Svar: Skulle have været mere uden forældre?

14. juni 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor

Dejligt at høre at du både har brug brevkassen, læst mine bøger og også været til mine foredrag :)

Jeg vil gerne starte med at sige, at I ikke har gjort noget forkert. Der er ikke nogen idé i at kaste barnet ud i favnen på fremmede, lade andre passe i flere dage osv. - børn har det bedst hos deres forældre og de skal ikke og kan ikke blive hærdet ved at blive tvunget over til andre.

Det lyder omsorgsfuldt og nærværende og jeres dreng er naturligt knyttet til jer og søger jer, når han føler forskellige situationer er usikre. Det kan sagtens være at han er en lidt tilbageholden og følsom dreng, men det skal han da have lov til at være - mon ikke han ligner en af jer? Der er nogle som altid stiller sig forrest og siger "tag mig, tag mig", og så er der andre, som lige skal se tingene lidt an inden de åbner munden og markerer sig - og det ene er jo ikke bedre end det andet. Vi skal have lov til at være her alle sammen og vi skal have lov til at være forskellige.

Forskellighed er en styrke og måske vil jeres drengs følsomhed give ham en styrke i form af empati og evne til at se hvordan andre har det. Måske vil han være en af de børn, som i skolen er rigtig god til at fornemme retfærdighed og uretfærdighed og melde ud, når noget ikke er i orden. Det er en stor styrke at have.

Hvem har besluttet at han skal på ferie og passes af familie i flere dage? Hvem har besluttet at han skal passes af andre end familie? Har I taget ...

Annonce

... den beslutning? Hvorfor? Fordi han er blevet 3 år eller fordi familie og venner er begyndt at komme med kommentarer om at de gerne vil passe ham?

Jeres dreng skal ikke på ferie eller passes af nogen han ikke er tryg ved og kender rigtig godt - før han selv er så gammel, at han begynder at kunne sige at han gerne vil. Han skal ikke sendes i favnen på nogen bare fordi han er blevet tre år, eller fordi voksne synes det er på tide! Han skal være parat og det gavner ham ikke at I sender ham væk. Tværtimod.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Han skal mærke og vide at I er der for ham, så han har en helt naturligt tryghed og ballast netop i det og derved får styrken til at kunne være uden jer i længere tid. Du skriver "når han er hjemme er han virkelig en helt anden - han er fuld af spas og sjov" - og det er han jo netop fordi han der er tryg. Det er han fordi han har det godt og det er jo det han skal have - han skal have det godt! Hvorfor sende ham ud et sted, hvor han ikke føler sig tilpas ...

Så I støtter jeres dreng bedst muligt ved at lytte til ham, anerkende ham og være der for ham. Og naturligvis er der små udfordringer som skal tages, som f.eks. at være hjemme og lege hos en kammerat et par timer, for at prøve det og lære det. Men stadig kun et par timer, fordi han så oplever en succes ved det og bliver tryg ved det. Små skridt og han skal ikke føle sig afvist eller sendt hjemmefra på noget tidspunkt!

Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder