Svar: Kommende storebror
24. juni 2011
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Nillemor
Hvor er det dejligt at høre at du venter dig igen - stort tillykke med det! Dejlig måde at starte 2012 på! :)
Det er meget fint, at I taler med jeres søn om at babyer ligger i maven, viser ham billeder fra han selv var baby og også taler med ham om, at når babyer kommer ud, så er de små og hjælpeløse. De kan græde og spise - de kan ikke gå, ikke tale, ikke lege - de har brug for at man hjælper dem, bærer dem rundt og de kan rigtig godt lide at nusse og kæle - præcis ligesom han også kan osv. Så I får givet ham et realistisk billede af hvad en baby er for en størrelse og ikke tror, at der kommer en legekammerat ud til ham :)
Det er også en rigtig god idé at læse bøger for ham om at blive storebror og der findes rigtig mange af disse. Du kan købe bøger om emner, du kan også låne på biblioteket. Gå efter titler som "Lasse får en lillesøster", "Er jeg stor nu?", "Vi skal have en baby" osv. Der er masser og det er ofte lettere at forholde sig til det der står i en bog, end til det der foregår i mors mave. Det er lettere at tale om de andre, end at tale om en selv :)
Og så skal I også lade tiden gå - for der går rigtig lang tid før vi når januar måned og i takt med at din mave vokser og pladsen på dit skød bliver mindre, så vil han naturligt begynde at interessere sig mere for din mave og hvad der sker derinde. Men han kan ikke forholde sig til tid og vil ikke kunne forstå at han skal vente så længe ... Det kan være en god idé derfor ikke at sige tale alt for meget om babyen i din mave, før I kommer lidt tættere på og det er mere realistisk.
Det kan også være en god idé at sætte tid på i forhold til, hvad der ellers skal ske - "der går lang tid, det er først når det har været jul" eller lignende, som måske er noget han vil kunne forholde sig til ...
Du kan selv læse bogen "Barn nummer 2", som du finder i min bogguide under 'Børneopdragelse'.
Rigtig meget held og lykke, rigtig god sommer og jeg glæder mig til at få lov til at følge dig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske