Svar: Lære at sige fra og stå ved det hun gerne vil?

23. februar 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af den svære situation, jeres datter naturligt står i. Det er jo et eller andet sted dejligt, at de to drenge gerne vil lege med hende, men det er naturligt svært for hende, at skulle vælge mellem dem og det er ikke rimeligt for nogen af de tre, at situationen er sådan ... Det ville jo være allerbedst, hvis de alle tre kunne lege sammen og jeg synes faktisk det er der, man skal forsøge at sætte ind.

Netop i 3 års alderen vil børn nyde at lege med andre børn, ligesom de også vil kunne lide at spille et spil eller lignende alene - men i nærheden af andre. Det har stor betydning for dem at have venner og legekammerater.

Børn i 3 års alderen ser ofte også naturligt op til ældre børn og fascineres af de lege de lidt større børn leger, de ting de større børn siger osv. For 3 årige er der ofte ikke så stor forskel på dem selv og det ældre barn (f.eks. jeres datter og Janniks storesøster), som der er på dem selv og et barn der er yngre. De har i den alder forståelse for forskellen nedad, men ikke så meget opad ... hvis du forstår hvad jeg mener.

Jeres datter søger naturligt den lidt ældre pige, fordi hun for det første er en pige, men også fordi hun ikke ser forskellen på den store pige og sig selv så tydeligt. Hun ser op til hende, hun er spændende. Den større pige synes måske også at jeres datter er sød, men måske synes hun også at hendes lillebror og jeres datter passer bedre til at lege sammen. Hun er sandsynligvis i en alder, hvor hun meget tydeligt skelner sin alder i forhold til en treårig...

For Jannick er det at have en ven ligeså vigtigt og han har så valgt jeres datter. Måske er hun på nogle punkter lidt mere fremmelig end han (hun er jo pige) og han fascineres af hendes verden og måde at gøre ting på. Hun har stor betydning for ham og det er jo et eller andet sted meget flot at han kan give udtryk for "hvis du ikke vil lege, så har jeg ikke nogen venner".

Jannick skal naturligvis støttes i også at finde andre børn at lege med, udvide sine sociale kontakter i børnehaven - lige nu søger han naturligt jeres datter, han er tryg ved hende og børnehaven er ny for ham. Men på sigt, skal han naturligt også kunne lege med andre og det vil være fint at pædagogerne også hjælper ham med dette. Det er jo heller ikke rart for ham, at føle sig så alene, hvis jeres datter siger nej ... Samtidig er det jo ret flot, at jeres datter har så meget empati, at hun følger ham, for netop ikke at gøre ham ked af det ...

Mikkel er den jeres datter rigtig gerne vil lege med, de har leget sammen i børnehaven før og deres forhold sætte nu på en prøve, fordi Jannick nu er kommet til og naturligt også gerne vil lege. Jeg er ikke helt klar over, hvordan Mikkel tager det, når jeres datter ikke leger med ham - ...

Annonce

... er han ved at finde nye relationer, vil han ligeså gerne lege med jeres datter stadig væk eller hvor er han i det her spil? For der foregår et spil imellem de tre, som de skal have hjælp til at løse, eller snarere hjælp til at agere i.

At komme godt ud af det med andre mennesker kræver social intelligens og det er noget man lærer. Man kan godt lære børn visse ting - også sociale ting, som sige pænt tak for en gave, sige tak for mad, sige undskyld osv. men man kan ikke på samme måde fortælle et barn, hvordan det skal spørge ind til en anden så den anden føler sig værdsat og interessant. Man kan ikke fortælle et barn, hvordan det kan trøste en anden og man kan ikke fortælle børn, hvad det gør ved den anden, at blive holdt uden for legen osv. det er noget barnet lærer af måden vi som forældre er omkring vores barn på og især noget børn lærer af at være sammen med andre børn.

Og de tre børn - Jannick, Mikkel og jeres datter skal igang med at udvikle deres sociale intelligens. De skal finde ud af at indgå i relation til hinanden, hvor der er plads til dem alle tre. Det kan de ikke finde ud af alene, her er de nødt til at få hjælp. Derfor synes jeg det er rigtig godt, at I har talt med pædagogerne og måske skulle I gøre det igen. Det er vigtigt at finde ud af, hvad der foregår og hvordan tingene bliver sagt, hvem der bestemmer hvornår osv. og så gøre opmærksom på, at "når du siger sådan, så bliver xx ked af det" osv. så de tre lærer det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også en god idé at opfordre dem til at lege sammen alle tre, der er masser af lege som man kan være flere til - det er uanset om de tegner, bygger med modellervoks, gynger, rutscher, leger i sandkasse eller leger "far, mor børn". Børn i den alder nyder at grine og være fjollede og det er vigtigt at prøve at hjælpe dem til at finde ud af tingene sammen, i stedet for at kæmpe om hinanden.

Jeg synes derfor ikke det er et spørgsmål om at lære jeres datter at sige "jeg vil hellere lege med Mikkel", men i stedet lære hende at sige "vi kan lege sammen alle tre". Og hvis legen så udvikler sig sådan, at den ene efter lidt tid hellere vil lege noget andet og derfor vælger at gå ud af legen, så er det så sådan det er.

Det kan heller ikke udelukkes, at der når børnene leger sammen vil opstå konflikter, som de vil have brug for hjælp til at løse, for det kan være meget svært at lege tre børn sammen - især når de to vil ét og den tredje vil noget andet. Men det er jo netop det de så skal lære og her netop finde øvelsen i at sige fra. Det er her de får træningen i at mærke efter, hvad de selv synes, hvad de oplever som sjovt, rart osv. men naturligvis hele tiden med støtte af voksne, som hjælper dem med at sætte ord på, så alle tre børn anerkendes.

Jeg håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder