Brev:
Opdragelse ifm tøj og mad
14. april 2011
Alder:
4 år
Opdragelse ifm tøj og mad
Hej Helen
Jeg skriver til dig fordi min mand og jeg har store problemer med vores datter på 4 år.
Vi har daglige kampe med hende om hvad hun skal have på af tøj. Vi har prøvet mange forskellige strategier - lægge tøj frem dagen før, om morgenen, vi bestemmer, hun bestemmer og et kompromis. Ingen af løsningerne har haft godt resultat. Hun synes alt strammer, er ulækkert, forkert, har knapper (som hun synes er det værste i verden) etc.
Jeg har også prøvet at tage hende med ud og shoppe hvor hun kunne være med til at vælge. Det gik godt og meget af det tøj vil hun gerne have på. Problemet er bare at der altid er et eller andet galt. Trøjen, sokkerne eller noget helt tredje.
Hun kan skifte tøj 10 gange (hvis hun fik lov) og gør det gerne igen når hun kommer hjem fra børnehave. Hun bruger utrolig meget tid på at tænke over det og jeg synes at det er synd når det går ud over hendes leg. Hun bliver så vred når det ikke vil det hun vil og hun skriger og hyler i lang tid.
Vi er generelt meget konsekvente i vores opdragelse men lige meget hvad vi gør står hun fuldstændig fast når det kommer til tøjet. Når vi lader hende vælge selv er det ofte helst så lidt som muligt hun vil have på eller lag på lag og det synes jeg heller ikke er ok.
Vi vil gerne have nogen gode råd til hvordan vi bedst kan hjælpe hende uden at det ender i skænderi hver dag.
Et andet problem er at hun er meget fokuseret på mad. Hun kan spise HELE tiden og taler allerede om morgenen om hvad hun skal have når hun kommer hjem. Det er det første hun snakker om når hun vågner og det sidste når hun går i seng hvis ikke det handler om tøjet :-). Hun har tendens til at blive for tyk så vi holder lidt igen og giver hende generel sund kost. Men vi er ikke fanatiske og prøver at være afslappet omkring det for ikke at sætte for meget fokus på det.
Hun er meget kræsen og hele dagen kan være ødelagt hvis hun skal have noget hun ikke kan lide. Vi gør vores bedste for at finde noget hun kan lide, men det kan skifte fra den ene dag til den anden.
Jeg synes at det er utrolig ærgeligt at et så lille barn skal bruge så lang tid af sin dag på at spekulerer på mad og tøj istedet for bare at lege og være ubekymret.
Hvor meget skal man lade hende spise? Vi har lige øget hende madpakke i børnehaven til 6 halve + tilbehør da hun ikke blev mæt. Hun kan spise mogenmad længe og beder om mad allerede 1 time efter.
Jeg håber selvfølgelig på at hun er ligesom alle andre almindelige børn. Vi vil bare gerne takle det på en god måde.
Kærlig hilsen
M