Svar: Er meget hård ved lillebror

27. maj 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære bekymrede mor

Tillykke med lillebror :)

Det er rigtig godt du skriver og jeg kan godt forstå at du er bekymret. For det er vigtigt at tage søskendejalousi alvorligt og det er godt at du er opmærksom :)

Jalousi er en blanding af sorg, vrede og angst. Det er helt naturlige følelser og det er vigtigt at jeres dreng får lov til at udtrykke disse følelser og også får dem bearbejdet. Det er derfor vigtigt at du forsøger at sætte ord på de tanker og følelser som du tror din søn går rundt med, så han hører at du forstår ham.

Det er meget svært for din ældste dreng at skulle dele dig med en ny, med en anden dreng. Han ved godt og kan sagtens mærke, at du forventer at han skal være sød ved sin lillebror. Han behandler ham pænt når du ser det, men er slem ved ham, når du ikke ser det - fordi han føler lillebror som en rival. Han har ikke lyst til at han skal være der og han har bedt om at han skulle komme ...

Jeres ældste dreng er igang med at finde sin nye rolle i familien, han er igang med at finde ud af at være storebror og øver sig hver dag og det er rigtig hårdt og rigtig svært for ham.

Prøv at forestille dig, hvis din mand havde en elskerinde, en anden kvinde i sit liv, som skulle bo hos jer. En rival til dig, som du tydeligt kunne mærke skulle være der, som han holdt utrolig meget af, havde det sjovt med, hyggede sig med, holdt om, kyssede osv. og du skulle finde dig i det ... De sad sammen i sofaen, kælede, nussede, - ja hun skulle sove i soveværelset og du kunne måske få lov at komme derind, men ellers var det bedst hvis du lå på dit eget værelse ... Hvilke følelser ville det ikke vække i dig, hvordan ville du ikke reagere?

Det er faktisk lidt det samme I udsætter jeres ældste dreng for, nu hvor lillebror er kommet til verden. Og jeres søn reagerer fordi han:

- føler sig tilsidesat

- ikke føler at han er den foretrukne

- føler sig uværdig til sine forældres kærlighed og sammenligner sig med sin bror, som er en rival

- føler sig usynlig

- føler ikke at der er tilstrækkeligt med kærlighed til alle

- føler "min plads i mors hjerte er alt for usikker"

Det er meget stærke følelser og det er vigtigt at du prøver at sætte dig ind i det og anerkender at han har det som han har det.

De fleste gange, vil den ældstes reaktioner gå ud over mor, fordi det er dig der har været gravid, det er dig der har taget lillebror med hjem. Men nogle gange går det ud over den lille ny i stedet - som du oplever - og det er straks værre. For du er jo nødt til at sikre at lillebror ikke kommer til skade og ikke lider under storebrors hårdhændede behandling, samtidig med at du skal anerkende storebrors behov for at have dig for sig selv igen ...

Storebror er stadig så lille, at det er svært at forklare ham særlig meget med ord, men så må du prøve at vise ham, med kærtegn, knus og kram, at der stadig er plads til ham. ...

Annonce

... Hjælp ham også med at sætte ord på "jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at ..." eller "det er også dumt, at ..." så han føler sig forstået. Så han hører at de følelser han har er okay - samtidig med at du så naturligvis også skal sætte grænser og han ikke kan få lov til at gøre sin lillebror ondt.

Det er altså en balance mellem at lytte og anerkende de følelser den ældste dreng har men samtidig også holde fast i de spilleregler der er, for at I kan være en familie, hvor der er plads til jer alle fire "jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at skulle vente, men jeg vil ikke have du slår!"

Det vil være rigtig godt, hvis du lader storebror komme i daginstitutionen dagligt, fordi han der får et frirum. Der kan han være sig selv, være præcis som han plejer, fordi der er verden som den plejer at være. Her er der ikke nogen lillebror, her er der ikke nogen ny rolle at skulle forholde sig til. Det kan give ham lidt flere ressourcer til at klare ændringerne hjemme, hvis han får det frirum, som det er at være i vuggestue.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne prøve at lave ting med ham alene uden at baby er med. Ligesom far også må komme på banen og prioritere at lave "far og søn ting" med den ældste, så han mærker at der stadig er tid til ham og at der sker noget særligt bare for ham. Så han mærker at I gerne vil ham og at han stadig har betydning.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er altså en god idé at overveje, hvordan I er sammen. Selvom far arbejder meget og kommer sent hjem og jeg godt ved, at I netop derfor prioriterer at være sammen allesammen, når I endelig er det, så kan det være rart for jeres ældste søn, at have alenetid med jer, tid hvor I ikke behøver være sammen alle fire.

Når I får gæster, så lad dem tage lidt med til storebror og lad dem se hvad han vil vise dem først - inden de hilser på lillebror. Ofte kommer mange ind af døren, styrer lige mod liften og taler om den lille og hvor stor han er blevet osv. I princippet er den lille jo ligeglad, men det er den ældste ikke, han føler sig overset og glemt :) Så gør jeres venner og familie opmærksom på, at de lige nu skal være ekstra opmærksomme på storebror.

Måske kan bedsteforældre, gode venner eller andre også tage sig af ham en dag. Tag ham med en tur i zoologisk have, eller bare en tur til vandet, en skovtur eller lignende så der sker noget for ham - og kun for ham, fordi det er ting man kan når man er stor og ikke kan når man er lille. Så han også bliver opmærksom på lidt af de fordele der er ved at være stor.

Fortæl ham også direkte, hvor dejligt det er at have så stor og dejlig en dreng, at du slet ikke ved hvad du skulle gøre, hvis ikke du havde ham - så han virkelig mærker at han er vigtig og at han har en særlig rolle :) Sig det, også selvom du er i tvivl om hvor meget han egentlig forstår :)

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor