For restriktiv opdragelse?

17. januar 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

For restriktiv opdragelse?

Hej Helen

Jeg har nu siddet hele aftenen og grublet over, hvad jeg skal stille op i forhold til mine børns samvær med voldsomme børn. Det der i denne situation har udløst det er et større "sammenstød" i vores gård med en dreng, som i alder ligger midt imellem mine drenge på snart 2 og 4 år.

Mine drenge leger ofte i gården og det gør den anden dreng også. Han har altid været meget voldsom og det er som al hans energi bliver brugt på at skade andre børn, deriblandt mine 2 drenge. Fuldstændig umotiveret vælter han dem omkuld, kører ind i dem på cykel, styrter hen og flår legetøjet ud af hænderne på dem osv. Hans mor irettesætter ham nogle gange med en meget blid stemme, men drager ingen konsekvenser af det hun siger, såsom at fjerne ham fra det han laver. Tager han mine drenges legetøj, så prøver hun blot at få dem til at lege med noget andet legetøj.

Jeg synes at det er meget frustrerende. Mine drenge er ikke opdraget til at te sig på den måde og har de nogensinde vist tegn på den slags adfærd, har jeg været meget konsekvent i forhold til at sige nej, fjerne dem fra stedet og give et evt. forurettet barn sit legetøj tilbage. Måske har jeg gjort dem en ...

Annonce

... bjørnetjeneste, for de er slet ikke i stand til at forsvare sig. De prøver verbalt at sige fra og et par enkelte gange har storebror når drengen har været særligt grov over for lillebror (ex. har sparket ham i hovedet) skubbet ham væk indtil jeg kunne nå at gribe ind. Hvad skal jeg stille op?

Jeg prøver verbalt at irettesætte den anden dreng og stille mig fysisk imellem, men jeg synes ikke rigtig, at jeg kan tillade mig fx. at løfte ham væk fra stedet når det nu ikke er mit barn. Og det er svært at mandsopdække ham hele tiden. Hans mor gør bare ingenting. Det der gør mest ondt på mig er at se mine drenge kigge op på mig og forvente at jeg kan få det til at holde op. De kan simpelthen ikke forstå det.

Vi oplever det også omend i mindre målestok med nogle af min ældste drengs legekammerater. Som du skrev i dit sidste svar til os, er forskellen i adfærd nok også en af grundene til at min ældste dreng i en periode kun ville lege med de store drenge i børnehaven. Det går nu bedre mht. at få jævnaldrende kammerater i takt med at de begynder at opføre sig mere "civiliseret".

Kan jeg ruste mine drenge bedre til typer som drengen i gården?

Med venlig hilsen
Mor til 2 forslåede drenge

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder