Svar: Har svært ved at skulle i børnehave
20. juni 2011
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Tina
Det er helt normalt at børn har svært ved at blive afleveret og græder og protesterer, ligesom de også ofte protesterer, når de hentes. Man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - institutionen og hjemmet mødes.
Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme, det er dejligt at være hos mor og det er bestemt ikke rart at blive afleveret i favnen på en pædagog. Jo mere tryg og kendt pædagogen er, jo lettere er det naturligvis, men netop nu hvor der er ændringer i institutionen, så er det naturligt sværere for jeres dreng.
Det er vigtigt at han falder til ro, leger og nyder at være der, når du først er gået og det lyder som om at det hurtigt er overstået, når han bliver ked af det. Det er også vigtigt at han lader sig trøste af de voksne - gør han det? Han skal søge dem og lade dem hjælpe sig, hvis han f.eks. falder og slår hul på knæet, hvis han har det skidt, vil han gerne sidde på skødet og blive holdt om osv. Det vil netop vise, at han har tilknytning til stedet og til de voksne og det er vigtigt at han kan knytte sig og lade dem trøste sig. Hvis han kan det, og det lyder sådan, så er det selve skiftet han har svært ved.
Derudover så lyder det som om at han er en dreng, som savner mor og far rigtig meget. Og han skal naturligvis lære at være uden jer - men det er vigtigt at I anerkender hans savn og betrygger ham, så godt I kan. At I f.eks. fortæller ham, at I også savner ham og at I skynder jer alt hvad I kan, for at komme hurtigt igen og hente ham. At I glæder jer til at være sammen, og lave alt det hyggelige I plejer at lave sammen osv. Ligesom I også skal betrygge ham i alt det gode og dejlige der er ved at være i børnehave. Det er også sjovt og vigtigt at lege med andre børn og være sammen med andre børn, for det har man også brug for.
Jeg har en tidligere kollega, der blandt andet i sit arbejde med børn i sorg, har haft stor glæde af at give barnet en særlig blød og rund sten i lommen. Det går ud på at finde en blød og dejlig sten, som er en "magisk sten". Når I skal være adskilt og når jeres dreng bliver ked af det og savner jer, så kan han mærke på stenen i lommen og via den magiske sten vil han så kunne mærke at du tænker på ham og du kan måske mærke at han tænker på dig ... En sådan lille magisk sten eller noget andet (en stor plastik-diamant, en trold, en gammel "guldgraver-rollespils-mønt" eller hvad han nu synes kunne være noget ganske særligt) kunne måske hjælpe jer ...
Det at give ham noget, som legaliserede at det var okay at savne jer, ville måske gøre ham mere rolig og okay med at blive afleveret i børnehaven :)
I skal også overveje om aflevering skal foregå på en anden måde. Måske skal han afleveres i et andet lokale - måske skal pædagogen gå med ham ud og vinke et sted, måske skal I vinke fra et andet vindue. Måske skal I aflevere på et andet tidspunkt, så han f.eks. kommer meget tidligt og starter med at spise morgenmad i børnehaven. Det kan være hyggeligt at spise med de andre og han har med det samme noget at tage sig til, når han bliver afleveret - det kan være svært at komme senere end de andre og så skulle spørge "må jeg være med i jeres leg", så måske vil det hjælpe ham, at være der før ...
Håber du kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske