Svar: Klynker meget
8. juni 2011
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Nillemor
Dejligt at høre fra dig igen:)
Det er altid frustrerende, når børn klynker, brokker sig, virker utilfredse - og når de så mangler ord til at fortælle, hvad der er galt, når de ikke kan sige hvad det er, men bare kan klynke. Det er dog ikke barnets skyld og derfor er det ikke okay at skælde ham ud! Han lærer jo at sætte ord på sine tanker og følelser efterhånden, men lige nu forsøger han at kommunikere så godt som muligt og med de redskaber han har og det skal anerkendes :)
Det er rigtig vigtigt at I lytter til ham og sætter de ord på, som han selv mangler. Det er meget bedre at I holder om ham, kærtegner ham, sætter jer med ham på skødet, beroliger og betrygger og så siger "såå, skat, er du bare så ked af det, såå" eller lignende, så han hører at I forstår at det er svært lige nu - også selvom I ikke ved hvorfor og han ikke kan sætte ord på, så er det okay.
Det handler om at kunne rumme ham. Det betyder at I skal kunne holde ud at han har det som han har det, uanset om han er glas, sjov, charmerende, drillesyg eller ked af det, klynkende, hidsig, vred eller andet. Han skal have lov til at have alle følelser uden at I vil lave det om. Og så er det også vigtigt at I ikke tager det personligt.
Jeres drengs hjerne er meget umoden og han er ikke i stand til at tænke rationelt og verden bryder meget let sammen for ham. Det er helt normalt for hans alder. Og jo mere I kan rumme ham, være der for ham og jo mere I kan bevare roen og overblikket, når han ikke kan, jo bedre hjælper I ham på vej - også i tiden fremover.
Derudover så er det også vigtigt at se på hans indtag af mad over en dag, for når børn klynker meget, virker til at mangle overskud, brokker sig osv. så skyldes det ofte at deres mad er forkert sammensat, at de ikke får nærende mad nok. Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt.
Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og det er også med til at forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Så hvis I søger for at jeres dreng får en god sammensat kost i løbet af dagen - det vil sige uden diverse sukkerfyldte morgencerealier, uden en masse tørret frugt, riskiks og lignende som små mellemmåltider, så er I godt hjulpet på vej. Ofte sker det nemlig, når børnene klynker, at vi stikker dem en kiks eller noget andet, fordi det hjælper - men det hjælper kun kortvarigt, blodsukkeret stiger et øjeblikket og humøret stiger, men ½ time efter falder blodsukkeret igen og barnet klynker atter, ofte mere end før ...
En god dagsplan kan se således ud:
Morgen: Havregrød eller havregryn med en enkelt skefuld sukker og letmælk på. Letmælk af kop.
Formiddag: ½ havregryns eller grahamsbolle med smør, ost, lidt marmelade, frisk frugt og bær. Vand af kop.
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg og der gives fiskepålæg flere gange om ugen. Kan også tilbydes varm middagsmad. Frokosten skal bestå af kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta og groft brød. Vand af kop.
Eftermiddag: En portion tykmælk eller ymer med revne æbler eller rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, frisk frugt, vand af kop.
Før aftensmad: En portion råkost, f.eks. fint revne gulerødder, spidskål, æble og med lidt rosiner. Vand af kop.
Aften: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, eller lignende. Letmælk af kop.
Tilbydes gerne en godnatgrød, kan også få en banan, som en fast del af putteritualet.
Så at se på sammensætningen af hans mad i løbet af dagen, kan også være en god idé for jer :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske