Svar: Opdragelse - 10 mdr.
3. januar 2011
Alder:
10 mdr.
Kære C
Børn er født med en naturlig stor udforskningstrang og derfor vil de pille i det hele. De piller i planter, de tager bøger ud af reolen, de prøver at trykke på telefonen, fjernbetjeningen, de åbner skabe, de tømmer skuffer, de kaster med ting, de banker skeen i bordet osv. osv. Det er helt naturligt og det skal de have lov til. Det er en del af deres udvikling, deres måde at lære på.
Børn husker bedst et nej, hvis der følger en handling med det nej. Det vil sige at når jeres dreng f.eks. kravler hen til planten, fordi det er spændende at pille i jord og evt. putte det i munden, så skal I flytte ham derfra imens I siger nej. Det samme, hvis han stikker fingrene i dvd-afspilleren, så flytter I ham og siger nej.
Det at blive flyttet forhindrer ham ikke i at søge tilbage og gøre det igen og igen og igen og igen. Men stille og roligt vil det lille bitte nej, lyde inde i ham og han vil begynde at kigge på jer, imens han gør det, som han ved I siger nej til. Hans udforskningstrang vil stadig være så stor at den tit vil overhøre det lille nej, men til sidst vil han lade være og han vil kunne huske at der var noget her I sagde han ikke skulle.
Ved middagsbordet vil det være rigtig godt at forsøge at aflede ham og få ham til at gøre det I gerne vil. Når han prøver at smatte maden ud mellem sine fingre eller skubber den ud over bordkanten for at se hvor den falder hen og hvordan det lyder, så prøv at få ham til det I gerne vil: "ind i munden skat, mmm mam mam, smager godt, ind i munden" - så fokus bliver på det I gerne vil i stedet for på det I ikke vil.
Det er også vigtigt at anerkende hans lyst til at lave lyde, mærke maden mellem fingrene osv. og jo mere I kan anerkende dette uden for middagsbordet, jo større sandsynlighed for, at han vil kunne koncentrere sig om at spise, når I sidder ved bordet. Det betyder at hvis du lige nu oplever at han er meget interesseret i at banke sin tallerken og ske i bordet, fordi det giver en sjov lyd, så giv ham mulighed for at slå på tromme eller giv ham et hammerbræt, som han kan bruge, når han leger. Hvis han er interesseret i at komme sin mad op i glasset og synes det er fascinerende at se det løbe over kanten, så lad ham lege med vand, giv ham kander, bøtter osv. med i badet. Og hvis han er interesseret i at mærke maden smatte mellem fingrene, så bag boller og giv ham noget dej i hånden som han kan sidde og fedte med .... :)
Det er naturligt så småt at begynde med lidt opdragelse med den alder din dreng har, opdragelse er f.eks. også at få vasket sine hænder og blive tørret omkring munden, når man har spist. Det er små ting, som er nødvendige, også selvom barnet ikke nødvendigvis er enig ...
Din dreng er stadig for lille til at forstå at der er noget han ikke må, han kan ikke forholde sig til dette men er naturligt drævet af en indre trang til at undersøge - og her også at undersøge, hvordan du reagerer. Nogle gange sker det, at vi bliver så overraskede over det barnet pludselig gør eller kan, at vi begynder at grine og det er helt okay. Man skal bare være opmærksom på at barnet naturligt opfatter dette positivt og derfor ofte vil gøre det igen og igen, for det var jo noget mor og far syntes godt om - og det er det måske ikke, når det kommer til stykket. Så det er også vigtigt at medtænke, hvordan man selv virker, hvordan man reagerer.
Hvornår han kan forstå hvad man må og ikke må, afhænger helt af situationen og det er derfor svært at sætte en helt fast alder på dette. Det kommer hen af vejen, fra nu og årene frem:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske