Bordskik og aftensnack

21. juni 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Bordskik og aftensnack

Kære Helen

Vi har tidligere talt lidt om L´s aftensnack og nu har jeg lige et par ting på sinde.

I et af dine tidligere svar, har du skrevet at det egentlig er ok med vores aftensnack, så længe det er sundt og osv. Vi sidder nu ved bordet og evt. læser en bog eller ser lidt tegnefilm imens, som en del af hyggestunden, men IKKE i sofaen længere, kun en sjælden gang i weekenden :-)

Hun spiser stadig ca. 1 helt stykke rugbrød med f.eks leverpostej og agurk + vand. Dette gør også at vi er "sikre" på at hun ikke går sulten i seng.

Når det så er sagt er jeg i tvivl om at vi gør noget dumt. Jeg synes stadig hendes fokus omkring aftensmaden er alle mulige andre steder, og hun er selvfølgelig også træt.

Ofte vil hun stadig gerne over på mit skød og sidde og spise og det får hun lov til fordi hvad er alternativet :-) Er det forkert udfra hun snart fylder 3? VI deler hendes mad op på tallerken, så hun kan se maden adskilt - det kniber stadig med grøntsager og ...

Annonce

... kartoflerne, er det noget med og sige at før hun kan få mere frikadelle, så skal hun spise sine kartofler - ? så vil hun højst sansynligt bare sige tak for maden og vil ned og lege :-)

Tror du hun er bevidst om, at hun får tilbudt lidt mad inden hun skal sove ?

Hun har stadig meget svært ved og fornemme sult. Hun kan f.eks sagtens sige nej til en banan og når jeg så viser hende den, så får hun alligevel lyst til den? Dvs det er nogen gange svært og regne et nej for et nej :-)

Mht bordskik er vi begyndt og tale om hvor gammel hun skal være før man "indføre" bordskik - altså hvor hun bliver siddende til vi andre også er færdige med og spise? Vi har prøvet et par gange og sige at hun skulle vente med og gå fra bordet før vi andre også er færdige, men det kunne hun aboslut ikke se ideen i :-) Hun spiser måske 10 min, vi andre 1/2 time - er der et godt tricks til og få dette indført eller skal vi vente ?

Tak for en altid dejlig brevkasse.

Kærlig hilsen
L´s Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor