Brev:
For restriktiv opdragelse?
17. januar 2011
Alder:
3 år, 9 mdr.
For restriktiv opdragelse?
Hej Helen
Jeg har nu siddet hele aftenen og grublet over, hvad jeg skal stille op i forhold til mine børns samvær med voldsomme børn. Det der i denne situation har udløst det er et større "sammenstød" i vores gård med en dreng, som i alder ligger midt imellem mine drenge på snart 2 og 4 år.
Mine drenge leger ofte i gården og det gør den anden dreng også. Han har altid været meget voldsom og det er som al hans energi bliver brugt på at skade andre børn, deriblandt mine 2 drenge. Fuldstændig umotiveret vælter han dem omkuld, kører ind i dem på cykel, styrter hen og flår legetøjet ud af hænderne på dem osv. Hans mor irettesætter ham nogle gange med en meget blid stemme, men drager ingen konsekvenser af det hun siger, såsom at fjerne ham fra det han laver. Tager han mine drenges legetøj, så prøver hun blot at få dem til at lege med noget andet legetøj.
Jeg synes at det er meget frustrerende. Mine drenge er ikke opdraget til at te sig på den måde og har de nogensinde vist tegn på den slags adfærd, har jeg været meget konsekvent i forhold til at sige nej, fjerne dem fra stedet og give et evt. forurettet barn sit legetøj tilbage. Måske har jeg gjort dem en bjørnetjeneste, for de er slet ikke i stand til at forsvare sig. De prøver verbalt at sige fra og et par enkelte gange har storebror når drengen har været særligt grov over for lillebror (ex. har sparket ham i hovedet) skubbet ham væk indtil jeg kunne nå at gribe ind. Hvad skal jeg stille op?
Jeg prøver verbalt at irettesætte den anden dreng og stille mig fysisk imellem, men jeg synes ikke rigtig, at jeg kan tillade mig fx. at løfte ham væk fra stedet når det nu ikke er mit barn. Og det er svært at mandsopdække ham hele tiden. Hans mor gør bare ingenting. Det der gør mest ondt på mig er at se mine drenge kigge op på mig og forvente at jeg kan få det til at holde op. De kan simpelthen ikke forstå det.
Vi oplever det også omend i mindre målestok med nogle af min ældste drengs legekammerater. Som du skrev i dit sidste svar til os, er forskellen i adfærd nok også en af grundene til at min ældste dreng i en periode kun ville lege med de store drenge i børnehaven. Det går nu bedre mht. at få jævnaldrende kammerater i takt med at de begynder at opføre sig mere "civiliseret".
Kan jeg ruste mine drenge bedre til typer som drengen i gården?
Med venlig hilsen
Mor til 2 forslåede drenge