie.

Det er ganske rigtigt at det er en meget stor omvæltning for jeres datter at blive storesøster og selvom hun er glad for sin lillebror, så er han også en rival til jeres kærlighed. sorg, vrede og angst. Jeres datter kan være ked af det, ked over at have mistet her, ikke længere at have jer helt for sig selv. Hun kan være vred over at lillebror er kommet ind i familien og hun kan også være bange for, at I måske vil synes bedre om lillebror end om hende, hun kan være bange for, at hun ikke betyder helt så meget for jer, som hun gjorde før.

Det er rigtig vigtigt at I anerkender at hun kan have disse følelser - også selvom hun ikke kan sætte ord på dem, men i stedet reagerer ved nogle gange at virke urimelig, virke grædende og til at mangle overskud og f.eks. reagerer med at have ekstra behov for jeres nærhed, fysisk kontakt og tid om aftenen, når hun skal sove.

Det er helt naturligt at hun netop om aftenen søger dig ekstra meget. Det er det tidspunkt på døgnet, hvor hun kan have dig for sig selv. Hvor du er der udelukkende for hende og hun higer efter det, søger dig derfor netop her. Og det er derfor også vigtigt at prioritere den tid sammen med hende, så hun ikke føler sig ladt alene, så hun ikke føler at hun rangere på en anden plads nu hvor lillebror er kommet til.

I skal naturligvis sikre jer at hun er tryg, når hun skal sove og I skal naturligvis også have regler om hvor lang tid putningen skal trække ud, hvor mange historier der skal læses osv. Men det er vigtigt at anerkende hendes ekstra behov for nærhed og for mor lige nu og netop på det tidspunkt.

Jeres datter har en alder lige nu, hvor hun netop gennem leg skal lære hvordan hun påvirker andre og hvordan andre påvirker hende. Hun skal lære, hvad der gør andre kede af det og hvad der gør hende ked af det - og hvordan man skal tage hensyn til andre. Nogle gange skal andre have lov til at bestemme, nogle gange skal man holde fast i sin egen vilje og nogle gange skal man indgå et kompromis. Det er først nu hun rigtigt ...

Annonce

... skal igang med at lære dette og hun er godt på vej.

Det er super dejligt at hendes fætter hjælper hende med dette og det er helt okay, at han fravælger hende i situationer, hvor hun ikke taler pænt til ham. Det er meget fint at han går, trækker sig, fordi hun mærker at hvis hun bestemmer for meget, så har hun ingen at lege med. Og det er super godt, at hun netop får god respons på positiv adfærd - det er hård læring, men det er sådan hun lærer det :)

Hendes vanskeligheder med andre børn og med at finde ud af sig selv og andre, lyder for mig helt naturligt og skyldes sandsynligvis en blanding af både alder og udvikling. Naturligvis påvirket ekstra af at hun nu samtidig skal finde ud af også at være storesøster og det gør det lidt ekstra svært, fordi hendes overskud er mindre.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Med hensyn til opdragelse og enighed, så kan man sige at helt overordnet, så er det en god idé at I forældre er enige. Det er vigtigt at I overfor jeres datter fremstår som en enhed, så hun ved hvor hun har jer og føler tryghed netop ved dette. Det er vigtigt at hun ikke kan spørge den ene og få nej og derefter spørge den anden som så siger ja ... som forældre skal I naturligt bakke hinanden op.

MEN, for der er jo altid et men ... Det sker jo at man ikke altid er enige og det kan børn faktisk godt lære noget af. Så hvis din mand f.eks. har sagt nej og du mener ja, så er der ikke noget i vejen for at du tager din datter i hånden, går hen til far og spørger hvorfor han har sagt nej og siger, at du måske godt tænker det kunne være et ja. Så kan far forklare sig, og du kan komme med din mening - og igen, måske skifter far så til ja, måske siger du at far har ret og det er et nej, eller måske finder I et alternativ, som I alle kan være tilfredse med. Når man løser konflikter på denne måde, så lærer barnet at man netop via dialog kan finde en løsning og det er rigtig god viden og læring at give sit barn.

I fungerer som rollemodeller for jeres datter, hun spejler sig i jer og gør som I gør. Netop når hun er igang med at finde ud af at begå sig socialt mellem andre børn og voksne, så kan hun altså bruge måden I agerer overfor hinanden på :)

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med hende - og tillykke med lillebror :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.