Svar: Bordskik og aftensnack

21. juni 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære L´s Mor

Jeg synes det er vigtigt at børn går mætte og tilfredse i seng og det hjælper de fleste børn til at sove godt, at de får lidt i maven inden sengetid.

Hos jer er der tale om at jeres datter får et stykke rugbrød med leverpostej og noget agurk. Det er et sundt måltid at slutte dagen med og jeg kan ikke se, at det er problematisk. Hun har det godt med ritualet, nyder at afslutte dagen på denne måde, det er hyggeligt og rart og vigtigst af alt - hun sover godt.

Jeg kan ikke se nogen grund til at ændre på dette. Det er fuldstændig ligemeget om hun er 3 år eller bliver 5 år, hvis det virker og hun trives godt på denne måde, så er det fint.

Om hun er bevidst om at hun får tilbudt mad inden hun skal sove - ja det er hun måske nok - men det synes jeg ikke er et problem. Jeg har ikke fornemmelsen af at hun fravælger aftensmaden for at få leverpostejsmaden i stedet og hvis hun en gang imellem gør det - så går det vel også. Det er stadig et sundt måltid at få inden sengetid.

Hvis I oplever at hun fravælger meget, så kan I naturligvis vælge at genservere lidt af aftensmaden som en del af godnatmaden. Det kan være en frikadelle hun kan gnave sammen med sit rugbrød eller I kan lave en kartoffelmad, hvor I putter kolde kartoffelskiver på brødet eller moser kartoflerne så det bliver "smørbart" til brøddet og pynter med lidt agurk eller lignende.

For mig er det vigtigt at børn spiser når de er sultne og der er noget forkert i at sige "nu skal du spise din aftensmad og du får ikke andet før i morgen tidlig" - hvis vi andre er sultne, så går vi ud og tager noget mad. Børns sult skal ikke overhøres - de skal have mad, når de giver udtryk for at have brug for mad, det er kun sådan de kan lære fornemmelsen af sult og mæthed og derfor skal de have lov at spise - også sen aften, eller en time før aftensmaden, ...

Annonce

... hvis det er der, de har brug for det. Men det man så skal gøre er at sikre sig, at det barnet spiser er sundt og ernæringsmæssigt i orden.

Derfor er det også naturligt at hun nogle gange siger nej til at være sulten og at hun så alligevel spiser når du tilbyder hende mad. Du skal også tænke på, at en del af lysten til at spise og sult fornemmelsen også ofte kommer i takt med at maden tilberedes. Det at man selv rører i gryden, hakker grøntsagerne, svitser og duften af mad breder sig sætter gang i lysten til at spise, men også i spyttet og enzymerne. Og når vi gang på gang laver maden og serverer den og barnet ikke er med i processen, så er det naturligt svært for barnet at mærke behovet for mad lige der ...

Så det er også en god idé at tage jeres datter med i madlavningen, så lysten til at spise og paratheden til at spise, når maden står på bordet, naturligt kommer til hende :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til at blive siddende ved bordet, så synes jeg at det er vigtigt at hun sidder ved bordet, når hun spiser. Så længe hun er i gang med at spise, skal hun koncentrere sig om det og ikke rende rundt, lege eller andet. Det er fint hvis hun kan sidde ved bordet i 15 minutter med den alder hun har - at sidde der ½ time, det kan man ikke forlange.

Når hun er færdig med at spise, skal hun have lov til at gå fra borde - og det hun så skal lære her er, f.eks. at sætte sin tallerken hen på køkkenbordet, hvis man gerne vil have den regel. Ligesom hun også skal lære at I ikke kommer, før I er færdige med at spise, så hvis hun vil lege må det vente, så længe I spiser må hun lege selv. Spiser I i flere timer, er det naturligvis ikke en regel man kan have, men et almindeligt måltid må gerne vare ½ time og hun skal naturligt lære at lege uden jer i den ½ time, hvor I spiser :)

Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder