Svar: Kammerater i børnehaven
17. januar 2011
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære L
Hvor er det dejligt at høre fra dig og hvor er det dejligt at høre at du og S. trives og har fundet jer til rette igen, efter at du mistede din mand. Det har været en lang og hård periode for jer begge og det er dejligt at høre at det går bedre nu :)
Jeg synes det er en rigtig god idé at tale med børnehaven om, hvordan man kan holde mere øje på udearealet. Jeg synes også det lyder meget relevant at de voksne taler med børnene om, hvordan man opfører sig overfor hinanden og at det bliver legalt netop at sige til en voksen, hvis man føler sig uretfærdigt behandlet, eller hvis man oplever at andre gør noget ved nogen, som ikke er i orden. Børn skal jo også lære at hjælpe hinanden og det er vigtigt at de børn som kan finde ud af at opføre sig pænt, også holder sammen og støtter hinanden i at de er på rette spor - og det skal de voksne naturligvis støtte dem i.
Det er ikke okay at en leg bliver så voldsom, at man ender med at blive slået med kæppe og føler man er nødt til at gemme sig eller stikke af. Det er naturligt at S. ikke kan vurdere hvorvidt det er sjovt eller alvor og faktisk tror jeg heller ikke at de vildere drenge selv er klar over, når det kammer over og ikke er sjovt mere - men det er jo netop det de skal lære nu og det de voksne skal tale med dem om.
Det vil være rigtig godt at læse bøger om hvordan man behandler andre, det vil være rigtig godt at læse bøger om følelser og det synes jeg I skal gøre derhjemme, men jeg synes også det er noget der skal tages op i børnehaven. Faktisk kunne det godt være et emne man tog op og arbejdede med i en periode - "hvordan er man en god ven" eller lignende.
Der er udgivet en serie om følelser fra Maaholms Forlag. Den kan lånes på biblioteket. I serien indgår følgende titler:
- Det er uretfærdigt
- Når jeg er i dårligt humør
- Når jeg bliver mobbet
- Jeg er noget særligt
- Jeg er ensom
- Jeg er genert
- Jeg keder mig
- Jeg er glad
- Jeg viser respekt
- Jeg tager ansvar
- Jeg er ærlig
og flere ... De er skrevet af Lis Pøhler.
Serien henvender sig til de største børnehavebørn og de mindre skolebørn. Og vil være oplagt til en snak med børnene om netop kammeratskab og hvordan man kan være venner osv. Der findes så vidt jeg husker lærervejledning til bøgerne, netop fordi man kan bruge dem pædagogisk.
Derudover synes jeg også at I skal prøve at arbejde lidt på at finde nye venner til S. Det vil være rigtig godt, hvis du kunne prøve at styrke hans sociale kontakter og måske hjælpe ham med at lege med nogle af de lidt mere stille børn, som ikke leger helt så vildt. Selvom det er sjovt at lege med de vilde drenge en gang imellem, så vil det være godt for ham, også at lege med nogle af de andre børn. Det vil også give ham et sted at løbe hen, når de bliver for meget og han har brug for at løbe væk - og man kan jo håbe at nogle af de andre vil sige til, hvis de så oplever at nogle leger så vildt at det går over gevind. Så han netop ikke føler sig alene og ikke føler sig som en der sladre, men mærker at andre også godt ved, når noget ikke er okay og støtter op omkring dette.
Rigtig god ferie til Thailand, hvor lyder det dejligt for jer :) Og stort knus herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske