Svar: Meget morsyg - skal jeg tage ham op?

18. januar 2011

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Sara

Din dreng er lige nu aldersmæssigt på grænsen til at han så småt begynder at få en lille smule bevidsthed om at du er der, selvom han ikke kan se dig. Indtil børn er ca 16 måneder gamle, så føler de sig forladt og alene, når man forsvinder ud af syne. Han kan ikke forholde sig til at du er i køkkenet, når han er i stuen, eller at du er i stuen, når han er på værelset og derfor bliver han ulykkelig og ked af det når du går, fordi han føler sig forladt.

Der er derfor god grund til at tro, at det stille og roligt vil blive bedre og lettere for ham at acceptere at du nogle gange går ind i et andet rum. Det vil dog være rigtig godt at "træne" det lidt med ham og det kan du gøre ved at I leger gemmeleg. Tag gerne storebror med i denne leg, I kan skiftes til at gemme jer og så skiftes til at finde hinanden. Den der gemmer sig, kan sige forskellige lyde, så lillebror også lærer at man kan 'kommunikere sammen' selvom man ikke er i samme rum.

Han går også igennem en svær alder, fordi han vil så meget, men stadig ikke magter særlig meget og det giver frustrationer. Alderen 1-3 år stiller store udfordringer, det er især i denne alder at børn udvikler deres selvstændighed, deres egen vilje og deres personlighed spirer frem. Lige så glade, charmerende og skønne de kan være, ligeså frustrerende kan det være når verden bryder sammen for de små poder og det er en alder, som kræver rigtig meget omsorg, nærhed, engagement og forståelse.

Når han er frustreret og føler at tingene går imod ham, så pumper adrenalinen rundt i kroppen - adrenalin virker lidt ligesom ild - hvis man puster til det så kommer der mere af det, det flammer op, hvis man forholder sig roligt, så går det stille og roligt ud.

Hvis din dreng oplever at du går fra ham eller at du ignorerer ham, så vil han ikke føle ...

Annonce

... sig forstået og det vil være som at puste til ilden og det hele bliver værre. Hvis du derimod viser ham at du forstår ham, lytter til ham, gerne vil ham, så vil han slappe mere af og adrenalinen dæmpes.

Du skal naturligvis sikre dig at han ikke gør skade på sig selv, han må ikke blive så frustreret og ked af det, at han hamrer hovedet ind i væggen. Her skal du være hos ham med det samme, tage ham op og hjælpe ham med at blive rolig og få samling på sig selv.

Står han og hiver i dine bukseben og vil op imens du er ved at lave mad, så vil det være rigtig godt, at du sætter dig ned hos ham et øjeblik, giver ham et knus, lige lader ham mærke at du er der, men også rejser dig igen og fortsætter det du er igang med. Du kan også tilbyde ham at komme op i den høje stol, så kan han sidde der og følge med i hvad du laver.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Fuldstændig på samme måde, som storebror nogle gange må vente på at det bliver lillebrors tur, så skal lillebror naturligvis også lære at vente og give plads til den store - det er jo en af de ting man naturligt får med sig, når man har søskende, - lære at give plads til hinanden, vente på hinanden. Og det gælder naturligvis begge veje. Igen skal du i en sådan situation anerkende at lillebror vil have dig med, tager dig i hånden og forsøger at trække dig væk, ved at tage ham ind til dig, så han mærker at du er der - men samtidig også holde fast i at nu er du lige ved at se på noget sammen med storebror og så kan I alle tre kigge på dette og du går med lillebror bagefter.

Det er altså en vekselvirkning mellem at du hele tiden er der for ham men naturligt også sætter lidt grænser for hvornår tingene kan være helt som han vil. Det er et spørgsmål om nogle gange at finde alternativer og nogle gange gå på kompromis.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre