Svar: Storbror skælder lillesøster ud
18. juni 2011
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :) Det lyder som om at du gør mange rigtig gode ting og har mange fine overvejelser med, når du sætter grænser og opdrager dine børn.
Det er svært, når man har flere børn, fordi vi så nødigt vil gøre forskel. Vi vil så gerne behandle vores børn ens - men det kan vi ikke altid, ofte slet ikke, for vores børn er jo ikke ens. De er forskellige i alder, vi kan stille forskellige krav til dem, men de er også forskellige af sind og skal derfor have tingene at vide på forskellig måde. Det er netop udfordringen ved at have flere børn, at kunne møde dem i deres forskellighed - det er en udfordring, men det er også det, som er med til at gøre det berigende at være forældre :)
Det er naturligt at storebror retter på lillesøster. Han er hende overlegen der og det er vigtigt for ham at kunne sætte sig igennem og fortælle at han har styr på det. Han kan nogle ting, som hun ikke kan.
Det er vigtigt at du anerkender dette og lader ham vide, at du er rigtig glad for at han hjælper og guider - og lærer lillesøster en masse. At hun også ser op til ham og at det er rigtig dejligt at have en storebror, som er så god til at passe på en. Men det er samtidig også vigtigt at du forklarer ham, at han ikke skal påtage sig voksenopgaver og at vise ting tager du dig af. Det er dig som bestemmer, hvad hun må og ikke må og han skal ikke "lege lille voksen" og være efter lillesøster hele tiden. Naturligvis sagt på en måde, som han kan forholde sig til.
Når lillesøster tager bilen, han tager den fra hende og giver hende hesten og efter fem minutter, så tager hesten og giver hende bilen igen - så skal du naturligvis se på, hvordan hun reagerer på det. Hvis hun synes det er sjovt og de to har det som en leg, så lad dem lege. Men hvis hun bliver ked af det, frustreret osv. så må du bryde ind og forklare at han ikke kan styre, hvad hun skal lege med.
Hvis han bliver frustreret over at han ikke må pille ved din taske men lillesøster må godt, så er det jo til at forstå - det virker uretfærdigt. Du kan naturligvis godt give ham en forklaring som du gør "at lillesøster ikke kan åbne tasken" - du kunne også anerkende børnenes behov, for at se din taske og så sætte dig sammen med dem og gennemgå, hvad der er i tasken. Der er jo mange spændende ting i en dametaske og du har den jo altid med dig, så der må være noget særligt i den ... Andre gange kunne du godkende hans utilfredshed og sætte tasken væk.
Der findes ikke en fast måde at gøre tingene på, det der er vigtigt er at begge børn føler sig anerkendt, set og mødt. Og det er her rigtig vigtigt at du sætter ord på overfor din dreng. Forklarer ham hvordan lillesøster lærer, at hun er nødt til at undersøge, åbne, lukke, røre ved osv. for at finde ud af hvordan verden fungerer. Fortælle ham historien om hvordan han selv var en rigtig pilfinger, da han var lillesøster og sjove ting han har lavet. Det vil være rigtig dejligt for ham at høre historier om dengang han selv var en baby :)
Og så er det vigtigt at du fortæller ham om alt det dejlige der er ved ham nu, så han mærker at han ikke har mindre plads, selvom I har en baby-søster i huset. At den store dreng i huset også er rigtig vigtig stadigvæk og ikke kan undværes - men at der som sagt er voksen ting du tager dig af og at han skal bruge tid på at lege og ikke på at skælde ud :)
Håber du kan bruge dette videre, forsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske