Meget morsyg - skal jeg tage ham op?

18. januar 2011

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Meget morsyg - skal jeg tage ham op?

Hej Helen

Vores søn er 15 mdr og jeg har siden september 2010 været hans dagplejer sammen med to andre børn i mit eget hjem. Da han var lille havde han en slags kolik, hvilket resulterede i at han var meget på min arm, især da hans far havde svært ved at takle det.

Han har altid været meget morsyg og har samtidig et stort temperement eller frustrationsniveau om man vil. Det viser sig ved at hvis ikke han lige kan komme op hos mig når han vil begynder han at skrige og tit hamrer han hovedet ind i vægen eller andet i frustration. Han bliver også så ked af det eller sur at han bare kan sidde på gulvet og græde (uden tårer) og venter på at jeg skal komme og tage ham op i stedet for at komme over til mig, hvis jeg f.eks sidder i sofaen og kalder på ham.

Sådan er det også når vi er i legestue eller besøger andre hvor han blir usikker på om han nu har mig for sig selv. Han hyler næsten også altid når vi er disse steder hvis jeg bare går ud i ...

Annonce

... et køkken eller andet, selvom jeg altid siger til ham at jeg går og kommer tilbage og også kommer hurtigt. Det skal siges at han aldrig har oplevet at jeg har forladt ham eller andet slemt.

Jeg har nok haft en tildens til at undskylde ham lidt og ment at han bare havde et ekstra stort behov for tryghed og for at være hos mig, men det tærer jo også på mine kræfter at han altid er sådan og også overfor storebror som tit kæmper side om side med ham om min gunst.

Skal jeg blive bedre til at ignorere ham eller i hvertfald sige at han ikke kan komme op lige nu og hvordan skal jeg så takle hans frustration hvor han slår hovedet, hvis jeg ikke skal give efter og tage ham op??

Eller skal jeg tage ham op hele tiden eller hvad?? Har det jo skidt med at han bliver så ked af det eller sur, men tror det vil være lettere for mig hvis jeg ved at det ikke er noget der skaber kaos og utryghed hos ham.

Håber du kan hjælpe lidt.

På forhånd tak,
Sara

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder