Brev:
Klynker meget
8. juni 2011
Alder:
2 år, 3 mdr.
Klynker meget
Hej Helen!
Vores søn på snart 27 mdr klynker meget...
Han har gået i dagpleje, men startede i vuggestue (integreret institution) første maj (men jeg er ikke helt sikker på at det har noget med sagen at gøre...), han er for det meste glad og smilende, han er faldet godt til i vuggestuen, de siger han er et nemt barn, at han er god til at lege alene, god til at samarbejde feks holde i hånd når de skal på tur og i det hele taget en sød dreng!
Her hjemme er han nogle gange ikke til at styre! Her skal der bare prøves grænser af! Vi flyttede ham fordi vi mente han kedede sig og manglede udfordringer (i dagplejen var der ham og fire små søde piger). Han blev også hurtigt mere rolig og tilfreds, også her hjemme! Men han er langsomt begyndt at klynke mere og mere. Jeg tror det startede før vi flyttede ham. Det kan være over alting og ingenting! Nogle dage selvfølgelig mere end andre og mest når han er træt.
Oftes når han klynker kan han ikke fortælle os hvad der er i vejen (synes ellers han er god til at give udtryk for sine følelser) og han kan lynhurtigt glemme, at det var noget i vejen, hvis han bliver distraheret af noget han synes er sjovt eller interessant feks en traktor...
Her til aften begyndte han at klynke efter han var lagt i seng og havde accepteret at han skulle sove.
Jeg er egentlig ikke så påvirket af hans klynkeri, jeg prøver at snakke med ham om det han føler (der er tit svært at finde en eneste grund til klynkeriet), så han blive bedre til at forstå det der sker i ham og bedre udtrykke sine følelser (jeg er meget tålmodig!)... Men faren går det virkelig på!! Han skælder ud og råber højt, får dårlig samvittighed og snakker så lidt stille med ham. Han siger min måde at snakke om tingene tilsyneladende ikke virker. Så vidt jeg kan se så virker hans metode ved at han bliver forskrækket og ikke ved hvad der foregår og dermed bliver distraheret. Der går ofte ikke længe før han klynker igen uanset hvilken metode der bliver brugt!
Jeg prøver så på en blid men bestemt måde at sige at han skal holde op fordi der ikke er noget at gøre ved det og minder ham på hvilke følelser det er der påvirker ham. Faren giver ham samme tur som før, måske lige en tand voldsommere. I aften endte det med at faren gik ind og skældte ud, snakkede lidt og faldt så i søvn på gulvet ved siden af sengen.
Vi er begge enige om at der ikke er en egentlig grund til at klynke, men vi ved ikke hvordan vi skal takle det? Vi synes det er synd at han går rundt og er små-ulykkelig!
Håber virkelig du kan hjælpe os til at forstå hvad der sker i vores lille dreng!
Med håbfulde hilsner
Nillemor