Svar: Hvordan styrke selvværdet
13. januar 2011
Alder:
3 år, 9 mdr.
Kære JM
Tak for dit brev og dine meget fine tanker, du har allerede gjort dig en masse fine overvejelser og du er rigtig godt igang med at hjælpe din datter :)
Det første som slår mig, når jeg læser dit brev, er at din datter måske har problemer med sanseintegration, præcis som jeg så længere ned i brevet kan se at du også selv har overvejet og læst om - og jeg tænker at netop det at hun motorisk ikke virker så stærk, bekræfter dette. Sanseintegrations-øvelser handler netop ofte om at udfordre barnet motorisk, lade dem gynge, klatre, hopper, kravle under, op og over osv. og jeg er bestemt ikke enig i, at man bare skal sige at "hun er så sprogligt lagt fremme, at det ikke betyder noget"...
Jeg synes det kan være ganske udmærket, at du hjælper din datter netop ved at få nogle øvelser til hende og der er flere ergoterapeuter rundt om i landet som tilbyder dette i privat regi.
Med hensyn til selvværd og selvtillid, så er der, som du er inde på, stor forskel på disse ting og forskellighederne kan kort beskrives sådan:
1. Selvtillid handler om tillid til sine evner. Selvværd hander om oplevelsen af at have værdi.
2. Selvtillid handler om at gøre. Selvværd handler om at være.
3. Selvtillid handler om noget vi kan. Selvværd handler om noget vi er.
4. Selvtillid hander om tillid til sine færdigheder. Selvværd handler om at værdsætte sine egenskaber.
Dette kan du læse meget mere om i bogen "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide". Den er skrevet af Dan Svarre, der er psykolog og den er udgivet på Politikens Forlag. Du finder den i min bogguide under 'mobning og selvværd'.
Jeg er ikke helt enig i at man ikke må rose børn og kun må rose processen. Jeg kan sagtens se pointen i dette og er helt enig i at det er super ofte at rose det der ligger bag, lysten, glæden, farverne barnet har valgt at bruge osv. Men der er også noget enormt bekræftende i den umiddelbare begejstring og det er vigtigt at vi som forældre også nogle gange bare siger "Nej, hvor er den FLOT!" eller lignende. Den begejstring har barnet naturligt også brug for og det erstattes ikke af "det er nogle flotte farver du har valgt, hvordan kan det være at du har valgt de røde og orange farver?" eller lignende :)
Selvværd skabes ved at du anerkender din datter og fortæller hende og viser hende, at hun er noget særligt og at ingen kan tage hendes plads. At hun er nødvendig, at det er dejligt at være sammen med hende, at du er glad for hende.
Selvværd skabes også af at du gør ting sammen med hende, så hun kan mærke at du sætter pris på netop at være sammen med hende, at det I to har sammen er dejligt og godt og ikke kan erstattes af andet. Det kan være det at gå til noget sammen, være i svømmehallen osv. som du allerede gør, det kan også være små ritualer hvor I sidder sammen i sofaen og læser bøger, synger sammen, når I kører i bilen eller det kan være de praktiske gøremål i hjemmet. Det kan være at hun hjælper med til at dække bord, lave mad osv. Det er vigtigt for hende at føle at hun har en plads og at du sætter pris på at hun hjælper dig.
At styrke hende motorisk vil give hende større selvtillid og hun vil turde lege mere med de andre. Det er også sådan at motorisk stærke børn ofte er populære børn. De fleste vil gerne lege med dem der er gode til at spille bold, cykle, klatre i træer osv. Og det igen - at mærke at de andre gerne vil lege med en, at de har lyst til at være sammen med en, styrker naturligt også ens følelse af at have værdi. Så på den måde hænger tingene jo sammen :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske