Svar: Børnehaven
31. marts 2011
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Gitte
Det er helt normalt at børn ikke vil med hjem - fuldstændig ligesom de også kan protestere over at skulle afleveres. Man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - institutionen og hjemmet mødes.
Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme, det er dejligt at være hos mor og det er bestemt ikke rart at blive afleveret i favnen på en pædagog. Jo mere barnet lærer børnehaven, de voksne, de andre børn osv. at kende, jo bedre går det - barnet begynder at kunne glæde sig over de ting de skal ske, de ved at de voksne tager sig af dem, når de er kede af det, har brug for hjælp osv.
Oftest så sker det så også at når barnet så hentes igen, ja så kommer en ny protest - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, når man et eller andet sted gerne vil blive ved med det man er igang med. Og for din datter er det svært at give slip på børnehave, alle dagens oplevelser, legen osv. og derfor protesterer hun, når du henter hende.
Derfor er det en rigtig god idé at du tager del i hendes hverdag og netop bruger tid sammen med hende, hvor hun får lov til at vise dig rundt, lige får lov til at gynge en ekstra tur, kan fortælle dig hvad hun har lavet i dag, vise tegningen der er hængt op på væggen osv. Og det er vigtigt at prioritere at hun på den måde, har brug for lige at få sagt farvel. Samtidig skal du så også betrygge hende i at hun jo kommer tilbage igen, at hun kan lege videre i morgen og forklare at I jo nu skal hjem og hygge jer :)
Du skal også være åben overfor, at hun måske nogle dage gerne vil være der lidt længere, hvis alternativet er at skulle med dig ud at handle .. Nogle gange henter vi vores børn tidligt, fordi vi tænker at det er dejligt, at være sammen og så kan vi lige få klaret nogle praktiske ting sammen - netop fordi det vi prioriterer er samværet .. Men for barnet er det nogle gange enormt frustrerende at skulle med op at handle og barnet vil faktisk hellere lege færdig i institutionen. Hvis du står i en sådan situation, så kan du godt en gang imellem (ikke altid) sige til din datter "okay, så bliver du her, så kører jeg og kommer igen om 1 time".
Det handler jo også om at hun nogle gange har brug for at mærke at hendes mening også tæller og at tingene kan være som hun gerne vil.
Og så er der naturligvis også situationer, hvor man bare ikke har tid eller overskud til at være pædagogisk og hvor hun bare skal med hjem om hun så vil det eller vej - og her er du naturligvis nødt til bare at tage hende med. Igen, det skal ikke være sådan hver dag, men af og til kan det være nødvendigt at tage barnet med hjem under protester .. så er det bare vigtigt ikke at bære nag og ikke være sur over det der er sket, men være gode venner bagefter :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske