Svar: En brugt familie
12. maj 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære familie
Det lyder som om at I alle tre har det svært og der er, som I også selv er inde på, nok flere ting der spiller ind.
Det kan handle om både alder og udvikling, det kan også handle om flytning, stress i hverdagen, måden I møder hinanden på, måden I har det sammen, jeres overskud i hverdagen, manglende netværk osv. som en gang imellem måske ville kunne give en tiltrængt pause .. alt det som I også selv er ind på.
Det som umiddelbart slår mig er dog spørgsmålet: Hvordan spiser jeres dreng og hvad får han at spise?
Når børn pylrer meget, mangler overskud, virker utilfredse og kan gå hurtigt fra glæde til stor frustration, så kan det nogle gange være fornuftigt at se på kostens sammensætning samt jeres rytme for dagen.
Det er vigtigt at jeres dreng fortsat får rigtig mange måltider i løbet af dagen og får rigtig mad. Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt.
Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas. Opskrift på havregrynsboller finder I her på siden under web-tv/babykøkkenet.
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Jeg tænker altså at I skal overveje og gennemtænke om jeres drengs kost kan sammensættes mere hensigtsmæssigt og at I så vidt muligt tilbyder rent vand som tørstslukker...
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød eller havregryn med en lille smule sukker, letmælk af kop.
Formiddag: Havregrynsbolle eller grahamsbolle med smør, ost, frisk frugt af forskellig slags. Vand af kop.
Frokost: Enten varm frokost bestående af grøntsager, kød, fisk, ris, pasta, kartofler eller kold frokost hvor de samme ingredienser indgår. Vand af kop.
Eftermiddag: En portion tykmælk, ymer eller lignende surmælksprodukt med rugbrødsdrys, musli eller lignende. Kan også her få en grovbolle med smør og ost. Frisk frugt af forskellig slags, vand af kop.
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt, det kan være lidt gulerod, ærter, agurk, tomat, peberfrugt, majs eller lignende - imens I gør aftensmaden klar
Aften: Familiemad, almindelige børnevenlige retter - ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, kartofler. Mad som I andre spiser. Letmælk af kop.
Suppleres evt. med en banan eller kan stadig få en grød inden sengetid.
Ud over fokus på hans madindtag, så er det også vigtigt at I som nu forsøger at finde balancen mellem at støtte og guide, være der for ham på hans præmisser og det han nu kan klare og som er realistisk i forhold til hans alder - og så også sætte grænser og have regler.
I skal prøve at være myndige forældre, det vil sige at I skal sætte klare grænser, sørge for at de overholdes, men også tale med jeres dreng. I skal give ham forklaringer, som er simple og som han kan forstå, ligesom I også skal anerkende hans udvikling og tilbyde alternativer. Hvis han f.eks. hopper i sofaen, så skal I tage ham ned, sige "du må ikke hoppe i sofaen, den går i stykker" ... "se her du kan hoppe på madrassen på gulvet i stedet for". På den måde anerkender I hans lyst til at hoppe, som er helt naturlig for den alder han har, og viser ham at det er okay at ville hoppe, men samtidig også hvor det er tilladt og hvor det ikke er.
Det er fint at I har regler og at I forsøger at være konsekvente og har samme regler hver gang - og det kan heller ikke undgås at der nogle gange kommer konflikter. Konflikter er en del af hverdagen med børn i jeres drengs alder, men det er vigtigt at I kommer igennem konflikten på en god måde alle tre. Det er vigtigt ikke at bære nag og det er vigtigt at jeres dreng ikke får følelsen af, at der er noget galt med ham, at han er forkert. Det er meget vigtigt, fordi det handler om selvværd og netop selvværdet skal styrkes.
Det handler om at jeres dreng skal føle at han har værdi, fordi han er den han er - og det er ikke det samme som at være dygtig til noget. Hvis man føler sig dygtig, så har man selvtillid.
Man kan sige at selvtillid handler om at gøre, hvor selvværd handler om at være eller at selvtillid handler om noget vi kan, hvor selvværd handler om noget vi er. Det vil sige at selvtillid handler om at det vi udretter, det vi gør, er godt. Selvværd handler om at jeg som person er unik og ikke kan erstattes af nogen eller noget.
Jeg kan godt forstå jeres tanke med at jeres dreng skal have lov til at vågne op foran TV om morgenen - men det lyder ikke til at fungere, for han bliver frustreret og ked af det, når I så slukker og siger at nu skal der ske noget andet ...
Min umiddelbare tanke er, at I skal prøve at give ham lidt at spise i sengen om morgenen. Det kunne være en banan og lidt at drikke, hvor I sidder sammen, vågner stille og roligt og når han har fået lidt mad i maven og blodsukkeret ikke er så lavt, så er han klar til at stå op og vil bedre kunne starte dagen. I kan så finde tøjet frem, hjælpe med at få det lagt, så han kan klæde sig på, hjælpe ham der, hvor han har brug for det og også forsøge at lade ham selv. Herefter kan I så spise morgenmad sammen osv.
Når I kommer hjem, han er træt efter en lang dag, så kan I gøre forskellige ting. Enten sætte jer med ham, læse en historie, tale lidt om dagen, de ting I læser om i bogen osv. Igen kan han få lidt at spise, så blodsukkeret stabiliseres og I kan læse imens. Det kan være en rigtig god hyggestund og en god måde at mødes på om eftermiddagen.
I kan også vælge at lave noget lidt mere aktivt, hvis han virker meget træt og f.eks. gå en tur uden for. Det at gå en eftermiddagslur, kikke på dyr, løfte sten og se hvad der gemmer sig under, kan også være rigtig dejligt for ham, og han vil mærke at I er der, og at I nyder at være sammen med ham.
Også sanglege er gode i denne alder og I kan synge sange sammen, og danse sammen. Det kan være rigtig sjovt at lege "kongens efterfølger", hvor I skiftes til at gå efter hinanden og efterligne det den anden gør. Det vil han også synes er sjovt :)
Hvis I ser ham, bruger tid på ham aktivt og medinddrager ham, så vil han naturligt også føle sig bedre tilpas og dermed også blive mindre pylret og ked af det ...
Jeg håber I kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske