Svar: Børnehaven

31. marts 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Gitte

Det er helt normalt at børn ikke vil med hjem - fuldstændig ligesom de også kan protestere over at skulle afleveres. Man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - institutionen og hjemmet mødes.

Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme, det er dejligt at være hos mor og det er bestemt ikke rart at blive afleveret i favnen på en pædagog. Jo mere barnet lærer børnehaven, de voksne, de andre børn osv. at kende, jo bedre går det - barnet begynder at kunne glæde sig over de ting de skal ske, de ved at de voksne tager sig af dem, når de er kede af det, har brug for hjælp osv.

Oftest så sker det så også at når barnet så hentes igen, ja så kommer en ny protest - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, når man et eller andet sted gerne vil blive ved med det man er igang med. Og for din datter er det svært at give slip på børnehave, alle dagens oplevelser, legen osv. og derfor protesterer hun, når du henter hende.

Derfor er det en rigtig god idé at du tager del i hendes hverdag og netop bruger tid sammen med hende, hvor hun får lov til at vise dig rundt, lige får lov til at gynge en ekstra tur, kan fortælle dig hvad hun har lavet i dag, vise tegningen der er hængt op på væggen osv. Og det er vigtigt at prioritere at ...

Annonce

... hun på den måde, har brug for lige at få sagt farvel. Samtidig skal du så også betrygge hende i at hun jo kommer tilbage igen, at hun kan lege videre i morgen og forklare at I jo nu skal hjem og hygge jer :)

Du skal også være åben overfor, at hun måske nogle dage gerne vil være der lidt længere, hvis alternativet er at skulle med dig ud at handle .. Nogle gange henter vi vores børn tidligt, fordi vi tænker at det er dejligt, at være sammen og så kan vi lige få klaret nogle praktiske ting sammen - netop fordi det vi prioriterer er samværet .. Men for barnet er det nogle gange enormt frustrerende at skulle med op at handle og barnet vil faktisk hellere lege færdig i institutionen. Hvis du står i en sådan situation, så kan du godt en gang imellem (ikke altid) sige til din datter "okay, så bliver du her, så kører jeg og kommer igen om 1 time".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det handler jo også om at hun nogle gange har brug for at mærke at hendes mening også tæller og at tingene kan være som hun gerne vil.

Og så er der naturligvis også situationer, hvor man bare ikke har tid eller overskud til at være pædagogisk og hvor hun bare skal med hjem om hun så vil det eller vej - og her er du naturligvis nødt til bare at tage hende med. Igen, det skal ikke være sådan hver dag, men af og til kan det være nødvendigt at tage barnet med hjem under protester .. så er det bare vigtigt ikke at bære nag og ikke være sur over det der er sket, men være gode venner bagefter :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.