Svar: Operation ro under måltiderne

20. december 2010

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Astas mor

Det er naturligt svært for jeres datter at sidde stille under måltiderne og mange børn, vil i jeres datters alder, ofte ikke ret gerne spise selv, men vil mades - også selvom man jo ved at de mestrer det nu.

Det kan være udmærket at hjælpe hende med at spise i en periode og faktisk vil det ofte hjælpe, at lade hende sidde på skødet hos en af jer, når hun skal spise. Det at sidde hos jer, mærke jeres varme, jeres ro og få den fysiske kontakt og nærhed kan gøre at hun bliver siddende og spiser mere. Stille og roligt skal hun naturligvis tilbage til sin egen stol igen og man kan her sige til hende, at hun gerne må få lidt mere, men så skal hun sidde på sin stol. Man kan altså udnytte det at give hende noget, som hun gerne vil have, til det lille krav, som hedder "det må du gerne, men du skal sidde på din stol".

Samme regler bør gælde, når hun efter aftensmaden kommer og beder om frugt, kiks og andet lækkert - hvis hun skal have det, så skal hun sætte sig på sin stol. Det er altså vigtigt at hun konsekvent spiser der og forbinder sin stol med stedet, hvor hun får mad. Hun skal ikke have en skål et eller andet foran fjernsynet i stuen eller lignende - man spiser ved middagsbordet og sidder på sin stol. Det er en god fast regel og det vil gøre det lettere for jer også at opretholde denne regel, når hun ud over måltiderne vil have ekstra, ligesom det vil hjælpe jer, når hun til måltiderne hellere vil ned og lege.

Hvis I af erfaring ved at pasta er et hit og at hun sidder og spiser mere når hun får pasta, så synes jeg at I i en periode skal prøve at spise lidt flere pastaretter. Simpelthen for at få hende ind i en rytme, hvor hun naturligt går igang med at spise, når tallerkenen sættes foran hende. Stille og roligt skal hun så ...

Annonce

... naturligvis have ris, kartofler, brød osv. i stedet for pasta og hun skal naturligvis spise som I andre. Det kan hun sagtens med den alder hun har.

Hvis hun ikke har fået bøjlen af sin stol endnu, kan det være en idé at tage den af, så hun selv kan kravle op og ned, når hun skal spise. Hvis I har fjernet bøjlen, så vil det nogle gange være en idé at sætte den på igen, for på den måde at holde barnet i stolen ... i nogle familier virker det, i andre familier giver det bare ekstra hyl og skrig.

Det er naturligvis vigtigt at I serverer almindelig børnevenlig mad og jeres datter skal kunne spise som I andre. Men det er også altid en god idé at servere mindst én ting, som I ved hun stort set altid spiser, netop fordi hun så går igang med at spise fra starten og er der først gledet lidt ned, så er sandsynligheden for at der spises lidt mere og smages på det andet lidt større.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I skal holde hendes indtag af kiks, tørret frugt, saftevand og lignende søde varer nede på et minimum og servere sund og nærende kost, så det tilbud hun får er noget I kan stå inde for, også selvom hun ikke spiser særlig meget. Hun er så gammel nu, at hun godt ved, hvor kiks og slik befinder sig i skabene og hvis det er der, når hun åbner skuffen, så vil hun naturligt foretrække det usunde.

Prøv derfor ikke at have alt for meget af det (selvom det er svært her i julen) og når hun så søger at få noget, peger på skuffen med det usunde, så vis hende at skuffen er tom og tilbyd så ½ frikadelle, en grovbolle eller lidt gulerod i stedet for. Det er også vigtigt at give hende noget at spise, når hun viser behov for det. Det er vigtigt også at lytte til hendes sultfornemmelse og anerkende dette.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Og rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre