Hvordan styrke selvværdet

13. januar 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

Hvordan styrke selvværdet

Kære Helen!

Jeg kunne godt bruge et par gode råd fra dig. Om hvordan jeg styrker selvværdet hos min dejlige, følsomme pige.

Lidt om hende lige nu: Hun har gået i børnehave i 10 mdr. Har fortsat svært ved at relatere til leg og samvær i større børnegrupper - f. eks gymnastik el, rytmik, leg i grupper på legeplads o.a. Hun vender sig væk og holder sig for sig selv, synes musikken er for høj, at børnene larmer osv. Det går efterhånden lidt bedre med at lege "een til een". Men hun er tryggest ved de voksne pædagoger, som hun henvender sig rigtig meget til, samt de større børn fra 5 år og opefter.

Det her med de sociale relationer, er noget vi (mor og far) har snakket en del med børnehavepædagogerne om. Et par af dem tackler det i det daglige med noget i retning af "gå nu ud og leg med de andre børn" (får vi genfortalt herhjemme). Og det skærer mig i hjertet. Jeg mener, at det handler om vores datters selvværd, og om at turde, simpelthen. Vi gør herhjemme meget ud af at respektere hende og hendes grænser. Ellers prøver de at få hende med i de lege der foregår, siger de. Men siger også, at hun selv er afvisende...

Hun er forkælet herhjemme med tid og ro i det daglige, vi laver legeaftaler når hun selv vil etc. Hun er sprogligt rigtigt godt med. Er virkelig god til at formulere- og forklare sig. Pædagogernes forklaring på, at hun ikke søger de andre børn er, at hun ikke rigtig ...

Annonce

... gider de andre børn, fordi de ikke er det samme sted sprogligt. Motorisk er hun ikke så stærk, men det er de ikke bekymrede over, fordi hun sprogligt er langt fremme. Jeg tror igen det skyldes, at hun let bliver overstimuleret, eller mangler redskaber til at få hul på det med at være med.

Nu har jeg de seneste dage læst en del om SI-børn; børn der har svært ved sanseintegration, samt noget om "særligt sensitive børn". Mange af de eksempler der gives, passer så godt på hende.

Hvordan styrker jeg hendes mod, med mest muligt respekt for den lille unikke person hun er?

Hendes selvtillid er modsat høj. I går var vi i svømmehallen, og hun suser lige hen til fremmede voksne og siger glædestrålende "se hvad jeg kan". Den ene fremmede mor eller far efter hinanden skulle "se" hende. Hun var kær og begejstret, men det bliver også for mei situationen forklare hende, at hun ikke behøver andres ros konstant, samtidigt med, at jeg godt kan se, at jeg selv roser hende rigtig meget i hverdagen. Det er nærmest en vane.

Jeg kan godt ind i mellem øve mig i, at kommentere hendes tegninger, f.eks, i stedet for "rose-turen", men så kommer jeg fra det igen. Jeg vil så genre have nogle gode værktøjer til hvordan jeg lærer hende, at hun er lige som hun skal være og ikke behøver ros for hver en handling. Hvordan vender jeg dette "se mig, hør mig"-mønster og styrker hende?

Venlig hilsen
JM

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor