Svar: Kommende storebror

24. juni 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Nillemor

Hvor er det dejligt at høre at du venter dig igen - stort tillykke med det! Dejlig måde at starte 2012 på! :)

Det er meget fint, at I taler med jeres søn om at babyer ligger i maven, viser ham billeder fra han selv var baby og også taler med ham om, at når babyer kommer ud, så er de små og hjælpeløse. De kan græde og spise - de kan ikke gå, ikke tale, ikke lege - de har brug for at man hjælper dem, bærer dem rundt og de kan rigtig godt lide at nusse og kæle - præcis ligesom han også kan osv. Så I får givet ham et realistisk billede af hvad en baby er for en størrelse og ikke tror, at der kommer en legekammerat ud til ham :)

Det er også en rigtig god idé at læse bøger for ham om at blive storebror og der findes rigtig mange af disse. Du kan købe bøger om emner, du kan også låne på biblioteket. Gå efter titler som "Lasse får en lillesøster", "Er jeg stor nu?", "Vi skal have en baby" osv. Der er masser og det er ofte lettere at forholde sig til det der står i en ...

Annonce

... bog, end til det der foregår i mors mave. Det er lettere at tale om de andre, end at tale om en selv :)

Og så skal I også lade tiden gå - for der går rigtig lang tid før vi når januar måned og i takt med at din mave vokser og pladsen på dit skød bliver mindre, så vil han naturligt begynde at interessere sig mere for din mave og hvad der sker derinde. Men han kan ikke forholde sig til tid og vil ikke kunne forstå at han skal vente så længe ... Det kan være en god idé derfor ikke at sige tale alt for meget om babyen i din mave, før I kommer lidt tættere på og det er mere realistisk.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan også være en god idé at sætte tid på i forhold til, hvad der ellers skal ske - "der går lang tid, det er først når det har været jul" eller lignende, som måske er noget han vil kunne forholde sig til ...

Du kan selv læse bogen "Barn nummer 2", som du finder i min bogguide under 'Børneopdragelse'.

Rigtig meget held og lykke, rigtig god sommer og jeg glæder mig til at få lov til at følge dig :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder