Svar: Opdragelse ifm tøj og mad
14. april 2011
Alder:
4 år
Kære M
Når jeg læser din beskrivelse af din datter og jeres problemer med tøj, så er det som umiddelbart falder mig ind - at du fortæller at hun oplever at tøjet strammer, føles ulækkert, forkert, har knapper osv. Tøjet irriterer hende altså.
Det får mig til at spørge - hvordan har hun det generelt med berøring? Nogle børn har det man kalder for taktil skyhed. Det betyder at de har problemer med deres berøringssans. Disse børn vil ofte reagerer voldsomt på tøj, det generes af sømme, snore, knapper, vaskemærkerne i nakken, selve materialet osv. Også lette berøringer som kærtegn og kys bryder børnene sig ofte ikke om - det går bedst, hvis de selv tager initiativ til det, men de trække sig ofte, fjerner f.eks. hånden, trækker hånden til sig, hvis man stryger deres hånd kærtegnende.
De kan også have svært ved at lege med f.eks. sand og vand, de bryder sig ikke om at mærke bolledejen i hænder, maler helst ikke fingermaling osv. og så vil disse børn også nogle gange have svært ved at spise. Det generer dem voldsomt, hvis de får mad uden for munden, hvis de skal spise noget med fingrene og ikke kan bruge gaffel osv. Det er forbundet med stort ubehag for dem.
Hvis jeres datter har problemer med sin berøringssans, så kan forklaring jo ligge her og det vil i givet fald hjælpe jer at søge hjælp hos en ergoterapeut, som kan lave nogle øvelser med hende og som også kan vejlede jer i, hvordan I i hverdagen kan hjælpe og støtte jeres datter bedst muligt.
Med hensyn til mad og valg af madvarer, så kan det som sagt også spille ind, hvis hun lider af lidt taktil skyhed. Noget andet er dog også, at I fortæller at hun har tendens til at være lidt overvægtig og at I derfor er meget opmærksomme på hvad hun spiser og hvor meget.
Det er rigtig godt at I er opmærksomme på jeres datters vægt. Så længe børn går i børnehave, er det ofte ikke det store problemer, fordi de jo stadig løber meget omkring og bruger sig selv rigtig meget fysisk - men når de først kommer i skole og sidder stille det meste af dagen, så får de ofte problemer. Derfor er det vigtigt at I allerede nu er opmærksomme på at få skabt gode sunde spisevaner for jeres datter.
At spise 6 halve stykker brød til frokost - det lyder af meget, for en pige på 4 år og hun er stadig sulten. Det lyder som om at hun har svært ved at fornemme mæthed og sult og at hun ofte beder om mad. Hun skal naturligvis ikke gå rundt og være sulten og det er vigtigt at I får sammensat hendes kost dagen igennem, så hun føler sig mæt, når hun spiser.
Jeg synes faktisk I skal tale med jeres læge om, hvorvidt I kan blive henvist til en diætist, som kan hjælpe jer med at sammensætte en dagsplan til jeres datter. Så hun får den mad hun har behov for og så hun ikke går rundt og føler sig sulten. Det er netop, når hun føler sig sulten, at hun også får lyst til at spise det usunde og det som dermed måske gør, at hun tager forkert på i vægt ... :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske