Svar: Opdragelse - 10 mdr.

3. januar 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære C

Børn er født med en naturlig stor udforskningstrang og derfor vil de pille i det hele. De piller i planter, de tager bøger ud af reolen, de prøver at trykke på telefonen, fjernbetjeningen, de åbner skabe, de tømmer skuffer, de kaster med ting, de banker skeen i bordet osv. osv. Det er helt naturligt og det skal de have lov til. Det er en del af deres udvikling, deres måde at lære på.

Børn husker bedst et nej, hvis der følger en handling med det nej. Det vil sige at når jeres dreng f.eks. kravler hen til planten, fordi det er spændende at pille i jord og evt. putte det i munden, så skal I flytte ham derfra imens I siger nej. Det samme, hvis han stikker fingrene i dvd-afspilleren, så flytter I ham og siger nej.

Det at blive flyttet forhindrer ham ikke i at søge tilbage og gøre det igen og igen og igen og igen. Men stille og roligt vil det lille bitte nej, lyde inde i ham og han vil begynde at kigge på jer, imens han gør det, som han ved I siger nej til. Hans udforskningstrang vil stadig være så stor at den tit vil overhøre det lille nej, men til sidst vil han lade være og han vil kunne huske at der var noget her I sagde han ikke skulle.

Ved middagsbordet vil det være rigtig godt at forsøge at aflede ham og få ham til at gøre det I gerne vil. Når han prøver at smatte maden ud mellem sine fingre eller skubber den ud over bordkanten for at se hvor den falder hen og hvordan det lyder, så prøv at få ham til det I gerne vil: "ind i munden skat, mmm mam mam, smager godt, ind i munden" - så fokus bliver på det I gerne vil i stedet for på det I ikke vil.

Det er også vigtigt at anerkende hans lyst til at lave lyde, mærke maden mellem fingrene osv. og jo mere I kan anerkende dette uden for middagsbordet, jo større sandsynlighed for, at han vil kunne ...

Annonce

... koncentrere sig om at spise, når I sidder ved bordet. Det betyder at hvis du lige nu oplever at han er meget interesseret i at banke sin tallerken og ske i bordet, fordi det giver en sjov lyd, så giv ham mulighed for at slå på tromme eller giv ham et hammerbræt, som han kan bruge, når han leger. Hvis han er interesseret i at komme sin mad op i glasset og synes det er fascinerende at se det løbe over kanten, så lad ham lege med vand, giv ham kander, bøtter osv. med i badet. Og hvis han er interesseret i at mærke maden smatte mellem fingrene, så bag boller og giv ham noget dej i hånden som han kan sidde og fedte med .... :)

Det er naturligt så småt at begynde med lidt opdragelse med den alder din dreng har, opdragelse er f.eks. også at få vasket sine hænder og blive tørret omkring munden, når man har spist. Det er små ting, som er nødvendige, også selvom barnet ikke nødvendigvis er enig ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Din dreng er stadig for lille til at forstå at der er noget han ikke må, han kan ikke forholde sig til dette men er naturligt drævet af en indre trang til at undersøge - og her også at undersøge, hvordan du reagerer. Nogle gange sker det, at vi bliver så overraskede over det barnet pludselig gør eller kan, at vi begynder at grine og det er helt okay. Man skal bare være opmærksom på at barnet naturligt opfatter dette positivt og derfor ofte vil gøre det igen og igen, for det var jo noget mor og far syntes godt om - og det er det måske ikke, når det kommer til stykket. Så det er også vigtigt at medtænke, hvordan man selv virker, hvordan man reagerer.

Hvornår han kan forstå hvad man må og ikke må, afhænger helt af situationen og det er derfor svært at sætte en helt fast alder på dette. Det kommer hen af vejen, fra nu og årene frem:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder