Svar: Skulle have været mere uden forældre?
14. juni 2011
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære mor
Dejligt at høre at du både har brug brevkassen, læst mine bøger og også været til mine foredrag :)
Jeg vil gerne starte med at sige, at I ikke har gjort noget forkert. Der er ikke nogen idé i at kaste barnet ud i favnen på fremmede, lade andre passe i flere dage osv. - børn har det bedst hos deres forældre og de skal ikke og kan ikke blive hærdet ved at blive tvunget over til andre.
Det lyder omsorgsfuldt og nærværende og jeres dreng er naturligt knyttet til jer og søger jer, når han føler forskellige situationer er usikre. Det kan sagtens være at han er en lidt tilbageholden og følsom dreng, men det skal han da have lov til at være - mon ikke han ligner en af jer? Der er nogle som altid stiller sig forrest og siger "tag mig, tag mig", og så er der andre, som lige skal se tingene lidt an inden de åbner munden og markerer sig - og det ene er jo ikke bedre end det andet. Vi skal have lov til at være her alle sammen og vi skal have lov til at være forskellige.
Forskellighed er en styrke og måske vil jeres drengs følsomhed give ham en styrke i form af empati og evne til at se hvordan andre har det. Måske vil han være en af de børn, som i skolen er rigtig god til at fornemme retfærdighed og uretfærdighed og melde ud, når noget ikke er i orden. Det er en stor styrke at have.
Hvem har besluttet at han skal på ferie og passes af familie i flere dage? Hvem har besluttet at han skal passes af andre end familie? Har I taget den beslutning? Hvorfor? Fordi han er blevet 3 år eller fordi familie og venner er begyndt at komme med kommentarer om at de gerne vil passe ham?
Jeres dreng skal ikke på ferie eller passes af nogen han ikke er tryg ved og kender rigtig godt - før han selv er så gammel, at han begynder at kunne sige at han gerne vil. Han skal ikke sendes i favnen på nogen bare fordi han er blevet tre år, eller fordi voksne synes det er på tide! Han skal være parat og det gavner ham ikke at I sender ham væk. Tværtimod.
Han skal mærke og vide at I er der for ham, så han har en helt naturligt tryghed og ballast netop i det og derved får styrken til at kunne være uden jer i længere tid. Du skriver "når han er hjemme er han virkelig en helt anden - han er fuld af spas og sjov" - og det er han jo netop fordi han der er tryg. Det er han fordi han har det godt og det er jo det han skal have - han skal have det godt! Hvorfor sende ham ud et sted, hvor han ikke føler sig tilpas ...
Så I støtter jeres dreng bedst muligt ved at lytte til ham, anerkende ham og være der for ham. Og naturligvis er der små udfordringer som skal tages, som f.eks. at være hjemme og lege hos en kammerat et par timer, for at prøve det og lære det. Men stadig kun et par timer, fordi han så oplever en succes ved det og bliver tryg ved det. Små skridt og han skal ikke føle sig afvist eller sendt hjemmefra på noget tidspunkt!
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske