Svar: Tandbørstning og højt toneleje
11. januar 2011
Alder:
23 mdr.
Kære D.
Mange børn protesterer over at skulle have børstet tænder og det lyder hos jer som om at protesterne har stået på længe. Det er naturligvis vigtigt at børn får børstet deres tænder, men det er vigtigt at forsøge at finde den balance, som ligger i at barnet skal være tryg ved hvad der foregår, og hvor man ikke gør det til et overgreb på barnet ...
I princippet skal tænderne børstes rigtigt, men det lyder hos jer som om at I skal starte med meget små mål. Hun skal være tryg ved det der sker.
Start med at vælge en tandbørste og en tandpasta som hun selv synes er interessant. Måske vil det være interessant for jeres datter med en tandbørste som er elektrisk, fungerer på batteri. Nogle børn synes det er sjovere, man kan sågar få tandbørster som spiller en lille melodi i den tid tænderne skal børstes ...
Prøv så at bryde hele situationen ved at børste tænderne et andet sted end I plejer. Det vil sige, at hvis I plejer at børste tænderne på badeværelset, så prøv i stedet imens hun ligger på puslepuden, i sofaen, på køkkenbordet eller hvad I nu synes. Ligesom du også kan forsøge at sætte hende foran et spejl, hvis hun plejer at være i din favn osv.
Det er vigtigt at du lige nu gør tandbørstningen så kortvarig som muligt. I takt med at hun bliver tryg og fortrolig med hele situationen igen, så øger du tiden du bruger og grundigheden du får det gjort med. Du skal altså lige nu stoppe inden det bliver for meget, så hun begynder at forbinde det at få børstet tænder med noget hyggeligt og ikke ubehageligt.
Derfor må du også lige nu prøve at acceptere at du ikke når hele munden igennem, selvom du godt ved at du bør det, men fokus er lige nu ikke at alle tænder skal børstes, men at det bliver acceptabelt at børste lidt - og igen, derefter øger du antallet af tænder i takt med at hun bliver fortrolig med det.
Gør også det at du fokuserer på forskellige områder i munden alt efter om det er morgen eller aften der børstes, så du på den måde alligevel når at få børstet på lidt forskellige tænder:)
Med hensyn til hendes råben, så lyder det som om at hun godt kan lide at bruge sin stemme og gerne vil høre sig selv og også søger jeres opmærksomhed på denne måde.
Prøv at anerkende hendes lyst til at råbe. Tag 10 minutter, hvor I går udenfor og råber så højt i overhovedet kan, så hun får dette klaret og når I så er inde igen, så skal hun atter være mere stille.
Prøv også at få hende til at hviske i stedet "sikke du kan råbe, kan du også hviske, skal vi lege hviskeleg?" eller lignende, så hun får jeres opmærksomhed, men på en måde, som I også synes er acceptabel.
Det er vigtigt at far siger farvel, så hun ikke behøver råbe på far og du ikke behøver forklare igen og igen at far er gået ... :)
Og så er det naturligvis også vigtigt en gang imellem at sige fra, sige "nu behøver du ikke sige tak mere, det er fint nu" eller lignende, ligesom du nogle gange også kan have glæde af at aflede hende "kom skal vi ikke læse en bog", så hun naturligt kommer på andre tanker ...
Ligesom det også er vigtigt at give hende masser af opmærksomhed generelt, så hun ikke behøver råbe. Jeres datter har jo også fået en lillebror og hun har sandsynligvis også fundet ud af, at når hun råber, så får hun jeres kontakt med det samme .. så prøv også at lave noget med hende, anerkend hende, lad hende mærke jer - uden at hun behøver råbe højt :) Selvom I synes at I allerede giver hende masser af kontakt og opmærksomhed, så har hun lige nu ekstra brug for netop ekstra :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske