Svar: Storbror skælder lillesøster ud

18. juni 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Tak for dit brev :) Det lyder som om at du gør mange rigtig gode ting og har mange fine overvejelser med, når du sætter grænser og opdrager dine børn.

Det er svært, når man har flere børn, fordi vi så nødigt vil gøre forskel. Vi vil så gerne behandle vores børn ens - men det kan vi ikke altid, ofte slet ikke, for vores børn er jo ikke ens. De er forskellige i alder, vi kan stille forskellige krav til dem, men de er også forskellige af sind og skal derfor have tingene at vide på forskellig måde. Det er netop udfordringen ved at have flere børn, at kunne møde dem i deres forskellighed - det er en udfordring, men det er også det, som er med til at gøre det berigende at være forældre :)

Det er naturligt at storebror retter på lillesøster. Han er hende overlegen der og det er vigtigt for ham at kunne sætte sig igennem og fortælle at han har styr på det. Han kan nogle ting, som hun ikke kan.

Det er vigtigt at du anerkender dette og lader ham vide, at du er rigtig glad for at han hjælper og guider - og lærer lillesøster en masse. At hun også ser op til ham og at det er rigtig dejligt at have en storebror, som er så god til at passe på en. Men det er samtidig også vigtigt at du forklarer ham, at han ikke skal påtage sig voksenopgaver og at vise ting tager du dig af. Det er dig som bestemmer, hvad hun må og ikke må og han skal ikke "lege lille voksen" og være efter lillesøster hele tiden. Naturligvis sagt på en måde, som han kan forholde sig til.

Når lillesøster tager bilen, han tager den fra hende og giver hende hesten og efter fem minutter, så tager hesten og giver hende bilen igen - så skal du naturligvis se på, hvordan hun reagerer på det. Hvis hun synes ...

Annonce

... det er sjovt og de to har det som en leg, så lad dem lege. Men hvis hun bliver ked af det, frustreret osv. så må du bryde ind og forklare at han ikke kan styre, hvad hun skal lege med.

Hvis han bliver frustreret over at han ikke må pille ved din taske men lillesøster må godt, så er det jo til at forstå - det virker uretfærdigt. Du kan naturligvis godt give ham en forklaring som du gør "at lillesøster ikke kan åbne tasken" - du kunne også anerkende børnenes behov, for at se din taske og så sætte dig sammen med dem og gennemgå, hvad der er i tasken. Der er jo mange spændende ting i en dametaske og du har den jo altid med dig, så der må være noget særligt i den ... Andre gange kunne du godkende hans utilfredshed og sætte tasken væk.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der findes ikke en fast måde at gøre tingene på, det der er vigtigt er at begge børn føler sig anerkendt, set og mødt. Og det er her rigtig vigtigt at du sætter ord på overfor din dreng. Forklarer ham hvordan lillesøster lærer, at hun er nødt til at undersøge, åbne, lukke, røre ved osv. for at finde ud af hvordan verden fungerer. Fortælle ham historien om hvordan han selv var en rigtig pilfinger, da han var lillesøster og sjove ting han har lavet. Det vil være rigtig dejligt for ham at høre historier om dengang han selv var en baby :)

Og så er det vigtigt at du fortæller ham om alt det dejlige der er ved ham nu, så han mærker at han ikke har mindre plads, selvom I har en baby-søster i huset. At den store dreng i huset også er rigtig vigtig stadigvæk og ikke kan undværes - men at der som sagt er voksen ting du tager dig af og at han skal bruge tid på at lege og ikke på at skælde ud :)

Håber du kan bruge dette videre, forsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to