Skulle have været mere uden forældre?

14. juni 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Skulle have været mere uden forældre?

Kære Helen,

Jeg har altid nydt godt af dine svar, bøger og foredrag. Nu har jeg brug for noget konkret omkring min søn.

Min søn er 3 år og 3 mdr. Vi synes, at han trives og netværk, egen læge osv. vurderer ham som en sund og harmonisk dreng. Han går i børnehave og vi har i de første par år haft den holdning, at han skulle være "tæt på os" dvs. ikke sove lange uger, mange dage hos andre, han er blevet passet nogle enkelte dage hos bedsteforældrene, men vi har legedage hos venner fra børnehaven osv. og vores netværk er også fyldt med børn han kan lege med når vi mødes.

Men nu er det som om, at vi skulle have været mere åbne. Dvs. at han skulle have været noget "mere ude" uden os osv.

P.t. skifter han lige nu børnehus dvs. der sker også en masse ændringer dér hvor han går i børnehave - nye voksne, en hel masse nye venner og de drenge han ellers har leget med skifter stue. Vi har fra pædagogerne fået at vide, at han er en "såbar" dreng og vi har derfor altid snakket med ham om hvad han skulle og forberedt ham på nye ting. Ikke overdrevet, men vi har altid snakket rigtig meget med ham.

Han har aldrig været rigtig glad for at sige farvel til os om morgenen i børnehaven, men ...

Annonce

... pædagogerne siger, at det som regel tager 2 min så er han klar til at lege. Lige nu er han specielt ikke glad for at blive afleveret, og når vi er nogen steder så "klistrer" han rigtig meget til os - specielt mig. Han viger ikke rigtig fra min side og har egentlig aldrig rigtig gjort det - uden det har været når vi har været sammen med den nærmeste familie, som han er tryg ved, og når vi skal til f.eks. gymnastik vil han ikke være med, eller når der sker nye ting han ikke er forberedt på, så bliver han rigtig ked af det.

Vi har også den holdning, at han nu er dét større, så nu kan han passes af andre end den nærmeste familie og den nærmeste familie kan han nu være flere dage hos. Men det er som om - vi har "pakket ham for meget ind i vat" - hvis du forstår? Når vi er hjemme er han virkelig en helt anden - han er fuld af spas og sjov.

Hvordan støtter vi ham bedst muligt? Har vi været for "bløde" med at få ham ud til andre, lege med andre han måske ikke kender så godt? Skal han "presses" til noget? Hvor eftergivende skal vi være? I det hele taget hvordan støtter man sit barn bedst muligt når de er sårbare på denne måde.

På forhånd tak.

Mange hilsner
en mor der vil sit barn det bedste

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor