Brev:
Bordskik og aftensnack
21. juni 2011
Alder:
2 år, 10 mdr.
Bordskik og aftensnack
Kære Helen
Vi har tidligere talt lidt om L´s aftensnack og nu har jeg lige et par ting på sinde.
I et af dine tidligere svar, har du skrevet at det egentlig er ok med vores aftensnack, så længe det er sundt og osv. Vi sidder nu ved bordet og evt. læser en bog eller ser lidt tegnefilm imens, som en del af hyggestunden, men IKKE i sofaen længere, kun en sjælden gang i weekenden :-)
Hun spiser stadig ca. 1 helt stykke rugbrød med f.eks leverpostej og agurk + vand. Dette gør også at vi er "sikre" på at hun ikke går sulten i seng.
Når det så er sagt er jeg i tvivl om at vi gør noget dumt. Jeg synes stadig hendes fokus omkring aftensmaden er alle mulige andre steder, og hun er selvfølgelig også træt.
Ofte vil hun stadig gerne over på mit skød og sidde og spise og det får hun lov til fordi hvad er alternativet :-) Er det forkert udfra hun snart fylder 3? VI deler hendes mad op på tallerken, så hun kan se maden adskilt - det kniber stadig med grøntsager og kartoflerne, er det noget med og sige at før hun kan få mere frikadelle, så skal hun spise sine kartofler - ? så vil hun højst sansynligt bare sige tak for maden og vil ned og lege :-)
Tror du hun er bevidst om, at hun får tilbudt lidt mad inden hun skal sove ?
Hun har stadig meget svært ved og fornemme sult. Hun kan f.eks sagtens sige nej til en banan og når jeg så viser hende den, så får hun alligevel lyst til den? Dvs det er nogen gange svært og regne et nej for et nej :-)
Mht bordskik er vi begyndt og tale om hvor gammel hun skal være før man "indføre" bordskik - altså hvor hun bliver siddende til vi andre også er færdige med og spise? Vi har prøvet et par gange og sige at hun skulle vente med og gå fra bordet før vi andre også er færdige, men det kunne hun aboslut ikke se ideen i :-) Hun spiser måske 10 min, vi andre 1/2 time - er der et godt tricks til og få dette indført eller skal vi vente ?
Tak for en altid dejlig brevkasse.
Kærlig hilsen
L´s Mor