Svar: Børn og fjernsyn

19. december 2010

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Lotte

Det er helt naturligt at børn bliver draget mod fjernsynet, lydende, de skiftende billeder, musikken, historierne osv. Det er noget alle børn tiltrækkes af og fjernsyn er en del af vores generation. Men det betyder ikke at det udelukkende er godt for jeres datter at se meget TV og man siger faktisk at børn i dag ser alt for meget, det er for stillesiddende og de har brug for at være fysisk aktive i stedet.

Man kalder det for skærmtid og det er både den tid der bruges foran tv, foran computer, playstation, nintendo osv. Helt små børn bør slet ikke være foran disse ting - jeg vil sige at børn under 3 år max bør se fjernsyn ½ time dagligt og for de større børnehavebørn og de børn der er startet i skole, så anbefaler man maks. 1 times skærmtid dagligt.

Det er ofte rigtig dejligt for både forældre og børn, at kunne få ½ time til mere praktiske gøremål hjemme og for nogle børn, vil det være rigtig dejligt at kunne slappe af foran fjernsynet i ½ time, når de kommer hjem efter en lang da i institutionen. Det er også fint at prioritere en ½ time her i stedet for at vælge børnetimen om aftenen, fordi I på det tidspunkt er igang med aftensmaden.

Det man skal være opmærksomme på at tv, nintendo osv. ikke skal bruges som babysitter dagligt. Og hvis mor og far skal lave mad, vaske tøj osv. så er det jo faktisk aktiviteter som man godt kan tage børnene med i og det har barnet faktisk langt bedre af. Fra man er ca. 1½ år gammel kan man sagtens være med i køkkenet, være med til at dække bord, man kan være med til at komme agurker, tomat, majs osv. i salatskålen ligesom man også kan være med til at hænge vasketøj op, give mor klemmerne eller gå lidt rundt med en støveklud. Og det er vigtigt at man som forældre medtænker at børn har godt af at være med i de daglige gøre mål og ...

Annonce

... føle sig som en del af familien og ikke sættes passivt foran fjernsynet.

Fjernsyn, dvd-film, computere, spillekonsoller osv. er en naturlig del af hverdagen i vores generation og noget børn vokser op med, så derfor skal man ikke forbyde det, men det er vigtigt at bruge de elektroniske medier fornuftigt og med omtanke. Man skal overveje hvad barnet ser og det er en god idé en gang imellem at sætte sig og se ting sammen med barnet.

Man bør vælge film, udsendelser osv. som er henvendt til børn og som passer til barnets alder. Børn på 1-2 år vil kunne få stor glæde af programmer, der er lavet til netop denne aldersgruppe. De bliver fanget af lyde, klare stemmer, figurer og simple historier og især af musikken, som du også oplever og det er helt okay at de en gang imellem ser en dvd eller lignende, som er tilpasset dem og den udvikling de er i. Og altså ca ½ time af gangen og ikke mere.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Visse tegnefilm, der ikke virker uhyggelige på os voksne kan sagtens påvirke børn og gøre dem utrygge. Børn i 3-4 års alderen har f.eks. meget svært ved at skelne fantasi og virkelighed og de bliver påvirket af de film de ser og det de hører. Når børn ser kaffekopper danse og normale ting blive levende, så skal der ikke meget til før de ting barnet omgiver sig med i hverdagen også kan blive levende og det kan skræmme børn. Netop i 3-4 års alderen får mange børn også mareridt og det er her vigtigt at medtænke, hvad barnet f.eks. ser i TV.

Så fjernsyn, computere - og skærmtid, er noget vi lever med og det er kommet for at blive. Men man skal gøre sig nogle overvejelser omkring brugen af det, hvad man bruger, hvad barnet ser, hvor meget og hvorfor barnet ser det - om man en gang imellem kunne finde et bedre alternativ ..

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!