Brev:
Meget morsyg - skal jeg tage ham op?
18. januar 2011
Alder:
15 mdr.
Meget morsyg - skal jeg tage ham op?
Hej Helen
Vores søn er 15 mdr og jeg har siden september 2010 været hans dagplejer sammen med to andre børn i mit eget hjem. Da han var lille havde han en slags kolik, hvilket resulterede i at han var meget på min arm, især da hans far havde svært ved at takle det.
Han har altid været meget morsyg og har samtidig et stort temperement eller frustrationsniveau om man vil. Det viser sig ved at hvis ikke han lige kan komme op hos mig når han vil begynder han at skrige og tit hamrer han hovedet ind i vægen eller andet i frustration. Han bliver også så ked af det eller sur at han bare kan sidde på gulvet og græde (uden tårer) og venter på at jeg skal komme og tage ham op i stedet for at komme over til mig, hvis jeg f.eks sidder i sofaen og kalder på ham.
Sådan er det også når vi er i legestue eller besøger andre hvor han blir usikker på om han nu har mig for sig selv. Han hyler næsten også altid når vi er disse steder hvis jeg bare går ud i et køkken eller andet, selvom jeg altid siger til ham at jeg går og kommer tilbage og også kommer hurtigt. Det skal siges at han aldrig har oplevet at jeg har forladt ham eller andet slemt.
Jeg har nok haft en tildens til at undskylde ham lidt og ment at han bare havde et ekstra stort behov for tryghed og for at være hos mig, men det tærer jo også på mine kræfter at han altid er sådan og også overfor storebror som tit kæmper side om side med ham om min gunst.
Skal jeg blive bedre til at ignorere ham eller i hvertfald sige at han ikke kan komme op lige nu og hvordan skal jeg så takle hans frustration hvor han slår hovedet, hvis jeg ikke skal give efter og tage ham op??
Eller skal jeg tage ham op hele tiden eller hvad?? Har det jo skidt med at han bliver så ked af det eller sur, men tror det vil være lettere for mig hvis jeg ved at det ikke er noget der skaber kaos og utryghed hos ham.
Håber du kan hjælpe lidt.
På forhånd tak,
Sara