Svar: Tandbørstning og højt toneleje

11. januar 2011

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære D.

Mange børn protesterer over at skulle have børstet tænder og det lyder hos jer som om at protesterne har stået på længe. Det er naturligvis vigtigt at børn får børstet deres tænder, men det er vigtigt at forsøge at finde den balance, som ligger i at barnet skal være tryg ved hvad der foregår, og hvor man ikke gør det til et overgreb på barnet ...

I princippet skal tænderne børstes rigtigt, men det lyder hos jer som om at I skal starte med meget små mål. Hun skal være tryg ved det der sker.

Start med at vælge en tandbørste og en tandpasta som hun selv synes er interessant. Måske vil det være interessant for jeres datter med en tandbørste som er elektrisk, fungerer på batteri. Nogle børn synes det er sjovere, man kan sågar få tandbørster som spiller en lille melodi i den tid tænderne skal børstes ...

Prøv så at bryde hele situationen ved at børste tænderne et andet sted end I plejer. Det vil sige, at hvis I plejer at børste tænderne på badeværelset, så prøv i stedet imens hun ligger på puslepuden, i sofaen, på køkkenbordet eller hvad I nu synes. Ligesom du også kan forsøge at sætte hende foran et spejl, hvis hun plejer at være i din favn osv.

Det er vigtigt at du lige nu gør tandbørstningen så kortvarig som muligt. I takt med at hun bliver tryg og fortrolig med hele situationen igen, så øger du tiden du bruger og grundigheden du får det gjort med. Du skal altså lige nu stoppe inden det bliver for meget, så hun begynder at forbinde det at få børstet tænder med noget hyggeligt og ikke ubehageligt.

Derfor må du også lige nu prøve at acceptere at du ikke når hele munden igennem, selvom du godt ved at du bør det, men fokus er lige nu ikke at alle tænder skal børstes, men at det bliver acceptabelt at børste lidt - og igen, derefter øger du antallet ...

Annonce

... af tænder i takt med at hun bliver fortrolig med det.

Gør også det at du fokuserer på forskellige områder i munden alt efter om det er morgen eller aften der børstes, så du på den måde alligevel når at få børstet på lidt forskellige tænder:)

Med hensyn til hendes råben, så lyder det som om at hun godt kan lide at bruge sin stemme og gerne vil høre sig selv og også søger jeres opmærksomhed på denne måde.

Prøv at anerkende hendes lyst til at råbe. Tag 10 minutter, hvor I går udenfor og råber så højt i overhovedet kan, så hun får dette klaret og når I så er inde igen, så skal hun atter være mere stille.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Prøv også at få hende til at hviske i stedet "sikke du kan råbe, kan du også hviske, skal vi lege hviskeleg?" eller lignende, så hun får jeres opmærksomhed, men på en måde, som I også synes er acceptabel.

Det er vigtigt at far siger farvel, så hun ikke behøver råbe på far og du ikke behøver forklare igen og igen at far er gået ... :)

Og så er det naturligvis også vigtigt en gang imellem at sige fra, sige "nu behøver du ikke sige tak mere, det er fint nu" eller lignende, ligesom du nogle gange også kan have glæde af at aflede hende "kom skal vi ikke læse en bog", så hun naturligt kommer på andre tanker ...

Ligesom det også er vigtigt at give hende masser af opmærksomhed generelt, så hun ikke behøver råbe. Jeres datter har jo også fået en lillebror og hun har sandsynligvis også fundet ud af, at når hun råber, så får hun jeres kontakt med det samme .. så prøv også at lave noget med hende, anerkend hende, lad hende mærke jer - uden at hun behøver råbe højt :) Selvom I synes at I allerede giver hende masser af kontakt og opmærksomhed, så har hun lige nu ekstra brug for netop ekstra :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder