Svar: Børn og fjernsyn
19. december 2010
Alder:
19 mdr.
Kære Lotte
Det er helt naturligt at børn bliver draget mod fjernsynet, lydende, de skiftende billeder, musikken, historierne osv. Det er noget alle børn tiltrækkes af og fjernsyn er en del af vores generation. Men det betyder ikke at det udelukkende er godt for jeres datter at se meget TV og man siger faktisk at børn i dag ser alt for meget, det er for stillesiddende og de har brug for at være fysisk aktive i stedet.
Man kalder det for skærmtid og det er både den tid der bruges foran tv, foran computer, playstation, nintendo osv. Helt små børn bør slet ikke være foran disse ting - jeg vil sige at børn under 3 år max bør se fjernsyn ½ time dagligt og for de større børnehavebørn og de børn der er startet i skole, så anbefaler man maks. 1 times skærmtid dagligt.
Det er ofte rigtig dejligt for både forældre og børn, at kunne få ½ time til mere praktiske gøremål hjemme og for nogle børn, vil det være rigtig dejligt at kunne slappe af foran fjernsynet i ½ time, når de kommer hjem efter en lang da i institutionen. Det er også fint at prioritere en ½ time her i stedet for at vælge børnetimen om aftenen, fordi I på det tidspunkt er igang med aftensmaden.
Det man skal være opmærksomme på at tv, nintendo osv. ikke skal bruges som babysitter dagligt. Og hvis mor og far skal lave mad, vaske tøj osv. så er det jo faktisk aktiviteter som man godt kan tage børnene med i og det har barnet faktisk langt bedre af. Fra man er ca. 1½ år gammel kan man sagtens være med i køkkenet, være med til at dække bord, man kan være med til at komme agurker, tomat, majs osv. i salatskålen ligesom man også kan være med til at hænge vasketøj op, give mor klemmerne eller gå lidt rundt med en støveklud. Og det er vigtigt at man som forældre medtænker at børn har godt af at være med i de daglige gøre mål og føle sig som en del af familien og ikke sættes passivt foran fjernsynet.
Fjernsyn, dvd-film, computere, spillekonsoller osv. er en naturlig del af hverdagen i vores generation og noget børn vokser op med, så derfor skal man ikke forbyde det, men det er vigtigt at bruge de elektroniske medier fornuftigt og med omtanke. Man skal overveje hvad barnet ser og det er en god idé en gang imellem at sætte sig og se ting sammen med barnet.
Man bør vælge film, udsendelser osv. som er henvendt til børn og som passer til barnets alder. Børn på 1-2 år vil kunne få stor glæde af programmer, der er lavet til netop denne aldersgruppe. De bliver fanget af lyde, klare stemmer, figurer og simple historier og især af musikken, som du også oplever og det er helt okay at de en gang imellem ser en dvd eller lignende, som er tilpasset dem og den udvikling de er i. Og altså ca ½ time af gangen og ikke mere.
Visse tegnefilm, der ikke virker uhyggelige på os voksne kan sagtens påvirke børn og gøre dem utrygge. Børn i 3-4 års alderen har f.eks. meget svært ved at skelne fantasi og virkelighed og de bliver påvirket af de film de ser og det de hører. Når børn ser kaffekopper danse og normale ting blive levende, så skal der ikke meget til før de ting barnet omgiver sig med i hverdagen også kan blive levende og det kan skræmme børn. Netop i 3-4 års alderen får mange børn også mareridt og det er her vigtigt at medtænke, hvad barnet f.eks. ser i TV.
Så fjernsyn, computere - og skærmtid, er noget vi lever med og det er kommet for at blive. Men man skal gøre sig nogle overvejelser omkring brugen af det, hvad man bruger, hvad barnet ser, hvor meget og hvorfor barnet ser det - om man en gang imellem kunne finde et bedre alternativ ..
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske